0 Winkelmandje

Er zijn op dit moment geen producten in jouw winkelmandje

Voeding

Vegetarische en veganistische diëten | Wat zijn ze? Zijn ze goed voor gewichtsverlies?

Veganistisch/vegetarisch eten is van oudsher een ethische keuze voor veel individuen. Veel mensen die vegetarisch of veganistisch eten doen dit omdat ze dierenleed willen voorkomen.

Naast dierenmishandeling, wordt de enorme consumptie van deze producten in snel tempo een belangrijke ecologische en economische zorg op wereldwijde schaal.

De laatste tijd overwegen mensen echter steeds meer mensen het dieet om de gezondheidsvoordelen ervan.

Wat is een veganistisch dieet?

Veganist worden betekent dat je afziet van producten waarbij een dier is gebruikt in elk stadium van de productie. Dit betekent geen vlees en vis, kaas, melk, eieren en bijvoorbeeld honing. Veel veganisten breiden dit verder uit dan alleen het dieet en vermijden dingen zoals leren riemen of cosmetica die dierlijke producten gebruiken.

Elk fysiek lichaam is anders, wat voor iemand anders werkt, werkt misschien niet voor jou. Afhankelijk van je huidige voedingsstijl en hoe je op bepaalde voedingsmiddelen reageert, kan het experimenteren met een veganistisch dieet precies zijn wat je nodig hebt om je gezondheid een boost te geven.

Potentiële voordelen van een veganistisch dieet

Verhoogde energie

Degenen die eerder een koolhydraatarm dieet hebben gevolgd, of dat nu bewust is door middel van fitnesswedstrijden of een soortgelijk doel, kunnen baat hebben bij de toename van koolhydraten in hun dieet – dit kan zijn door rijst, pasta en aardappelen of gewoon de boost van extra groenten. Koolhydraten zijn namelijk niet onze vijand – in feite zal het introduceren van meer koolhydraten in je dieet de afbraak van spierweefsel voorkomen.

Waarom koolhydraten je vijand niet zijn | Verschillende soorten koolhydraten en voordelen

Voeding

Waarom koolhydraten je vijand niet zijn | Verschillende soorten koolhydraten en voordelen

2021-04-16 11:00:28van Liam Agnew

“Waar haal jij je eiwitten vandaan?!”

Noten, notenboters, bonen, soja, tofu, quinoa, rijst, groene bladgroenten – dit zijn slechts enkele veganistische voedingsmiddelen die goede bronnen van eiwitten zijn – geloof het of niet! Bijna alle natuurlijke voedingsmiddelen die je consumeert, bevatten een soort eiwit. Je hoeft je geen zorgen te maken over het verliezen van je droge spiermassa op een veganistisch dieet, zelfs als je een bodybuilder bent. Het vereist alleen wat planning.

5 eiwitrijke veganistische maaltijden om je te helpen je macro's te behalen

Recepten

5 eiwitrijke veganistische maaltijden om je te helpen je macro's te behalen

2021-02-13 07:00:52van Lauren Dawes

Toename van antioxidanten en vitamines

Veel diëten missen de voedingsstoffen die nodig zijn om je lichaam en immuunsysteem goed te laten functioneren – vooral als je een actieve levensstijl hebt. Het verhogen van de inname van fruit, groenten, noten en granen zal zorgen voor een overvloed aan vitamines om niet alleen het immuunsysteem te stimuleren, maar het heeft ook een positief effect op de regeneratie van cellen – voor haar, huid, nagels, enz.

Wat is een vegetarisch dieet?

Vegetarisme is een term voor iemand die geen vleesproducten consumeert – degenen die vis in hun dieet opnemen, worden  pescetariërs genoemd. Vegetariërs staan zichzelf in tegenstelling tot veganisten toe dierlijke producten te eten zoals eieren, yoghurt, melk etc.

Een van de belangrijkste redenen waarom mensen ervoor kiezen om vegetariër te worden, is omdat ze tegen dierenleed zijn en het slachten van dieren voor menselijke consumptie als onethisch beschouwen. Sommige dieren worden op een onmenselijke manier behandeld en door vegetariër te worden, kun je helpen dit tegen te gaan.

Maar kan ik vet verliezen door vegetarisch/veganistisch te gaan?

Het antwoord op deze vraag is een beetje ingewikkeld: je sluit een enorme hoeveelheid voedsel uit dat niet per se erg goed voor je is. Cheeseburgers en pizza zijn bijvoorbeeld niet veganistisch. Een heleboel taarten, pizza’s en ‘the naughty foods’ zijn echter wel vegetarisch.

Maar dezelfde basisprincipes met betrekking tot de inname van calorieën en macronutriënten zullen echter nog steeds van toepassing zijn. Je zou kunnen kiezen voor keto of de weg inslaan van koolhydraatrijke rauwe veganisten die elke dag een giga hoeveelheid fruit eten. Het punt hier is dat het aannemen van een van deze dieetstijlen je niet ‘boven de regels’ van een dieet plaatst.

Ja, je vermijdt vlees en voor sommigen zuivelproducten – wat je kan helpen zaken te vermijden die niet ideaal zijn om af te vallen – er zijn echter nog steeds tal van voedingsmiddelen die niet typisch veganistisch/vegetarisch zijn, zoals :

  • Koolhydraatrijke voedingsmiddelen zoals pasta en friet
  • Snoep
  • Oreo-koekjes
  • Notenboter

Er zijn tal van recepten gewijd aan het aanpassen van dingen zoals chocoladetaart en andere decadente desserts voor vegetariërs en veganisten en, hoe inventief ze ook zijn, ze kunnen je alleen niet helpen om gewicht te verliezen – het is een mix van gezond verstand en het belangrijkste: een calorietekort.

Voordat je er direct in duikt, moet je ook nadenken over het aanvullen van vitamine B12, wat lastig is om alleen uit je eten te halen als je geen vlees eet. Gelukkig is het erg goedkoop te krijgen en zit het in de meeste multivitaminen.

Een veganistische/vegetarische levensstijl leiden

Uiteindelijk is je voedingskeuze geen gouden ticket voor succes en is het aanhouden van een calorietekort nog altijd essentieel voor vet/gewichtverlies. Het eten van een veganistisch of vegetarisch dieet is een keuze die voor velen een positieve invloed heeft.

Je krijgt zelf meer groenten en fruit binnen en consumeert geen ongezond rood vlees meer. Je ecologische voetafdruk wordt bovendien minder. Daarnaast bespaar je ook nog veel dierenleed. Een dieet is echter een persoonlijke keuze van elk individu. En dat dienen we volledig te respecten.

Bericht om mee naar huis te nemen

Elk dieet vereist planning, matiging en bewuste keuzes. Of je nu vlees en zuivel eet (of niet!), e kunt dieetkeuzes altijd dieetbewuster maken en je hoeft niet gelijk een heel nieuw dieet over te nemen. Onthoud bovendien dat elk dieet je ook moet toestaan ​​om af en toe te genieten. Alleen zo kun je het duurzaam volhouden.

Vond je dit artikel interessant?

LEES DIT OOK:

Wat is het smoothiedieet?

Voeding

Wat is het smoothiedieet?

2020-12-25 06:00:18van Claire Muszalski

Bloedgroep Dieet | Eten voor je bloedgroep

Voeding

Bloedgroep Dieet | Eten voor je bloedgroep

2021-06-23 07:00:15van Liam Agnew

Wat is het 5:2-dieet en hoe werkt het?

Voeding

Wat is het 5:2-dieet en hoe werkt het?

2021-01-21 06:00:07van Claire Muszalski



Myprotein

Myprotein

Schrijver en Expert