0 Winkelmandje

Er zijn op dit moment geen producten in jouw winkelmandje

Voeding

Wat is het 5:2-dieet en hoe werkt het?

Het 5: 2-dieet is in populariteit gegroeid, maar wat is het precies? Hoewel veel diëten positieve en negatieve punten hebben, is het 5: 2-dieet misschien gemakkelijker vol te houden dan sommige andere, meer gedetailleerde opties, op basis van jouw voorkeuren.

Benieuwd wat dit dieet eigenlijk inhoudt? Blijf lezen en ontdek of het jou en je doelen ten goede zou komen, of dat het niets voor jou is.

Wat is het 5: 2-dieet?

Het 5: 2-dieet is een vorm van intermittent fasting dat twee dagen met een zeer laag caloriegehalte (de vastendagen) en 5 dagen ‘normaal’ eten voorschrijft, zonder calorieën bij te hoeven houden of bepaald voedsel uit te sluiten.

Hoe het 5: 2-dieet te volgen

Om het 5: 2-dieet te volgen, eet je 5 dagen van de week normaal en kies je twee vastendagen. Het is het beste om de vastendagen (zoals maandag en donderdag) te spreiden, zodat je niet meer dan één dag achter elkaar zeer weinig calorieën binnenkrijgt.

Op de 5 normale dagen moet je redelijk gezond eten. Hoewel je op deze dagen je calorieën niet hoeft te tellen, kun je onze tool gebruiken om je geschatte dagelijkse calorieverbruik te berekenen om ervoor te zorgen dat je niet te veel eet.

Op de twee 2 vastendagen zouden vrouwen 500 calorieën moeten consumeren en mannen zouden 600 calorieën moeten consumeren. Je kunt kiezen of je deze calorieën liever in 2 of 3 kleine maaltijden per dag verdeelt.

Zijn er beperkingen?

Omdat het 5: 2 dieet gebaseerd is op caloriebeperking en het kiezen van gezond voedsel, is geen enkel soort voedsel expliciet verboden. Het dieet raadt echter aan om gezonde koolhydraatbronnen zoals groenten en noten te kiezen in plaats van “lege” koolhydraten uit bijvoorbeeld frisdranken. Door gezonder voedsel te kiezen, dat vaak minder calorieën bevat, kun je grotere hoeveelheden eten.

Wat zijn de voordelen?

Het 5: 2-dieet is een specifieke vorm van periodiek vasten. Van intermittent fasting is aangetoond dat het helpt bij het afvallen en andere mogelijke gezondheidsvoordelen heeft.

Het 5: 2-dieet kan helpen bij het afvallen

Het 5: 2-dieet is ontworpen om twee keer per week calorieën drastisch te verminderen, wat je algehele calorieverbruik zou moeten verminderen en tot gewichtsverlies zou moeten leiden. Studies hebben aangetoond dat dit type afwisselend vasten overdag net zo effectief kan zijn als een dagelijks caloriebeperkt dieet.(1) Zoals je zou verwachten, was het gewichtsverlies zelfs nog groter als er werd getraind.(1)

Het is gemakkelijk te volgen

Dit dieet is erg populair geworden en er zijn veel bronnen voor recepten en maaltijdplannen die je helpen beslissen wat je op zowel vasten als niet-vastendagen wilt eten. Als je eenmaal een maaltijdplan hebt gevonden dat bij jou past, is het gemakkelijk om dit twee keer per week te herhalen.

Het kan duurzaam zijn

Omdat het 5: 2-dieet kan zorgen voor gewichtsverlies zonder dagelijkse beperking van calorieën, kan het een meer flexibele en succesvolle fit zijn voor degenen die moeite hebben om zich aan bepaalde eetpatronen te houden.

Is het 5: 2-dieet veilig?

Het 5: 2-dieet wordt voor de meeste mensen als veilig beschouwd – het stimuleert niet de over- of onderconsumptie van hele voedselgroepen en voorziet in de noodzakelijke voeding die je lichaam in de loop van een week nodig heeft.

Het is echter belangrijk om altijd je huisarts te raadplegen voordat je aan een nieuw dieet begint, vooral als je andere onderliggende gezondheidsproblemen hebt.

Bericht om mee naar huis te nemen

Het 5: 2-dieet is een relatief eenvoudige manier om strategieën van intermittent fasting toe te passen om gewichtsverlies en minder lichaamsvet te helpen bereiken. Als je moeite hebt om beperkende diëten te volgen of elke dag elke calorie te tellen, kan dit dieet een goede oplossing zijn. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van al onze tools en producten om je op je fitness journey te helpen.

1. Mattson, M. P., Longo, V. D., & Harvie, M. (2017). Impact of intermittent fasting on health and disease processes. Ageing research reviews39, 46-58. 



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Schrijver en Expert

Claire is een geregistreerde diëtiste bij de Academie voor Voeding en Diëtetiek en een gecertificeerde gezondheids- en welzijnscoach bij het Internationale Consortium voor Gezondheid en Welzijn Coaching . Ze heeft een Bachelor of Science in Biologie en een Master's degree in Clinical Dietetics and Nutrition van de Universiteit of Pittsburgh.

Praten en schrijven over eten en fitness vormen de kern van Claire's ethos, omdat ze haar ervaring graag gebruikt om anderen te helpen hun gezondheids- en welzijnsdoelen te bereiken.

Claire is ook een gecertificeerde indoor cycling-instructeur en houdt van de mentale en fysieke boost die ze krijgt van runs en yogalessen. Wanneer ze niet aan het sporten is, juicht ze de sportteams van haar woonplaats in Pittsburgh toe of kookt ze voor haar familie.

Lees hier meer over de ervaring van Claire.