Training

‘Fun As Hell’ | PT beoordeelt TikTok Workout trend

PT-beoordelingen: de trend waarbij we een PT vragen om een ​​trending of populaire training te beoordelen om te zien of het echt goed is. Nerissa ging hoelahoepen om te zien of je er een aan je boodschappenlijstje moest toevoegen.

Ik herinner me hoelahoep als kind. Het is daarboven met enkele van mijn dierbaarste herinneringen, samen met hinkelen, tip the can, verstoppertje. De lijst gaat maar door.

Dus toen ik werd gevraagd om dit nieuwe virale fitnessfenomeen nu als een volgroeide volwassene te beoordelen, greep ik de kans.

Als het gaat om mijn benadering van gezondheid en fitness, probeer ik dingen zo leuk mogelijk te maken! Wat rondgaat, komt rond – je haalt er alleen uit wat je erin stopt. Het is dus van vitaal belang dat je van een oefening geniet, anders is er geen enkele kans dat je je eraan houdt.

Hoewel ze al sinds het einde van de jaren vijftig bestaan, zijn hoelahoep recentelijk een trend op sociale media geworden. Op TikTok zijn er meer dan 972,8 miljoen views met de hashtag#HulaHoop. Dat is de jaren terugdraaien…

Ik zal niet liegen, ik had mijn vooroordelen of hoelahoep een legitieme, effectieve training zou kunnen zijn. Ik wist dat het wat calorieën zou verbranden, maar ik ben een fervent krachttrainer – ik concentreer me graag op mijn calorieverbranding buiten de sportschool en geef er de voorkeur aan zware gewichten op te heffen en spieren op te bouwen in de sportschool. Ik moet echter toegeven dat ik bij de hoelahoep aankwam en aangenaam verrast was.

Blijkt echter dat het niet allemaal leuk en spelletjes spelen…Ik had vaak DOMS de dag erna. Dat is delayed onset muscle soreness, de spierpijn die je laat weten dat je een productieve training hebt gehad.

Wat is DOMS(Delayed Onset Muscle Soreness)?

Training

Wat is DOMS(Delayed Onset Muscle Soreness)?

2021-12-04 12:00:52van Scott Whitney

Hoe zag mijn planning eruit?

Ik ging zes keer per week hoelahoepen, gedurende drie weken. Elke nieuwe week verhoogde ik de totale tijd die ik per dag aan lichaamsbeweging besteedde met vijf minuten.

Trainingsdagboek:

Week 1: 20 minuten per dag (ma-wo, 2 x 10 minuten; do-za, 1 x 20 minuten)

Week 2: 25 minuten per dag (ma-wo, 1 x 15 minuten + 1 x 10 minuten; do-za, 1 x 25 minuten)

Week 3: 30 minuten per dag (ma-wo, 2 x 15 minuten; do-za, 1 x 30 minuten)

Het is vermeldenswaard dat hoewel hoelahoep gedurende drie weken mijn belangrijkste buikspier training was, ik ook vier keer per week krachttraining deed in de sportschool. En als je ooit krachttraining hebt gedaan, weet je dat, als je het goed doet, elke oefening een buikspier training is.

De gemiddelde calorieverbranding in de loop van de drie weken was tussen 54-99 calorieën per training en de gemiddelde hartslag was tussen 80-94 slagen per minuut (bpm).

Is hoelahoep goed voor je buikspieren?

Ten eerste, voordat ik in de wetenschappelijke details duik, voelde ik elke keer dat ik de intensiteit van de training verhoogde, DOMS in mijn buikspieren, wat betekent dat ze enorm werden geactiveerd!

Toen iemand me kietelde nadat ik de oefening had gedaan, was dat niet erg prettig…. Ik was aangenaam verrast!

De wetenschap

In een zes weken durende proef met hoelahoep met een verzwaarde hoepel, werd regelmatig hoepelen geassocieerd met een verminderde taille- en heupomtrek en een herverdeling van de lichaamsmassa. Hoelahoep met een gewogen hoelahoep kan worden gebruikt om het buikvetpercentage te verlagen en de rompspiermassa te vergroten bij personen met overgewicht. Het lage-dichtheid lipoproteïne (LDL)-cholesterolverlagende effect lijkt op dat van weerstandstraining.

Het is de moeite waard om erop te wijzen dat alleen het opnemen van hoepels in je regime je niet op magische wijze een ijzersterk sixpack zal creëeren. Als vetverlies boven alles je doel is, moet een calorietekort centraal staan.

Hoelahoepen heeft echter zeker een nuttige plaats in de fitnesswereld.

Wat zijn de voordelen van de hoelahoep?

Er zijn zoveel voordelen aan hoepelen, maar een van de beste is dat je het in het comfort van je eigen huis kunt doen terwijl je tv kijkt, wat een enorm pluspunt is tijdens koude, donkere wintermaanden!

Ik heb enorm genoten van het bingewatchen van Emily in Paris terwijl ik me een weg baande door december.

1. Verbrandt calorieën

Hoewel ik mijn klanten altijd adviseer dat ‘calorieën verbranden’ niet het enige doel van hun trainingen mag zijn, is het belangrijk om een ​​calorietekort te creëren als je doel vetverlies is. Het vinden van een fysieke activiteit die je leuk vindt en die ook calorieën verbrandt, is de beste manier om een ​​groter tekort te creëren.

Samen met drie keer per week krachttraining, waarbij het doel van de training is om spieren op te bouwen, is hoelahoep een geweldige manier om je activiteitsniveau te verhogen en tegelijkertijd een goede buikspier training te hebben.

2. Verhoogt de cardiovasculaire conditie

Cardiovasculaire oefening is elke krachtige activiteit die de hartslag en de ademhaling verhoogt en de zuurstof- en bloedstroom door het lichaam verhoogt, terwijl grote spiergroepen van het lichaam herhaaldelijk en ritmisch worden gebruikt.

Dit is belangrijk omdat het het risico op hartaandoeningen en diabetes verlaagt, het cholesterolgehalte en de hersenfunctie verbetert en stress kan verminderen.

Klopte mijn hart uit mijn borstkas? Nee. Maar het heeft mijn hartslag zeker verhoogd tot waar het zou zijn voor een stevige wandeling.

3. Daagt je core uit

Omdat hoelahoep een beweging van 360 graden is, traint het je obliques (schuine buikspieren) enorm, evenals de onderste lats in je rug.

4. Verbetert de balans

Volgens de American Council on Exercise kan elke vorm van fysieke activiteit waarbij je een houding en stabiliteit moet behouden op een steunbasis, zoals hoelahoep, je helpen je evenwicht te behouden en te verbeteren.

5. Training van het onderlichaam

Hoewel de belangrijkste spieren die worden gebruikt, de buikspieren zijn, kun je hoelahoep niet doen zonder je benen en bilspieren te gebruiken. Onmogelijk.

6. Goedkoop, draagbaar en vooral erg leuk

Je kunt een hoepel voor een redelijk prijs ophalen!

Enkele professionele tips voor beginners: je kunt niet zomaar de ouderwetse plastic hoepels oppakken die je als kind gebruikte. Advies is om de juiste maat borduurring te vinden, aangezien het succes van je trainingen veel te maken heeft met de maat van de ring. Het is aan te raden dat beginners een grotere ring gebruiken om mee te beginnen, omdat je langzamer draait.

Het is ook belangrijk om het beste gewicht te kiezen. Als je kiest voor een verzwaarde hoelahoep, is een goede vuistregel voor beginners om te beginnen met een hoepel die rond de 0,4-0,9 kg weegt. Naarmate je sterker wordt, kun je doorgaan naar zwaardere hoepels, maar vergeet niet om de juiste vorm te behouden.

Ik heb de hele maand genoten van hoelahoep. Het was zo gemakkelijk in mijn dagelijkse leven op te nemen, omdat ik het meestal ’s avonds voor de tv deed!

Ik denk eerlijk gezegd dat deze training iedereen ten goede zou komen die van hoelahoep houdt, of iedereen die op zoek is naar wat meer activiteit in hun dag! Het kan moeilijk zijn om tijdens de wintermaanden een hoog activiteitsniveau te behouden, vooral wanneer veel mensen werken in de korte tijd dat het buiten licht is!

Ik merkte ook een lichte verbetering in mijn buikpieren – met name mijn obliques! Wat betreft het structureren van training, begin klein en bouw het langzaam op. Voor mij was 10 minuten een goed startpunt, maar kijk waar je staat en probeer regelmatig te verbeteren!

Bericht om mee naar huis te nemen

Zal ik door hoepels springen mijn trainingsroutine volledig te veranderen? Waarschijnlijk niet. Ik denk dat het belangrijk is dat iedereen een soort van weerstandstraining in zijn wekelijkse routine opneemt.

Hoelhoepen heeft echter zeker zijn plaats als een solide ab-workout.

Het is enorm leuk gemakkelijk te integreren in het dagelijks leven.

In mijn ogen is dat een enorme overwinning.

Vond je dit artikel leuk?

LEES DIT OOK:

'Laat je ego thuis' | PT onthult wat haar irriteert in de sportschool

Training

'Laat je ego thuis' | PT onthult wat haar irriteert in de sportschool

2022-01-08 07:00:35van Emily Wilcock

‘Saai maar effectief’ | Personal Trainer beoordeelt 12-3-30 Workout

Training

‘Saai maar effectief’ | Personal Trainer beoordeelt 12-3-30 Workout

2021-12-04 07:00:36van Myprotein



Myprotein

Myprotein

Schrijver en Expert