Training

‘Laat je ego thuis’ | PT onthult wat haar irriteert in de sportschool

Als sporters hebben PT’s een schat aan kennis. En ze hebben het allemaal gezien, van rare en prachtige manieren om machines te gebruiken tot ego-lifting.

We spraken met Nerissa Shea, Myprotein PT, sport- en bewegingspsychologieconsulent en gekwalificeerde voedingsdeskundige om te horen wat ze zou willen dat haar klanten wisten en haar ergernissen in de sportschool.

“Als je wilt dat een dieet werkt, moet het eigenlijk een manier van leven worden”

Dieetcultuur kan vreselijk zijn, vooral rond het nieuwe jaar wanneer het ‘New Year, New Me’ het overneemt. Geen vooruitgang zien kan frustrerend zijn, maar het weglaten van hele voedselgroepen om vooruitgang te zien is vaak zowel onrealistisch als ongezond.

“Mensen komen naar me toe en ze vertellen me over de keren dat ze koolhydraten vermeden en veel gewicht verloren. Het is gewoon niet houdbaar. Als je wilt dat een dieet werkt, moet het eigenlijk een manier van leven worden en door hele voedselgroepen te schrappen is het gewoon niet duurzaam.”

Een gezond calorietekort is de beproefde manier om duurzaam af te vallen. En naar de sportschool gaan en gewichtheffen doet wonderen voor lichaam en geest.

“Eten als goed en slecht bestempelen helpt gewoon niet”

We zijn er waarschijnlijk allemaal schuldig aan. ‘Ik voel me zo schuldig, ik heb zoveel chocolade gegeten’, of ‘McDonald’s is zo slecht voor je’. Dit is geen manier om te leven. Hoewel voeding beter of slechter kan zijn, zou dat niet het enige moeten zijn waar je aan denkt als je eet.

“Voedsel als goed en slecht bestempelen helpt gewoon niet. Door een voedingsmiddel, of een hele voedingsgroep, als slecht te bestempelen, wekt het schuldgevoelens op nadat je het hebt gegeten.”

Dit is slechts een snelle weg naar een ongezonde relatie met eten. In plaats van een ‘cheat’-dag, waarom er niet een ‘traktatiedag’ van maken. Alleen al het veranderen van kleine woorden kan een enorme impact hebben op je relatie met eten. En een enorm stuk chocolade is tenslotte geen cheat, het is een traktatie.

Over eten. Maaltijdplannen zijn een andere red flag voor Nerissa.

“Als iemand je 1200 calorieën en een vast maaltijdplan aanbeveelt, is mijn grootste advies om het in twijfel te trekken. Zorg ervoor dat ze op zoek zijn naar jouw belangen en niet naar hun eigen voordeel om de beste voor- en na-opnamen te maken voor hun eigen promomateriaal.’

Hoe kunnen 1200 calorieën nou voor iedereen geschikt zijn?

“Je leert meer van de slechte weken dan van wanneer alles perfect gaat”

Bij Nerissa draait alles om mentaliteit, precies wat je zou willen van je PT.

“Je leert meer van de slechte weken dan van wanneer alles perfect verloopt. Je leert en je groeit, en je leert er doorheen te navigeren. Het is de consistentie in de loop van de tijd die je naar je doelen zal brengen, niet alleen een perfecte dag of een perfecte week.”

Nerissa leidt een trainingsprogramma van zes weken met een aantal van haar klanten en ziet dat ze al hun doelen en trainingen in de eerste zes weken verpletteren, maar vanaf dat moment kan het vaak bergafwaarts gaan. Het leven staat je in de weg, dat is normaal. Maar Nerissa staat klaar om ze weer op het goede pad te brengen.

“Wees niet bang om te falen. Mensen leren meer van fouten dan wanneer alles perfect verloopt.”

“Ego lifting! Ik word er zo gek van!”

We vroegen Nerissa naar haar ergernis in de sportschool. En ik weet zeker dat ze niet de enige is in haar reactie…

“Ego lifting! Ik word er zo gek van! Laat gewoon het gewicht vallen, laat je ego aan de deur en pak een gewicht zodat je de oefening daadwerkelijk correct kunt uitvoeren.”

Als PT begrijpt Nerissa waarom je er sterker uit zou willen zien dan je bent, maar in feite doet ego-lifting het tegenovergestelde. De mensen om je heen zien je slechte vorm en je onvermogen om die oefening met een hoog gewicht te doen.

Bericht om mee naar huis te nemen

Onze chat met Nerissa bracht enkele belangrijke onderwerpen aan het licht. Als je er groot en sterk uit wilt zien in de sportschool, werk er dan voor. Ego-lifting brengt je maar zo ver, met andere woorden, je vergroot de kans op blessures. En het is zeer onwaarschijnlijk dat algemene dieetplannen duurzaam zijn. Anders dan dat, zijn we op weg naar een groot oud stuk ‘traktatie’ chocolade.

Genoten van dit artikel?

LEES DIT OOK:

Belangrijkste voordelen van lichaamsbeweging

Training

Belangrijkste voordelen van lichaamsbeweging

2021-03-08 07:00:49van Scott Whitney

‘Saai maar effectief’ | Personal Trainer beoordeelt 12-3-30 Workout

Training

‘Saai maar effectief’ | Personal Trainer beoordeelt 12-3-30 Workout

2021-12-04 07:00:36van Myprotein

Cutten voor bodybuilding | Voedingstips & tricks

Training

Cutten voor bodybuilding | Voedingstips & tricks

2021-12-22 09:00:37van Grant Koch



Emily Wilcock

Emily Wilcock

Schrijver en Expert

Emily is studying Business Management & Marketing at the University of Birmingham and is currently on her intern year. She has a keen interest in both writing and fitness, so is happy she can now combine the two. She likes to spend time with her friends, both in & out of the gym.