Voeding

Dieet tips tegen honger | De 7 beste tips tegen een hongergevoel

Als je wilt afvallen dan moet je minder eten dan je dagelijks verbruikt. Je creëert op deze manier een negatieve energiebalans. Dus bijvoorbeeld; je verbruikt op een dag 2200 calorieën. Eet je minder dan 2200 calorieën voor een langere periode, dan zal je afvallen. Eet je gelijk, dan blijft je gewicht ook gelijk. En ten slotte, consumeer je meer dan 2200 calorieën, dan zal je aankomen in gewicht. Met de juiste dieet tips tegen honger kan het afvalproces een stuk makkelijker worden, waardoor je het duurzaam kan volhouden.

Afslank diëten zorgen er vaak voor dat je de gehele dag ontzettende honger hebt én leiden vaak tot meer eetlust. Daarom kan het moeilijk zijn om gewicht te verliezen en op gewicht te blijven. Gelukkig zijn er een aantal dieet tips die honger kunnen tegengaan. Diëten of afvallen staat voor veel mensen gelijk aan; honger hebben, maar dat hoeft zeker niet met deze zeven dieet tips tegen honger!

dieet tips tegen honger

Zeven dieet tips tegen honger

1. Eet genoeg eiwitten.

Eiwitten zijn voor je lichaam moeilijker te verteren dan bijvoorbeeld koolhydraten. Je hebt daardoor langer verzadigd en vol gevoel. Eet je genoeg eiwitten, dan zal je dus minder honger hebben. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die ontbijten met veel koolhydraten minder gewicht en lichaamsvet verloren dan mensen die een eiwitrijk ontbijt aten.

Ook zal een hoge eiwitinname spierverlies voorkomen en meer spieren betekent meer calorieën verbranden gedurende de hele dag. Win-win! Zorg ervoor dat ongeveer 20-30% van je totale inname uit eiwitten bestaat. 

Hoeveel eiwit heb ik nodig?

Voeding

Hoeveel eiwit heb ik nodig?

2021-03-10 07:00:52van Liam Agnew

2. Drink genoeg water

Ten eerste kunnen je hersenen het gevoel tussen honger en dorst moeilijk onderscheiden. Drink daarom bij een hongergevoel eerst een glas water, blijft de honger, dan heb je echt trek, maar vaak trekt het hongergevoel al weg na een glas water. Ten tweede, water vult, net zoals eten, je buik. Drink je twee glazen water voor een maaltijd, dan kan dit helpen om minder te eten tijdens die maaltijd, omdat je een voller gevoel hebt.

3. Kies voor vezelrijke producten

Vezels worden langzaam verteerd, het gevolg is dat vezelrijke producten een langer verzadigd gevoel geven. Kies voor volkoren producten als; zilvervliesrijst, volkorenbrood, volkorenpasta etc. Maar ook fruit, groente en peulvruchten bevatten veel vezels.

Vezels zijn niet alleen goed voor je als je wilt afvallen, maar vezels horen in ieder dieet thuis. Vezelrijk eten bevat namelijk ook vaak vitamines, mineralen en antioxidanten. Ze bevorderen dus niet alleen het afvallen, maar ook je algehele gezondheid.

4. Eet pittig

Bepaalde stoffen in hete pepers en paprika’s kunnen de honger helpen verminderen en het gevoel van voldaanheid/verzadigdheid vergroten. Nóg een pluspunt is dat het eten van pittig eten ook nog eens wat extra calorieën verband na het eten van de maaltijd. Probeer een van onze recepten op onze blog… Die dieet tips tegen honger zijn zo erg nog niet…

5. Eet gezonde vetten

Vetten zijn een omstreden voedingsstof. Enerzijds bevatten ze veel calorieën, waardoor je echt op je porties moet letten. Je krijgt al snel 100-200 calorieën binnen met relatief weinig eten. Anderzijds zorgen gezonde vetten, uit noten, vette vis etc, voor minder honger doordat ze het vezadigingshormoon leptine verhogen.

Verder zijn vetten moeilijker om te verteren, wat weer resulteert in een langer verzadigd gevoel. Daarbij heb je elke dag een bepaalde hoeveelheid vet nodig. Voeg dus vette vis en noten toe aan je dieet, maar let op je porties!

Gezonde vetten & vetrijke producten die goed voor je zijn

Voeding

Gezonde vetten & vetrijke producten die goed voor je zijn

2021-11-05 14:30:20van Grant Koch

6. Zorg voor voldoende slaap.

Voldoende slaap en slaap van kwaliteit kan ook honger helpen verminderen en je beschermen tegen gewichtstoename. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat weinig slaap kan zorgen voor 25% meer eetlust en meer honger en een afname van het aantal verzadigingshormonen. Niet handig als je wilt afvallen…

Zorg voor minimaal 7 uur slaap per nacht, slaap op een donkere, koele kamer, en geen cafeïne houdende dranken drinken tot minimaal 3 uur voordat je gaat slapen.. Leg daarnaast je telefoon weg en doe de TV minimaal een half uur uit voordat je het bed in duikt. Ook een supplement als ZMA kan helpen je slaap te verbeteren.

7. Verminder je stress

Een overmaat aan stress zorgt voor een toename van het hormoon cortisol. Het is bekend dat een hoog cortisol kan zorgen cravings en meer aandrang om te eten. Verder ken stress ook het niveau van het verzadigingshormoon verlagen. Probeer dus manieren te vinden om stress te verminderen, het kan namelijk niet alleen helpen om je hongergevoel in toom te houden, maar ook het risico op overgewicht verminderen.

Bericht om mee naar huis te nemen

Afvallen is een langdurig proces. De dieet tips in dit artikel helpen je om beter met honger/trek om te gaan. Uiteindelijk komt het echter neer op een negatieve caloriebalans, een calorietekort dus, gedurende een langer periode. Zorg daarom dat je dieet duurzaam en vol te houden is. Alleen op die manier kun je duurzame resultaten behalen op de lange termijn.

Vond je dit artikel nuttig?

LEES DIT OOK:

Wat is Inositol? | Voordelen, Bijwerkingen & Dosering

Supplementen

Wat is Inositol? | Voordelen, Bijwerkingen & Dosering

2021-11-11 10:00:08van Claire Muszalski

Hoeveel kilo kun je per week gezond afvallen?

Voeding

Hoeveel kilo kun je per week gezond afvallen?

2021-11-18 08:00:42van Claire Muszalski

Hoe weet je wanneer je Uitgedroogd bent? | Tekenen van Uitdroging

Voeding

Hoe weet je wanneer je Uitgedroogd bent? | Tekenen van Uitdroging

2021-11-09 14:00:57van Myprotein



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Schrijver en Expert

Claire is een geregistreerde diëtiste bij de Academie voor Voeding en Diëtetiek en een gecertificeerde gezondheids- en welzijnscoach bij het Internationale Consortium voor Gezondheid en Welzijn Coaching . Ze heeft een Bachelor of Science in Biologie en een Master's degree in Clinical Dietetics and Nutrition van de Universiteit of Pittsburgh.

Praten en schrijven over eten en fitness vormen de kern van Claire's ethos, omdat ze haar ervaring graag gebruikt om anderen te helpen hun gezondheids- en welzijnsdoelen te bereiken.

Claire is ook een gecertificeerde indoor cycling-instructeur en houdt van de mentale en fysieke boost die ze krijgt van runs en yogalessen. Wanneer ze niet aan het sporten is, juicht ze de sportteams van haar woonplaats in Pittsburgh toe of kookt ze voor haar familie.

Lees hier meer over de ervaring van Claire.