Supplementen

Wat is L-Theanine? | Voordelen, dosering en bijwerkingen van L-Theanine

L-Theanine is een specifieke  aminozuur dat voornamelijk voorkomt in thee – meestal groene thee en zwarte thee – en geeft het zijn hartige smaak. Het is ook verkrijgbaar in zowel pil- als poedersupplementvormen. Theanine staat bekend om zijn kalmerende en ontspannende effecten.(1) Hoewel sommige voordelen van L-Theanine slechts verband houden met consumptie samen met cafeïne, zijn er ook andere voordelen voor L-Theanine als ‘solo’ supplement onderzocht.

Spring naar:

l-theanine

Voordelen van L-Theanine

Energie en focus:

Terwijl velen van ons zich tot koffie wenden voor een ochtendboost van energie door cafeïne, zijn sommige mensen toegewijde theedrinkers of nemen ze later op de dag groene of zwarte thee voor een ontspannende pauze. Er is veel onderzoek gedaan naar L-Theanine, in combinatie met cafeïne (hoe het van nature voorkomt in gewone – niet-cafeïnevrije – thee).(1,2) Een paar andere belangrijke voordelen zijn…

  • L-Theanine, met name in combinatie met cafeïne, kan gewichtsverlies bevorderen en het gemakkelijker maken om af te vallen.(1)
  • L-Theanine kan een meer ontspannen toestand veroorzaken: een studie in 1999 wees voor het eerst uit dat L-Theanine, waarvoor thee de enige belangrijke voedselbron is, je kan helpen om te ontspannen(3)
  • L-Theanine kan het effect dat cafeïne heeft op de bloeddruk tegengaan – een onderzoek wees uit dat L-Theanine in thee werkte om de impact die cafeïne had op zowel de systolische als de diastolische bloeddruk te verminderen(2)
  • L-Theanine kan helpen om je immuunsysteem te ondersteunen – hoe sterker je immuunsysteem is, hoe kleiner de kans om ziek te worden bij blootstelling aan bacteriën en virussen(4)

Bekijk hier meer tips voor het versterken van het immuunsysteem…

Hoe je je immuunsysteem het meest effectief kunt ondersteunen

Voeding

Hoe je je immuunsysteem het meest effectief kunt ondersteunen

2020-04-17 14:00:43van Louise Bula

Bijwerkingen van L-Theanine

Er zijn geen nadelige bijwerkingen gevonden met L-Theanine; één studie noemde het “veilig en effectief” bij het bestuderen van de voordelen.

L-Theanine dosering

De optimale dosering van L-Theanine is nog niet bepaald; dosering gebruikt in onderzoek varieerde van 100-500 mg.

Bericht om mee naar huis te nemen

L-Theanine is een krachtige, van nature voorkomende stof die we meestal alleen uit groene of zwarte thee in onze voeding krijgen. L-Theanine kan ten goede komen voor ontspanning, focus, je immuunsysteem, je bloedsomloop en zelfs bij gewichtsverlies.

Vond je dit artikel interessant?

LEES DIT OOK:

Wat is D-asparaginezuur? | Voordelen, bijwerkingen en dosering

Supplementen

Wat is D-asparaginezuur? | Voordelen, bijwerkingen en dosering

2021-09-27 14:00:08van Liam Agnew

7 beste darmsupplementen

Supplementen

7 beste darmsupplementen

2021-09-25 07:00:22van Claire Muszalski

8 gezondheidsvoordelen van B-vitamines

Supplementen

8 gezondheidsvoordelen van B-vitamines

2021-09-20 14:00:32van Claire Muszalski


  1. Haskell, C. F., Kennedy, D. O., Milne, A. L., Wesnes, K. A., & Scholey, A. B. (2008). The effects of L-theanine, caffeine and their combination on cognition and mood. Biological psychology77(2), 113-122. 
  2. Rogers, P. J., Smith, J. E., Heatherley, S. V., & Pleydell-Pearce, C. W. (2008). Time for tea: mood, blood pressure and cognitive performance effects of caffeine and theanine administered alone and together. Psychopharmacology195(4), 569-577. 
  3. Alsene, K., Deckert, J., Sand, P., & de Wit, H. (2003). Association between A 2a receptor gene polymorphisms and caffeine-induced anxiety. Neuropsychopharmacology28(9), 1694-1702. 
  4. Williams, J., Kellett, J., Roach, P. D., McKune, A., Mellor, D., Thomas, J., & Naumovski, N. (2016). L-theanine as a functional food additive: Its role in disease prevention and health promotion. Beverages2(2), 13. 
  5. Juszkiewicz, A., Glapa, A., Basta, P., Petriczko, E., Żołnowski, K., Machaliński, B., … & Skarpańska-Stejnborn, A. (2019). The effect of L-theanine supplementation on the immune system of athletes exposed to strenuous physical exercise. Journal of the International Society of Sports Nutrition16(1), 1-14. 
  6. Owen, G. N., Parnell, H., De Bruin, E. A., & Rycroft, J. A. (2008). The combined effects of L-theanine and caffeine on cognitive performance and mood. Nutritional neuroscience11(4), 193-198.


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Schrijver en Expert

Claire is een geregistreerde diëtiste bij de Academie voor Voeding en Diëtetiek en een gecertificeerde gezondheids- en welzijnscoach bij het Internationale Consortium voor Gezondheid en Welzijn Coaching . Ze heeft een Bachelor of Science in Biologie en een Master's degree in Clinical Dietetics and Nutrition van de Universiteit of Pittsburgh.

Praten en schrijven over eten en fitness vormen de kern van Claire's ethos, omdat ze haar ervaring graag gebruikt om anderen te helpen hun gezondheids- en welzijnsdoelen te bereiken.

Claire is ook een gecertificeerde indoor cycling-instructeur en houdt van de mentale en fysieke boost die ze krijgt van runs en yogalessen. Wanneer ze niet aan het sporten is, juicht ze de sportteams van haar woonplaats in Pittsburgh toe of kookt ze voor haar familie.

Lees hier meer over de ervaring van Claire.