Supplementen

Wat is D-asparaginezuur? | Voordelen, bijwerkingen en dosering

D-asparaginezuur is een supplement dat vaak door mannen wordt ingenomen met als doel de normale testosteronniveaus te behouden. In dit artikel wordt precies uitgelegd wat D-asparaginezuur is, hoe het werkt, wat de mogelijke voordelen zijn, hoeveel je nodig hebt en of er eventuele bijwerkingen zijn.

Wat is D-asparaginezuur?

In de eerste plaats is bekend dat D-asparaginezuur de afgifte van luteïniserend hormoon in de hersenen verhoogt, wat resulteert in de productie van testosteron.(1) Het is een van de twee vormen van het aminozuur asparaginezuur. De andere vorm is L-aspartaat. Aminozuren hebben een groot aantal functies in het lichaam, maar je zult ze waarschijnlijk eerder zijn tegengekomen als de bouwstenen van alle soorten eiwitten, samen met hormonen en neurotransmitters.

D-asparaginezuur werkt in het centrale hersengebied om de afgifte van hormonen te veroorzaken, zoals luteïniserend hormoon, follikelstimulerend hormoon en groeihormoon.(1) Het kan zich ook ophopen in de testikels, waar het de stap van synthese van testosteron sneller maakt, wat leidt tot een minimale verhoging van het testosteron.(1)

Voordelen van D-asparaginezuur

Kan het aantal zaadcellen verhogen

Mannen die worstelen met een laag aantal zaadcellen kunnen baat hebben bij het gebruik van suppletie met D-asparaginezuur, aangezien onderzoek heeft aangetoond dat suppletie een significante verbetering van het aantal zaadcellen en de beweeglijkheid kan veroorzaken.(2)

D-asparaginezuur

 kan het energieniveau verhogen

Een van de belangrijkste voordelen van het verhogen van het testosteronniveau van onder het normale niveau naar normale niveaus via suppletie met d-asparaginezuur, is de verbeterde productie van energie, wat kan leiden tot een beter uithoudingsvermogen en betere sportprestaties.

D-asparaginezuur kan de impact van weinig slaap verminderen

Er wordt ook beweerd dat hogere testosteronniveaus zorgen voor een betere nachtrust, een beter energieniveau en niet te vergeten een betere gezondheid en herstel.

Van weinig slaap of slaap van lage kwaliteit is aangetoond dat het bijdraagt ​​aan een vermindering van testosteron, aangezien het grootste deel van het testosteron vrijkomt terwijl het lichaam slaapt.(3) In een onderzoek van één week bij jonge, gezonde mannen met verminderde slaap (5 uur per nacht), resulteerde in een daling van de testosteronniveaus overdag met 10-15%.(4) Als je op de lange termijn moeite hebt met slapen, heb je misschien lage niveaus van testosteron en suppletie met d-asparaginezuur kan helpen om deze weer normaal te maken.

Goed voor je bloedsomloop

Wist je dat testosteron ook de concentratie van rode bloedcellen in het lichaam bevordert en helpt om zuurstof naar de spieren te brengen?(5) Dat zou kunnen betekenen dat het verbeteren van testosteron via suppletie met d-asparaginezuur het vermogen om spieren op te bouwen kan vergroten, evenals een beter uithoudingsvermogen bij inspanning.

Ontdek welke andere supplementen van pas komen om spieren op te bouwen:

24 uurs Supplementen Guide | Wat je moet nemen om spieren op te bouwen

Supplementen

24 uurs Supplementen Guide | Wat je moet nemen om spieren op te bouwen

2020-02-04 06:00:57van Claire Muszalski

D-asparaginezuur voor bodybuilding

Ongetwijfeld de meest voorkomende reden voor het aanvullen met D-asparaginezuur is voor bodybuilding. Natural bodybuilding vereist natuurlijke testosteronboosters die legaal zijn in de sportwereld. Naarmate het lichaam van nature ouder wordt, neemt het vermogen van het lichaam om testosteron te produceren af. Het is bovendien bekend dat het libido vaak afneemt samen met een afname van het aantal zaadcellen naarmate je ouder wordt, maar ook het vermogen om spiermassa op te bouwen en te behouden, kan een flinke klap krijgen.

Het goede nieuws is dat het verre van onmogelijk is om door te gaan met het opbouwen van spieren als je 50 en 60 jaar oud bent. Omdat bekend is dat testosteron verantwoordelijk is voor spieropbouw en libido, gebruiken oudere mensen die nog steeds graag spieren willen opbouwen in hetzelfde tempo als in hun jongere dagen, vaak natuurlijke, legale supplementen om de productie van dit belangrijke hormoon te verhogen. D-asparaginezuur is een van deze supplementen die kan helpen bij het handhaven van normale testosteronniveaus naarmate je ouder wordt.

Normale of hoge niveaus van testosteron verbeteren de productie van spiereiwitten, wat leidt tot de ontwikkeling van droge spiermassa. Testosteron remt ook de aanmaak van cortisol, een hormoon dat kan leiden tot meer maagvet en het verlies van spierweefsel.

Deze feiten, gecombineerd met de slaapverhogende, energieleverende resultaten van normale of hoge testosteronniveaus, maken D-asparaginezuur een potentieel waardevol supplement voor sporters van alle leeftijden.

Lees meer over de natuurlijke manieren om testosteron te stimuleren.

D-asparaginezuur bijwerkingen

Het hebben van zeer hoge niveaus van testosteron kan enkele bijwerkingen hebben. De groei en ontwikkeling van acne en haar zijn echter algemeen bekend bij mensen met zéér hoge niveaus van testosteron, samen met verhoogde niveaus van agressie en een grotere eetlust. Het is onwaarschijnlijk dat suppletie met d-asparaginezuur de testosteronspiegel in die mate verhoogt en er zijn op dit moment geen bijwerkingen bekend van suppletie met d-asparaginezuur.

Moet ik me zorgen maken?

D-asparaginezuur wordt algemeen als veilig beschouwd en wordt niet vermeld als een verboden sportmiddel.

In een studie van 90 dagen, gepubliceerd door Advances in Sexual Medicine, slikten deelnemers dagelijks 2660 mg D-asparaginezuur. Zestig mannen werden behandeld en van dat aantal leden 30 mannen aan asthenozoöspermie (verminderde beweeglijkheid van het sperma), terwijl de andere 30 mannen oligoasthenozoöspermie hadden (verminderde beweeglijkheid van het sperma en verminderd aantal zaadcellen). In het onderzoek werden regelmatig de creatininespiegels, elektrolyten, bloedcellen, glucose, enzymen en ureum van de deelnemers gemeten en werden geen afwijkingen gevonden. De resultaten toonden aan dat er geen gevaarlijke gevolgen voor het menselijk lichaam waren door het gebruik van D-asparaginezuur en dat het de niveaus van luteïniserend hormoon in het lichaam aanzienlijk kan verhogen.

D-asparaginezuursupplementen

Ons D-asparaginezuur is de perfecte manier om je dieet aan te vullen met dit bodybuilding-trainingssupplement. Voor iedereen die regelmatig zware weerstandstraining doet, is deze gemakkelijk te mengen poedervorm van het supplement ideaal voor dagelijks gebruik.

D-asparaginezuur dosering

Voeg de gewenste hoeveelheid water, melk of vruchtensap toe aan een eiwitshaker. Voeg vervolgens 1 1/2 kleine maatlepels (3g) toe, schud en drink. Gebruik eenmaal daags. Na 12 dagen achtereenvolgend gebruik raden we aan om 1 week ‘vrij’ te nemen voordat je de cyclus herhaalt.

FAQ

Wat is d-asparaginezuur?

D-asparaginezuur is een van de twee vormen van het aminozuur asparaginezuur. Het is bekend dat het de afgifte van een hormoon in de hersenen verhoogt, wat resulteert in de productie van testosteron.

Wat zijn de voordelen van d-asparaginezuur?

De voordelen van d-asparaginezuur kunnen zijn: verhoogd aantal zaadcellen bij mannen, verhoogd energieniveau, betere slaapkwaliteit en verbeterde bloedsomloop.

Moet je d-asparaginezuur cyclen?

Ja, we raden aan om 1 week ‘vrij’ te nemen na 12 dagen achtereenvolgens gebruik van d-asparaginezuur.

Hoe moet ik d-asparaginezuur gebruiken?

We raden aan om ​​d-asparaginezuurpoeder 3 gram per dag gedurende 12 opeenvolgende dagen te gebruiken, gevolgd door een week vrij.

Is d-asparaginezuur veilig?

D-asparaginezuur wordt algemeen als veilig beschouwd en wordt niet vermeld als een verboden stof.

Bericht om mee naar huis te nemen

Als potentiële testosteron-booster wordt D-asparaginezuur vaak gebruikt door frequente sportschoolbezoekers en mensen die spiermassa willen vergroten, en wordt het voorgeschreven aan mannen met vruchtbaarheidsproblemen.

Vond je dit artikel interessant?

LEES DIT OOK:

Eten voor het slapengaan? | Welke voedingsmiddelen zijn goed of slecht?

Voeding

Eten voor het slapengaan? | Welke voedingsmiddelen zijn goed of slecht?

2021-09-15 12:25:02van Liam Agnew

Is een Koolhydraatarm Dieet het beste voor gewichtsverlies?

Voeding

Is een Koolhydraatarm Dieet het beste voor gewichtsverlies?

2021-09-14 10:15:25van Claire Muszalski

Mesomof-dieet: welk voedsel moet je als mesomorf eten?

Voeding

Mesomof-dieet: welk voedsel moet je als mesomorf eten?

2021-09-09 14:00:38van Liam Agnew


  1. Topo E, Soricelli A, D’Aniello A, Ronsini S, D’Aniello G. The role and molecular mechanism of D-aspartic acid in the release and synthesis of LH and testosterone in humans and rats. Reprod Biol Endocrinol. 2009;7:120. Published 2009 Oct 27. doi:10.1186/1477-7827-7-120
  2. 1. D’Aniello, G., Ronsini, S., Notari, T., Grieco, N., Infante, V., D’Angel, N., … & D’Aniello, A. (2012). d-Aspartate, a key element for the improvement of sperm quality. Advances in Sexual Medicine2(04), 45.
  3. Axelsson J, Ingre M, Akerstedt T, Holmbäck U. Effects of acutely displaced sleep on testosterone. J Clin Endocrinol Metab. 2005;90(8):4530–4535. PubMed | Link to Article. [PubMed] [Google Scholar]
  4. Leproult R, Van Cauter E. Effect of 1 week of sleep restriction on testosterone levels in young healthy men. JAMA. 2011;305(21):2173-2174. doi:10.1001/jama.2011.710
  5. Bachman E, Travison TG, Basaria S, et al. Testosterone induces erythrocytosis via increased erythropoietin and suppressed hepcidin: evidence for a new erythropoietin/hemoglobin set point. J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2014;69(6):725-735. doi:10.1093/gerona/glt154


Liam Agnew

Liam Agnew

Schrijver en Expert

Liam is een gecertificeerde sport voedingsdeskundige bij de International Society of Sport Nutrition en is ingeschreven in het  Sport and Exercise Nutrition-register van de British Dietetics Association. Hij heeft een Bachelor of Science in Sport and Exercise Science en is afgestudeerd aan het ISSN Diploma in Toegepaste Sport en Exercise Nutrition.

Liam is een ervaren personal trainer die klanten helpt hun gezondheids- en fitnessdoelen te bereiken met praktische, op wetenschap gebaseerde oefeningen en voedingsadviezen.

In zijn vrije tijd deed Liam mee aan tal van powerlifting-wedstrijden en geniet hij van heuvelwandelen, voetbal en het uitbreiden van zijn receptenrepertoire in de keuken. Lees hier meer over de ervaring van Liam.