Supplementen

7 beste darmsupplementen

Een gezond darmbioom is essentieel voor de algehele gezondheid – voor een optimale spijsvertering, een gezond immuunsysteem en zelfs voor de geestelijke gezondheid.(1) Het handhaven van een gezond darmbioom in de drukke wereld van vandaag kan een uitdaging zijn, dus dit artikel presenteert de 7 beste darmsupplementen om je darmen gezond te houden.

Wat is de darm?

Wanneer mensen de term “darm” gebruiken, verwijzen ze over het algemeen naar meer dan alleen onze maag, maar het hele spijsverteringsstelsel, dat begint bij de mond en eindigt bij de anus. De vertering van voedsel begint terwijl we kauwen en elke stap in het verteringsproces (slokdarm, maag, dunne darm, dikke darm) speelt een andere rol bij het afbreken van ons voedsel in de voedingsstoffen die we kunnen opnemen.

Een gezond spijsverteringsstelsel herbergt ook veel nuttige bacteriën die helpen bij de opname van voedingsstoffen en onze algehele gezondheid.(2) Een gezonde darm ondersteunt:

  • Optimale spijsvertering
  • Ons immuunsysteem om te voorkomen dat we ziek worden
  • Betere geestelijke gezondheid
  • Verminderde niveaus van ontsteking
  • Gezonde botten
  • Een gezonde darm kan ook worden gekoppeld aan prestaties!
Waarom het verbeteren van de darmgezondheid de prestaties kan verbeteren

Voeding

Waarom het verbeteren van de darmgezondheid de prestaties kan verbeteren

2021-04-08 07:00:21van Jamie Wright

7 beste darmsupplementen

Er zijn verschillende soorten supplementen die je kunt gebruiken om de darmgezondheid te ondersteunen.

Probiotica: “goede bacteriën” in eenvoudige bewoordingen, probiotica (en hun voorlopervorm ‘prebiotica’) ondersteunen de groei en het onderhoud van gezonde bacteriën in onze darm. Ze kunnen helpen bij de dagelijkse spijsvertering en ondersteunen de algehele gezondheid van de darm.(4)

L-glutamine: dit aminozuur heeft veel voordelen, maar een daarvan is het ondersteunen van de darmgezondheid. L-glutamine kan helpen de bacteriën in de darm in evenwicht te brengen, ontstekingen te reguleren en een gezonde darmslijmvlieswand te ondersteunen.(5)

Psyllium husk: psyllium husk is een veelgebruikt ingrediënt in vezelsupplementen die ons lichaam niet kan verteren; het is echter gebleken dat deze bron van vezels helpt de bacterieniveaus in de darm te reguleren en een regelmatige spijsvertering te ondersteunen.(6)

Visoliesupplementen: er is onderzoek dat ondersteunt hoe meervoudig onverzadigde vetzuren zoals omega 3 vetzuren in visolie een optimale gezondheid van het darmmicrobioom ondersteunen.(7)

Fytonutriënten: van de unieke voedingsstoffen die we krijgen van planten zoals fruit en groenten is aangetoond dat ze een belangrijke rol spelen in de darmgezondheid, zelfs naast de voordelen van vezels. Het nemen van een groentesupplement kan helpen om een ​​dosis van de door planten aangedreven fytonutriënten te krijgen om je darmen en algehele gezondheid te ondersteunen.(7)

Gember: gember is een krachtig voedingsmiddel dat al eeuwenlang in veel culturen wordt gebruikt en waarvan recentelijk is vastgesteld dat het een rol speelt bij de regulering van het bacterieniveau in de darm. Hoewel er meer onderzoek nodig is, lijkt het erop dat gember ook een rol speelt bij de darmgezondheid.(8)

Artisjokken: boordevol vezels, zijn artisjokken een voedzame plant die ook in vroege onderzoeken is gekoppeld aan het ondersteunen van gezonde bacteriën in de darm. Hoewel er meer onderzoek nodig is, lijken van artisjok afgeleide supplementen veelbelovend om de darmgezondheid te ondersteunen.(9)

Bericht om mee naar huis te nemen

Hoewel een goede spijsvertering belangrijk is, betekent darmgezondheid zoveel meer dan alleen de opname en vertering van ons voedsel. Door je darmen te ondersteunen met supplementen zoals probiotica, visolie en psyllium, kun je het gehalte aan gezonde bacteriën in je darmen maximaliseren en tegelijkertijd je mentale gezondheid, immuunsysteem en botten verbeteren.

Vond je dit artikel interessant?

LEES DIT OOK:

Ectomorf-dieet: welk voedsel moet je als ectomorf eten?

Voeding

Ectomorf-dieet: welk voedsel moet je als ectomorf eten?

2021-07-13 14:00:02van Claire Muszalski

Wat is het smoothiedieet?

Voeding

Wat is het smoothiedieet?

2020-12-25 06:00:18van Claire Muszalski


  1. Logsdon, A. F., Erickson, M. A., Rhea, E. M., Salameh, T. S., & Banks, W. A. (2018). Gut reactions: How the blood–brain barrier connects the microbiome and the brain. Experimental Biology and Medicine243(2), 159-165.
  2. Shanahan, F., Ghosh, T. S., & O’Toole, P. W. (2021). The healthy microbiome—what is the definition of a healthy gut microbiome?. Gastroenterology160(2), 483-494.
  3. Weaver, C. M. (2015). Diet, gut microbiome, and bone health. Current osteoporosis reports13(2), 125-130.
  4. Tuohy, K. M., Probert, H. M., Smejkal, C. W., & Gibson, G. R. (2003). Using probiotics and prebiotics to improve gut health. Drug discovery today8(15), 692-700.
  5. Deters, B. J., & Saleem, M. (2021). The role of glutamine in supporting gut health and neuropsychiatric factors. Food Science and Human Wellness10(2), 149-154.
  6. Yang, C., Liu, S., Li, H., Bai, X., Shan, S., Gao, P., & Dong, X. (2021). The effects of psyllium husk on gut microbiota composition and function in chronically constipated women of reproductive age using 16S rRNA gene sequencing analysis. Aging (Albany NY)13(11), 15366.
  7. Laparra, J. M., & Sanz, Y. (2010). Interactions of gut microbiota with functional food components and nutraceuticals. Pharmacological research61(3), 219-225.
  8. Wang, X., Zhang, D., Jiang, H., Zhang, S., Pang, X., Gao, S., … & Li, Y. L. (2020). Gut microbiota variation with short-term intake of ginger juice on human health. Frontiers in microbiology11, 2453.
  9. Fissore, E. N., Santo Domingo, C., Gerschenson, L. N., & Giannuzzi, L. (2015). A study of the effect of dietary fiber fractions obtained from artichoke (Cynara cardunculus L. var. scolymus) on the growth of intestinal bacteria associated with health. Food & function6(5), 1667-1674.


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Schrijver en Expert

Claire is een geregistreerde diëtiste bij de Academie voor Voeding en Diëtetiek en een gecertificeerde gezondheids- en welzijnscoach bij het Internationale Consortium voor Gezondheid en Welzijn Coaching . Ze heeft een Bachelor of Science in Biologie en een Master's degree in Clinical Dietetics and Nutrition van de Universiteit of Pittsburgh.

Praten en schrijven over eten en fitness vormen de kern van Claire's ethos, omdat ze haar ervaring graag gebruikt om anderen te helpen hun gezondheids- en welzijnsdoelen te bereiken.

Claire is ook een gecertificeerde indoor cycling-instructeur en houdt van de mentale en fysieke boost die ze krijgt van runs en yogalessen. Wanneer ze niet aan het sporten is, juicht ze de sportteams van haar woonplaats in Pittsburgh toe of kookt ze voor haar familie.

Lees hier meer over de ervaring van Claire.