0 Winkelmandje

Er zijn op dit moment geen producten in jouw winkelmandje

Supplementen

Wat is teunisbloemolie? | Voordelen, bijwerkingen en dosering

Teunisbloemolie is een natuurlijk, plantaardig supplement dat al vele jaren wordt gebruikt om veel verschillende aandoeningen te behandelen. Weet je niet zeker of deze natuurlijke olie wat voor jou is? We hebben de mogelijke voordelen van teunisbloemolie en het wetenschappelijke bewijs achter de gezondheidsclaims onderzocht. Lees verder om de potentiële voordelen van deze superplantolie te ontdekken!

Wat is teunisbloemolie?

Teunisbloemolie is een natuurlijk supplement dat afkomstig is van een plant (Oenothera biennis) die ’s nachts bloeit.(1) De plant wordt al eeuwenlang gebruikt voor verschillende ongemakken, van kneuzingen en wonden tot hevige pijnen.(1) Het actieve ingrediënt in teunisbloemolie is het vetzuur gamma-linoleenzuur, of GLA.(1)

Teunisbloemolie

Wat doet teunisbloemolie?

GLA is een onverzadigd vetzuur, wat betekent dat goed voor het hart is en ontstekingsremmende eigenschappen heeft.(2) GLA wordt gewonnen uit de zaden van de teunisbloemplant en wordt meestal in capsulevorm verkocht.

Vergelijkbaar met de algemeen verkrijgbare supplement Omega-3 vetzuren, valt GLA onder de Omega-6 vetzuur groep. Vanwege de ontstekingsremmende eigenschappen van GLA gebruiken mensen het voor verschillende huid- en ontstekingsziekten. We onderzoeken de wetenschap hier achter.

Hoe gebruik je Teunisbloemolie?

Gewichtsverlies

Bij GLA, het actieve ingrediënt in teunisbloemolie, is aangetoond dat het helpt bij het voorkomen van gewichtstoename bij voorheen obese personen.(3) Deze studie was gebaseerd op de theorie dat verschillende soorten voedingsvetzuren de manier kunnen beïnvloeden waarop het lichaam energie als vet opslaat, en dat mensen met overgewicht vaak een andere vetzuurverdeling hebben dan die meteen normaal gewicht.(3)

Er zijn echter geen aanvullende onderzoeken geweest waarin alleen teunisbloemolie werd aangemoedigd om gewicht mee te verliezen of om gewichtstoename te voorkomen.

Acne en psoriasis

Acne

Er zijn verschillende soorten acne met verschillende oorzaken: puistjes, mee-eters, nodulaire acne, hormonale acne en cystische acne. Er wordt gesteld dat een veel voorkomende oorzaak van acne een tekort aan essentiële vetzuren in het dieet is, wat leidt tot de aanname dat teunisbloemolie (en zijn GLA) gunstig kunnen zijn voor het verminderen van de ontsteking die acne veroorzaakt.(4)

Een studie zag verbetering van het aantal acne laesies en ernst met GLA-suppletie.(5) Momenteel is teunisbloemolie geen aanbevolen behandeling voor acne zelf, maar kan het helpen met de cheilitis (droge, gebarsten, pijnlijke lippen) veroorzaakt door isotretinoïne, een veel voorkomende acne drug.(6)

 

teunisbloemolie

Menopauze en premenstrueel syndroom

Teunisbloemolie GLA is betrokken bij de productie van prostaglandinen, die werken als hormonen in het lichaam. Om deze reden wordt gedacht dat teunisbloemoliesupplementen kunnen helpen bij het verlichten of verminderen van symptomen die verband houden met hormonale veranderingen zoals premenstrueel syndroom (PMS) of menopauze.(9)

Tot op heden is er gemengd bewijs dat GLA verbetering in PMS-symptomen ondersteunt (zoals pijn in de borst of kramp), maar er is één onderzoek dat de impact ervan op opvliegers tijdens de menopauze ondersteunt.(1,9)

De studie vond een lichte verbetering in de ernst van opvliegers bij vrouwen die het supplement innamen gedurende zes opeenvolgende weken, in vergelijking met een groep die de teunisbloemolie niet gebruikte.(9) Dit onderzoek werd uitgevoerd bij een kleine groep vrouwen, dus aanvullend onderzoek op dit gebied is nodig om de effecten goed in kaart te brengen.

Teunisbloemolie; bijwerkingen en dosering

Bijwerkingen van supplementen met teunisbloemolie zijn hoofdpijn en milde maagklachten (diarree of misselijkheid).(14) De veiligheid van langdurig gebruik van GLA is niet vastgesteld, maar zou risico’s kunnen opleveren tijdens de zwangerschap of bij degenen die andere bloedverdunners gebruiken.(1)

Als het gaat om de dosering, zijn de aanbevelingen meestal gebaseerd op eerder onderzoek in verband met de aandoening die je behandelt. Dit kan sterk kan variëren. Een arts of apotheker kan je helpen de meest geschikte dosering te bepalen.

Als je onderliggende medische aandoeningen hebt of andere medicijnen neemt, is het het beste om jouw arts te raadplegen voordat je een vrij verkrijgbaar supplement gebruikt.

Conclusie

Het is duidelijk dat de GLA van de teunisbloemolie een ontstekingsremmend effect heeft en dat ontstekingen de oorzaak zijn van vele symptomen en kwalen.

Hoewel het wetenschappelijk bewijs mogelijk beperkt is, wordt teunisbloemolie al jaren gebruikt als een homeopathische behandeling voor vele aandoeningen. Er is bewijs gevonden dat de effectiviteit ervan aantoont bij de behandeling van huidaandoeningen, PMS-symptomen, gewrichtsontsteking en neuropathie. Het kan zelfs helpen bij het afhouden van extra gewicht.

Potentiële bijwerkingen zijn mild en voor de rest kunnen gezonde personen (die niet zwanger zijn) verbetering zien in op ontstekingen gebaseerde symptomen met een hoogwaardig teunisbloemoliesupplement.


  1. National Center for Complementary and Integrative Health. (2016, September). Evening Primrose Oil. National Institutes of Health. Retrieved from https://nccih.nih.gov/health/eveningprimrose
  2. Zurier, R. B., Rossetti, R. G., Jacobson, E. W., Demarco, D. M., Liu, N. Y., Temming, J. E., … & Laposata, M. (1996). Gamma‐linolenic acid treatment of rheumatoid arthritis. A randomized, placebo‐controlled trial. Arthritis & Rheumatism39(11), 1808-1817.
  3. Schirmer, M. A., & Phinney, S. D. (2007). γ-linolenate reduces weight regain in formerly obese humans. The Journal of nutrition137(6), 1430-1435.
  4. Kapoor, S., & Saraf, S. (2011). Topical herbal therapies an alternative and complementary choice to combat acne. Res J Med Plant5(6), 650-9.
  5. Silva, J. R., Burger, B., Kühl, C., Candreva, T., dos Anjos, M. B., & Rodrigues, H. G. (2018). Wound Healing and Omega-6 Fatty Acids: From Inflammation to Repair. Mediators of inflammation2018.
  6. Park, K. Y., Ko, E. J., Kim, I. S., Li, K., Kim, B. J., Seo, S. J., … & Hong, C. K. (2014). The effect of evening primrose oil for the prevention of xerotic cheilitis in acne patients being treated with isotretinoin: a pilot study. Annals of dermatology26(6), 706-712.
  7. Morse, N. L., & Clough, P. M. (2006). A Meta-Analysis of Randomized, Placebo-Controlled Clinical Trials of Efamol® Evening Primrose Oil in Atopic Eczema. Where Do We Go from Here in Light of More Recent Discoveries?. Current pharmaceutical biotechnology7(6), 503-524.
  8. Schlichte, M. J., Vandersall, A., & Katta, R. (2016). Diet and eczema: a review of dietary supplements for the treatment of atopic dermatitis. Dermatology practical & conceptual6(3), 23.
  9. Farzaneh, F., Fatehi, S., Sohrabi, M. R., & Alizadeh, K. (2013). The effect of oral evening primrose oil on menopausal hot flashes: a randomized clinical trial. Archives of gynecology and obstetrics288(5), 1075-1079.
  10. Bayles, B., & Usatine, R. (2009). Evening primrose oil. American family physician80(12), 1405-1408.
  11. Belch, J. J., & Hill, A. (2000). Evening primrose oil and borage oil in rheumatologic conditions. The American journal of clinical nutrition71(1), 352s-356s.
  12. Ford, I., Cotter, M. A., Cameron, N. E., & Greaves, M. (2001). The effects of treatment with [alpha]-lipoic acid or evening primrose oil on vascular hemostatic and lipid risk factors, blood flow, and peripheral nerve conduction in the streptozotocin-diabetic rat. Metabolism-Clinical and Experimental50(8), 868-875.
  13. Jamal, G. A., & Carmichael, H. (1990). The Effect of γ‐Linolenic Acid on Human Diabetic Peripheral Neuropathy: A Double‐blind Placebo‐controlled Trial. Diabetic Medicine7(4), 319-323.
  14. Kleijnen, J. (1994, Oct 1). Evening primrose oil. British Medical Journal. 309(6958): 824-825.

 



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Schrijver en Expert

Claire is een geregistreerde diëtiste bij de Academie voor Voeding en Diëtetiek en een gecertificeerde gezondheids- en welzijnscoach bij het Internationale Consortium voor Gezondheid en Welzijn Coaching . Ze heeft een Bachelor of Science in Biologie en een Master's degree in Clinical Dietetics and Nutrition van de Universiteit of Pittsburgh.

Praten en schrijven over eten en fitness vormen de kern van Claire's ethos, omdat ze haar ervaring graag gebruikt om anderen te helpen hun gezondheids- en welzijnsdoelen te bereiken.

Claire is ook een gecertificeerde indoor cycling-instructeur en houdt van de mentale en fysieke boost die ze krijgt van runs en yogalessen. Wanneer ze niet aan het sporten is, juicht ze de sportteams van haar woonplaats in Pittsburgh toe of kookt ze voor haar familie.

Lees hier meer over de ervaring van Claire.