Supplementen

Gebruik van 5-HTP-supplementen | Voordelen, dosering en bijwerkingen

Men denkt dat de voordelen van 5-hydroxytrytophan, of 5-HTP, eerder therapeutisch dan ergogeen zijn. In wezen is deze stof meer een pseudomedicijn dan een supplement, en we zullen in dit artikel de mogelijke voordelen ervan onderzoeken.

Dus bind je vast en geniet van de biochemische achtbaan die 5-HTP is.

In dit artikel vind je:

5-htp voordelen

Wat is 5-HTP?

5-HTP is geen aminozuur. Het is echter gemaakt van het aminozuur L-tryptofaan, dat van nature voorkomt in eiwitrijk voedsel (bijvoorbeeld kalkoen en melk).

5-HTP zit niet in het voedsel dat we eten en moet als zodanig worden vervaardigd uit L-tryptofaan of als supplement worden geconsumeerd. Het wordt meestal gemaakt van een bepaald West-Afrikaans kruid genaamd Griffonia simplicifolia. Deze struik bevat ongeveer 20% 5-HTP die kan worden gebruikt voor supplementgebruik.

Maar waarom willen we 5-HTP consumeren? Het antwoord: serotonine.

Wat is serotonine?

Je hebt misschien gehoord van serotonine (of 5-hydroxytryptamine), een neurotransmitter die wordt gebruikt door het centrale zenuwstelsel en een rol speelt bij veel functies, waaronder slaapregulatie, depressie en angst. Het is beschreven als een “gelukkige chemische stof” vanwege de relatie met stemming.(1)

Vaak krijgen mensen met de diagnose depressie een medicijn voorgeschreven genaamd SSRI’s (selective serotonin re-uptake inhibitors), die ervoor zorgen dat er voldoende hoeveelheden serotonine beschikbaar zijn voor gebruik door de hersenen en het zenuwstelsel. Deze medicijnen stoppen in feite de absorptie (of overdracht) van serotonine van een synaps (een verbinding tussen twee zenuwen) naar een aangrenzende cel, waardoor er meer van de chemische stof beschikbaar is om aan receptoren te binden.

5-HTP is een voorloper van de productie van serotonine(5), wat betekent dat het een vereiste component is voor de biochemische synthese in het lichaam. 5-HTP wordt omgezet in serotonine via een chemische reactie die wordt veroorzaakt door een enzym dat aromatische L-aminozuurdecarboxylase (AAAD) wordt genoemd.

Dit is belangrijk omdat het innemen van serotonine zelf als medicijn niet effectief is, omdat deze neurotransmitter de bloed-hersenbarrière niet kan passeren en door de hersenen kan worden gebruikt. 5-HTP kan echter de hersenbarrière passeren.(2)

Je kunt ofwel L-tryptofaan consumeren (wat dan wordt omgezet in 5-HTP, maar dit zou energie kosten) ofwel 5-HTP zelf consumeren in supplementvorm.

Het consumeren van alleen L-tryptofaan wordt tijdens de absorptie beïnvloed door andere aminozuren in de darm, die dit aminozuur gebruikt om eiwitten te produceren en het vermogen om serotonine te produceren verzwakt. 5-HTP heeft geen transportmolecuul nodig en wordt als zodanig niet beïnvloed tijdens absorptie.

Bij orale inname blijkt ongeveer 70% in de bloedbaan terecht te komen om te worden omgezet in serotonine.(3,4)

Waarom is serotonine van belang?

Het gebruik van 5-HTP als serotoninebooster voor antidepressieve therapie is goed onderzocht(20) maar is hier niet strikt onze focus.

Veel van de lezers van dit artikel zijn vermoedelijk volkomen gelukkig en hebben levens die geen extra serotonine-boost nodig hebben. Antidepressieve eigenschappen zijn echter slechts enkele van de voordelen die zijn gesuggereerd voor 5-HTP.

Studies hebben 5-HTP onderzocht voor diverse problemen, zoals pijnstoornissen, eetaanvallen geassocieerd met obesitas en zelfs slapeloosheid.

5-htp voordelen

5-HTP-supplementen voor gewichtsverlies?

Een aantal bronnen beschrijft de voedingsvoordelen van het consumeren van 5-HTP om gewichtsverlies te bevorderen.

Een studie(6) gebruikte bijvoorbeeld een dubbelblinde cross-over onderzoeksopzet om 19 zwaarlijvige vrouwen te evalueren met BMI-scores tussen 30 en 40. De deelnemers kregen ofwel dagelijks 8 mg van een 5-HTP-supplement per kg lichaamsgewicht, een dosis van L-tryptofaan of placebo, gedurende 5 weken. Hun dieet was verder niet veranderd of beperkt.

Ze maten het voedingsgedrag van de deelnemers aan de hand van een vragenlijst en hun voedselinname via een driedaags voedingsdagboek. Toen ze hun resultaten onderzochten, ontdekten ze dat 5-HTP zowel de voedselinname verminderde als meer gewichtsverlies veroorzaakte dan placebo.

In feite zagen ze een drie keer grotere effectiviteit vergeleken met L-tryptofaan en placebo. Ze concludeerden dat de toename van serotonine (terwijl er geen verandering in de gemoedstoestand werd gebracht) de verzadiging (volheid) deed toenemen in plaats van de eetlust te verminderen.

Moeite om vooruitgang te boeken bij het afvallen? Bekijk onderstaand artikel voor wat advies…

11 manieren om een gewichtsverliesplateau te doorbreken

Voeding

11 manieren om een gewichtsverliesplateau te doorbreken

2021-06-01 14:00:30van Liam Agnew

Verdere studies

Een andere studie (7) gebruikte een vergelijkbare dubbelblinde onderzoeksopzet en evalueerde de effectiviteit van 900 mg 5-HTP per dag versus een placebosupplement in een groep van 20 zwaarlijvige deelnemers. De onderzoekers volgden de groepen gedurende 2 opeenvolgende perioden van 6 weken om de effectiviteit over een langere tijdsduur te meten.

Tijdens periode één (de eerste zes weken) gaven ze geen dieetbeperkingen en tijdens periode twee (de tweede zes weken) adviseerden ze een dieet van 1200 kcal. Hun resultaten waren net zo opvallend. Ze observeerden in de eerste plaats een vermindering van de inname van koolhydraten en ook een vroege verzadiging in de 5-HTP-groep. Dit leidde tot een afname van de lichaamsmassa met gemiddeld 4,7 kg in deze 5-HTP-groep over beide perioden, wat een afname van het lichaamsgewicht was met 4,5%. In de placebogroep werd slechts een reductie van 1,3% gezien.

De reductie tijdens periode 1 in de 5-HTP-groep was 1,5% en in periode 2 was 3%, die elk groter waren dan die in de placebogroep gedurende de gehele studie. In dierstudies is gebleken dat de voedselinname dosisafhankelijk is van de hoeveelheid 5-HTP die wordt geconsumeerd(8); en de resultaten zijn gerepliceerd in onderzoeken met deelnemers die diabetes type 2 hadden.(9)

Bovendien is gevonden dat het mechanisme van te veel eten veroorzaakt door stress wordt verminderd door 5-HTP-suppletie , wat de voordelen kan benadrukken van het verminderen van dit negatieve voedselgerelateerde gedrag om therapeutisch overeten te verminderen.

5-HTP-supplementen als slaapmiddel?

Het wordt algemeen erkend dat verschillende neurotransmitters (waaronder serotonine) helpen bij het moduleren van onze slaapcyclus. Vroeg bewijs heeft gesuggereerd dat met name serotonine ons vermogen om in slaap te vallen kan beïnvloeden.

Meestal beschrijven onderzoeken hoe serotonine ons vermogen ondersteunt om wakker te blijven en te functioneren terwijl we wakker zijn. Serotonine werkt samen met andere chemicaliën, zoals acetylcholine en noradrenaline, om het reactievermogen van de hersenen te bevorderen en remt de delen van de hersenstam die de slaap bevorderen.(12)

Waarom 5-HTP, dat serotonine stimuleert, als slaapmiddel?

Andere onderzoeken tonen aan dat als je een chemische stof genaamd parachloorfenylalanine (PCPA) gebruikt om de serotoninespiegels in de hersenen te verlagen, slapeloosheid het gevolg is.(13) Verdere studies tonen aan dat dit effect kan worden teruggedraaid door consumptie van 5-HTP.(14)

Dit kan worden verklaard door de relatie tussen serotonine en een specifieke fase van onze slaapcyclus: de REM-slaap. REM, wat staat voor rapid eye movement, is een onderdeel van onze slaapcyclus die wordt gekenmerkt door willekeurige bewegingen van de ogen en REM-atonie (wat normale spierverlamming is tijdens de slaap). Dit is ook de fase waarin we het levendigst dromen en na consumptie van 5-HTP vaak zeer duidelijk zijn.

REM-slaaptekort kan leiden tot depressie, woede en eetstoornissen (16). Het omvat gewoonlijk tussen de 5-20% van onze slaapcyclus.(17)

Onderzoek heeft echter eerder aangetoond dat het nemen van 5-HTP de duur van de REM-slaap kan verlengen van 5% van de gehele cyclus tot 53%.(17)

De absolute spierontspanning die tijdens deze fase optreedt, zorgt voor een beter herstel en een wakkerder gevoel bij het opstaan. In zekere zin stelt het ons in staat om ons volledig voor te bereiden op het wakker zijn, waardoor onze gedrags- en fysiologische procesefficiëntie verbetert wanneer we wakker zijn.

Er is ook aangetoond in wetenschappelijke studies dat 5-htp andere slaapgerelateerde voordelen heeft. Deze omvatten het verminderen van de tijd die nodig is om in slaap te vallen(18), het verminderen van het aantal keren dat je ’s nachts wakker wordt (18), het verlengen van de slaapduur en het verbeteren van de kwaliteit van de slaap.(19)

Wil je meer advies over slapen? Lees dit…

5 manieren om sneller in slaap te vallen

Mentale kracht

5 manieren om sneller in slaap te vallen

2021-03-06 07:00:41van Monica Green

Kunnen 5-HTP-supplementen pijn verlichten?

Een andere therapeutische rol voor 5-HTP is de mogelijke vermindering van symptomen van fibromyalgie. Fibromyalgie is een musculoskeletale aandoening die wordt gekenmerkt door diverse en gevarieerde gebieden van pijn, vermoeidheid en stijfheid. Er zijn ook componenten van slaapstoornissen en emotionele of psychologische problemen.

Fibromyalgie is echter ook een label dat wordt aangebracht op personen die zich presenteren met een gevarieerde maar duidelijke reeks symptomen en bij onderzoek meerdere gevoelige punten hebben.(21) Het is wat kan worden omschreven als een “parapludiagnose” als een syndroom van symptomen.

Recentelijk heeft neurofysiologisch onderzoek gesuggereerd dat fibromyalgie in wezen vergelijkbaar is met een aantal chronische pijnstoornissen die het gevolg zijn van een neurofysiologisch fenomeen dat centrale sensitisatie wordt genoemd.(22,23) Dit is, in zeer korte bewoordingen, waar veranderingen plaatsvinden in je zenuwstelsel, waardoor het gevoeliger wordt voor prikkels. Toegenomen pijn bij afwezigheid van een specifieke nociceptieve (pijn veroorzakende) stimulus is het resultaat.

Klinische studies hebben eerder voordelen aangetoond voor significante verbeteringen in het verminderen van pijn, stijfheid, angst en vermoeidheid met 5-HTP.(24,25)

Hoe zit het met de gezondheid van de gewrichten?

Cijfers van de International Association of the Study of Pain stellen dat 22,7% van alle mensen ‘door een arts gediagnosticeerde’ artritis heeft, waarvan 9,8% hun dagelijkse activiteiten op de een of andere manier beperkt.(26) Dit kan verder worden uitgesplitst om aan te tonen dat 10-15% artrose heeft en 1% die systemische reumatoïde artritis heeft.

Diermodelstudies hebben het effect van 5-HTP op gewrichtsschade door artritis onderzocht en wijzen op een vermindering van ziekteactiviteit en ontsteking.(27) Dit toont een interessant potentieel aan voor het gebruik van deze stof om een ​​wereldwijd voorkomende en veelvoorkomende aandoening te bestrijden en de ontwikkeling van musculoskeletale gewrichtsaandoeningen te voorkomen.

Hoewel ze zeer voorlopig van aard zijn, bieden bevindingen zoals deze een ander voordeel van 5-HTP-suppletie dat in de toekomst kan evolueren met verder wetenschappelijk onderzoek.

Vind hieronder meer advies over gewrichtsgezondheid…

De 4 beste supplementen voor je gewrichten

Supplementen

De 4 beste supplementen voor je gewrichten

2021-12-27 11:00:01van Louise Bula

5-HTP supplementen dosering

Een effectieve dosis voor de meerderheid van de onderzochte personen ligt tussen 300-900 mg per dag.

In experimentele onderzoeken is de beschreven gemiddelde dosis 200-300 mg, die altijd verdeeld wordt over drie innames gedurende de dag.(5)

Het grootste doseringsbereik is voor depressie, waarbij doses van slechts 20 mg en zo hoog als 2400 mg worden gebruikt.(28,29)

Doseringen voor gewichtsverlies liggen tussen 300 mg9 en 900 mg.(7) Een nauwkeurigere schatting zou echter kunnen worden gemaakt met de benadering van 8 mg per kg lichaamsgewicht per dag.(6)

Om de slaap te vergemakkelijken wordt een dosis van 600 mg over drie maal per dag het beste geacht.(15)

Terwijl voor fibromyalgiesymptomen studies vrij consistent zijn en een dosis van 300 mg per dag adviseren.(24,25)

5-HTP-bijwerkingen

In de loop van een periode van ongeveer 20 jaar is er, ondanks de wereldwijde verkoop en consumptie van 5-HTP-supplementen (evenals een overvloed aan wetenschappelijke studies die 5-HTP therapeutisch verschaffen), geen bewijs van toxiciteit (nadelige bijwerkingen) van deze verbinding.(3)

Bovendien vertoonden ratten die gedurende een heel jaar een piek (maximale) dosis kregen, geen negatieve fysiologische manifestaties. Aangezien dit supplement echter een echte rol lijkt te spelen voor onze gezondheid en functie van het centrale zenuwstelsel, moeten er enkele specifieke overwegingen worden gemaakt.

Disclaimer

1) Dit artikel is niet bedoeld om te suggereren dat klinische depressie moet worden behandeld met vrij verkrijgbare 5-HTP-suppletie. Als je je zorgen maakt over je gezondheid, ga dan naar de huisarts om eventuele problemen te bespreken. 5-HTP kan een effectieve vorm van antidepressivum zijn, maar de geschiktheid voor jou specifiek zou door de huisarts moeten worden beoordeeld.

2) Als je psychoactieve drugs gebruikt (al dan niet voorgeschreven), neem dan geen 5-HTP tenzij een arts toestemming heeft gegeven.

3) Bijwerkingen kunnen optreden, waaronder gastro-intestinaal ongemak en misselijkheid, die verminderen of verdwijnen na langdurig gebruik. Sporadisch kan het ook hoofdpijn of hartkloppingen veroorzaken.(5) Als je denkt dat de symptomen je tolerantieniveau overschrijden, stop dan gewoon met het innemen van het supplement en de symptomen zullen stoppen.

4) Van zeer langdurig gebruik (vele maanden/jaren) is bekend dat het de balans van specifieke chemicaliën in het zenuwstelsel (zoals dopamine, noradrenaline en epinefrine) verstoort.(29,31)

Bericht om mee naar huis te nemen

5-HTP-supplementen worden veel gebruikt om de slaap te verbeteren of als voedingshulpmiddel om gewicht te verliezen, maar studies hebben een breed scala aan anderen voordelen van deze verbinding aangetoond door het name het faciliteren van serotonine in ons lichaam.

Als je denkt dat 5-HTP iets voor jou kan betekenen, begin dan met driemaal daags 100 mg als proef. Verhoog de dosering tot ongeveer 8 mg per kg lichaamsgewicht, verdeeld over drie maal per dag. Gebruik voor een paar maanden en neem dan een pauze.

Vond je dit artikel interessant?

LEES DIT OOK:

Wat zijn aminozuren? Voordelen, timing & dosering van aminozuursupplementen

Supplementen

Wat zijn aminozuren? Voordelen, timing & dosering van aminozuursupplementen

2021-10-19 10:00:10van Claire Muszalski

Stikstofoxide (NO) | Supplementen, werking & voordelen

Supplementen

Stikstofoxide (NO) | Supplementen, werking & voordelen

2022-01-13 08:30:10van Alice Pearson

Psylliumvezels | 5 Geweldige voordelen op een rij

Supplementen

Psylliumvezels | 5 Geweldige voordelen op een rij

2019-05-03 09:53:44van Mark Hearris


1. Young SN (2007). “How to increase serotonin in the human brain without drugs”. Rev. Psychiatr. Neurosci. 32 (6): 394–99. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S030105111200230X
2. Birdsall, T. C. (1998). 5-Hydroxytryptophan: a clinically-effective serotonin precursor. Altern Med Rev 3, 271–280. http://www.altmedrev.com/publications/3/4/271.pdf
3. Magnussen IE, Nielsen-Kudsk F. Bioavailability and related pharmacokinetics in man of orally administered L-5-hydroxytryptophan in a steady state. Acta Pharmacol Toxicol 1980;46:257-262. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6966118
4. Magnussen I, Jensen TS, Rand JH, Van Woert MH. Plasma accumulation of metabolism of orally administered single dose L-5- hydroxytryptophan in man. Acta Pharmacol Toxicol 1981;49:184-189. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6175178
5. Turner, E.H., Loftis, J.M. and Blackwell, A.D., 2006. Serotonin a la carte: supplementation with the serotonin precursor 5-hydroxytryptophan. Pharmacology & therapeutics, 109(3), pp.325-338. http://www.anth.ucsb.edu/faculty/blackwell/Documents/5-HTP.Pharm.Therap.pdf
6. Ceci, F., Cangiano, C., Cairella, M., Cascino, A., Del Ben, M., Muscaritoli, M., Sibilia, L. and Fanelli, F.R., 1989. The effects of oral 5-hydroxytryptophan administration on feeding behavior in obese adult female subjects. Journal of neural transmission, 76(2), pp.109-117. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2468734
7. Cangiano, C., Ceci, F., Cascino, A., Del Ben, M., Laviano, A., Muscaritoli, M., Antonucci, F. and Rossi-Fanelli, F., 1992. Eating behavior and adherence to dietary prescriptions in obese adult subjects treated with 5-hydroxytryptophan. The American journal of clinical nutrition, 56(5), pp.863-867. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1384305
8. Ju CY, Tsai CT. Serotonergic mechanisms involved in the suppression of feeding by 5-HTP in rats. Chin J Physiol 1995;38:235–40. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8925676
9. Cangiano C, Laviano A, Del Ben M, Preziosa F, Angelico F, Cascino A, et al. Effects of oral 5-hydroxy-tryptophan on energy intake and mac- ronutrient selection in non-insulin dependent diabetic patients. Int J Obes Relat Metab Dis 1998;22:648–54. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9705024
10. Amer, A., Breu, J., McDermott, J., Wurtman, R.J. and Maher, T.J., 2004. 5-Hydroxy-L-tryptophan suppresses food intake in food-deprived and stressed rats. Pharmacology Biochemistry and Behavior, 77(1), pp.137-143. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14724051
11. Halford JC, Blundell JE. Pharmacology of appetite suppression. Prog Drug Res 2000;54:25–58. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10857385
12. Portas, C.M., Bjorvatn, B. and Ursin, R., 2000. Serotonin and the sleep/wake cycle: special emphasis on microdialysis studies. Progress in neurobiology, 60(1), pp.13-35. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10622375
13. Wyatt, R.J., Engelman, K., Kupfer, D.J., Scott, J., Sjoerdsma, A. and Snyder, F., 1969. Effects of para-chlorophenylalanine on sleep in man. Electroencephalography and clinical neurophysiology, 27(5), pp.529-532. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4187039
14. Wyatt, R. J. Serotonin and sleep. In A. SJOERDSMA (Ed.), Serotonin now: clinical implications of inhibiting its” syntheses with parachlorophenylalanine. Ann. intern. Med., 1970, 73:607 629. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4319081
15. Wyatt, R.J., Zarcone, V., Engelman, K., Dement, W.C., Snyder, F. and Sjoerdsma, A., 1971. Effects of 5-hydroxytryptophan on the sleep of normal human subjects. Electroencephalography and clinical neurophysiology, 30(6), pp.505-509. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4105646
16. Ellman, S.J., Spielman, A.J., Luck, D., Steiner, S.S. and Halperin, R., 1978. REM deprivation: a review. In The mind in sleep (pp. 419-457). Erlbaum Hillsdale, NJ.
17. Horne, J., 2013. Why REM sleep? Clues beyond the laboratory in a more challenging world. Biological psychology, 92(2), pp.152-168. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23174692
18. Monti, J.M., 2011. Serotonin control of sleep-wake behavior. Sleep medicine reviews, 15(4), pp.269-281. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21459634
19. Shell, W., Bullias, D., Charuvastra, E., May, L.A. and Silver, D.S., 2010. A randomized, placebo-controlled trial of an amino acid preparation on timing and quality of sleep. American journal of therapeutics, 17(2), pp.133-1. http://ptloffice.com/downloads/marketing/GABAdone20paper20May202009.pdf
20. Meyers S. Use of neurotransmitter precursors for treatment of depression. Altern Med Rev. 2000;5(1):64–71. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10696120
21. Tomas-Carus, P., Branco, J.C., Raimundo, A., Garcia, J., Sousa, P.M. and Biehl-Printes, C., 2015. [Relationships between widespread pain and thresholds pain tolerance on tender points in Portuguese women with fibromyalgia: impact on daily life.]. Acta reumatologica portuguesa. 40, 3, 254-61. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25941898
22. On, A.Y., 2016. Fibromyalgia or chronic widespread pain: Does it matter?. Itch & Pain, 3. http://www.google.com/url?url=http://www.smartscitech.com/index.php/IP/article/download/1079/pdf_12&rct=j&frm=1&q=&esrc=s&sa=U&ved=0ahUKEwj0ue7XhsrKAhWFpw4KHcQ4BOEQFggZMAE&usg=AFQjCNEhqB5H86B8WifBEB6qB5mfhI96VQ
23. Mosely L. (2014) Everything you wanted to know about CENTRAL SENSITISATION. Body in Mind. http://www.bodyinmind.org/central-sensitisation/
24. Caruso, I., Puttini, P.S., Cazzola, M. and Azzolini, V., 1990. Double-blind study of 5-hydroxytryptophan versus placebo in the treatment of primary fibromyalgia syndrome. Journal of International Medical Research, 18(3), pp.201-209. http://imr.sagepub.com/content/18/3/201.full.pdf
25. Puttini, P.S. and Caruso, I., 1992. Primary fibromyalgia syndrome and 5-hydroxy-L-tryptophan: a 90-day open study. Journal of international medical research, 20(2), pp.182-189. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1521674
26. Neogi, T., 2016. Joint Pain Epidemiology. http://iasp.files.cms-plus.com/Content/ContentFolders/GlobalYearAgainstPain2/2016/FactSheets/English/11.%20Joint%20Pain%20Epidemiology.pdf
27. Yang, T.H., Hsu, P.Y., Meng, M. and Su, C.C., 2015. Supplement of 5-hydroxytryptophan before induction suppresses inflammation and collagen-induced arthritis. Arthritis research & therapy, 17(1), pp.1-12. http://www.arthritis-research.com/content/pdf/s13075-015-0884-y.pdf
28. Hinz M, Stein A, Uncini T. The discrediting the monoamine hypothesis: a case study. Int J Gen Med. 2012;5:135–142. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3282597/
29. Hinz M, Stein A, Uncini T. Relative nutritional deficiencies associated with centrally acting monoamines. Int J Gen Med. 2012;5:413–430. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22615537
30. Das, Y.T., Bagchi, M., Bagchi, D. and Preuss, H.G., 2004. Safety of 5-hydroxy-L-tryptophan. Toxicology letters, 150(1), pp.111-122. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15068828
31. Hinz M, Stein A, Uncini T. APRESS: apical regulatory super system, serotonin, and dopamine interaction. Neuropsychiatr Dis Treat. 2011;7:457–463. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3157489/



Liam Agnew

Liam Agnew

Schrijver en Expert

Liam is een gecertificeerde sport voedingsdeskundige bij de International Society of Sport Nutrition en is ingeschreven in het  Sport and Exercise Nutrition-register van de British Dietetics Association. Hij heeft een Bachelor of Science in Sport and Exercise Science en is afgestudeerd aan het ISSN Diploma in Toegepaste Sport en Exercise Nutrition.

Liam is een ervaren personal trainer die klanten helpt hun gezondheids- en fitnessdoelen te bereiken met praktische, op wetenschap gebaseerde oefeningen en voedingsadviezen.

In zijn vrije tijd deed Liam mee aan tal van powerlifting-wedstrijden en geniet hij van heuvelwandelen, voetbal en het uitbreiden van zijn receptenrepertoire in de keuken. Lees hier meer over de ervaring van Liam.