0 Winkelmandje

Er zijn op dit moment geen producten in jouw winkelmandje

Voeding

Wat moet je eten om je yogasessies van energie te voorzien?

Degenen die nieuw zijn met yoga of nog niet veel weten over yoga, kunnen de veronderstelling hebben dat elke yogi een volledig natuurlijk, plantaardig, volkoren, suikervrij, rauw dieet volgt. Deze aannames zijn echter vrij ver van de waarheid.

Yoga kan niet alleen eetlust opwekken, maar het zet je ook aan het denken over wat je echt wilt eten terwijl je verbinding maakt met je lichaam.

Dit kan enige verwarring veroorzaken, met vragen als ‘Ik wil iets zoets maar ik heb geen chocoladereep nodig, wat moet ik eten?’ Of ‘Ik wil niet dat mijn maag halverwege mijn vinyasa rommelt, wanneer moet ik eten? ‘.

We zijn experts in het ‘wat-moet-ik-eten’ veld. We staan dan ook op het punt om wat licht te werpen op de vragen die je hebt over het voeden van je lichaam om het meeste uit je yogasessies te halen.

Wat moet ik eten vóór yoga?

Je pre-yoga sessie met dieetritueel hangt volledig af van of je een ochtend- of middagyogi bent. Ik denk namelijk niet dat velen van ons naar de mat zouden rennen om een ​​driehoekshouding met een volle maag te doen.

De ochtend yogi

Hoewel het het beste is om iets te eten om een ​​yogasessie aan te wakkeren, kan het voor een ochtendsessie aardig krap worden, als je überhaupt tijd hebt om te eten.

Een klein ontbijtje ongeveer 45 minuten van tevoren is genoeg om je door een lange sessie heen te loodsen, maar als je van plan bent om minder dan 20 minuten te bewegen, dan komt het ook goed met een lichte snack voor je yoga sessie.

Als je vlak voordat je op de mat stapt eet, zal een lichte snack bestaande uit complexe koolhydraten je door je yogasessie heen helpen.

Smoothies zijn een goede optie omdat ze licht zijn en je niet te vol laten voelen, en ze zijn gemakkelijk op te bergen in de koelkast om later te drinken.

Als je tijd hebt of liever een groter ontbijt eet voor je sessie, dan is kiezen voor havermout (overnight of instant) een goede keuze omdat de energie van havermout langzaam wordt afgebroken, waardoor energie geleidelijk vrijkomt tijdens je yogasessie.

Top je haver met noten of meng wat eiwitpoeder voor een extra scheut eiwit om je spieren te helpen met de training.

De middag yogi

Als je liever ’s middags of’ s avonds yoga doet, heb je meer tijd om je eten te laten verteren na het eten van een stevige maaltijd.

Streef ernaar om uiterlijk 1 uur voordat je aan je yogasessie begint een volledige maaltijd te eten – 2 uur is optimaal omdat je voedsel dan meer tijd heeft om te verteren en je je dan niet zo traag en sloom voelt.

Een uitgebalanceerde maaltijd met complexe koolhydraten, complete eiwitten en gezonde vetten houdt je energiek, zoals een volkoren stokbrood met tonijn en suikermaïs of een gebakken zoete aardappel met gehakt en kaas.

Wat moet ik eten na yoga?

Of je nu een ochtend- of middagyogi bent, als je van tevoren geen stevige maaltijd hebt gegeten, is dit een goed moment om wat meer voedsel te eten om je herstel na yoga te stimuleren.

Aan de andere kant, als je een paar uur van tevoren een maaltijd hebt gegeten, is het onwaarschijnlijk dat je een volledige driegangenmaaltijd naar binnen wilt werken. In dit geval, is een goed bereide snack om je verzadigd te houden tot je volgende maaltijd ideaal, zodat je niet naar ongezond eten zult grijpen.

In tegenstelling tot het idee dat yoga geen training is, gebruikt het zeker spieren waarvan we niet eens wisten dat ze bestonden, we weten uit dus hoe yoga het lichaam traint! Dit betekent dat het belangrijk is om je energieniveau op peil te houden terwijl je lichaam herstelt, ook al betekent dit dat je maar een paar druiven of noten tussendoor eet.

Nogmaals, focus op een balans tussen volkoren koolhydraten, gezonde vetten en eiwitten om goed te herstellen. Je kunt kiezen voor volkoren crackers met geitenkaas en druiven, of een gekookt ei met wat noten en zaden.

Als je liever een hele maaltijd hebt, richt je dan op volwaardige eiwitten als je dieet plantaardig is, zoals de klassieke gebakken bonen op toast met avocado en tomaten.

Zijn er voedingsmiddelen waar ik me op moet concentreren?

We zijn allemaal unieke individuen die onze eigen smaak en voorkeuren hebben. Er is geen ‘one food fits all’ -benadering en het kan zijn het jou niks lijkt wat je mede-yogi’s wel lekker vinden.

Hoewel we je niet aanraden om je op specifieke voedingsmiddelen te concentreren, hebben sommige voedingsmiddelen gezondheidsvoordelen die interessant kunnen zijn en die je mogelijk in je dieet wilt opnemen.

Cacao is bijvoorbeeld een geweldige bron van alle drie de macronutriënten en levert extra micronutriënten in de vorm van ijzer, magnesium en kalium. Het is lekker en minder verwerkt, wat perfect is als je liever minder bewerkt voedsel eet.

Moet ik me zorgen maken over eiwitten?

Hoewel het belangrijk is om voldoende eiwitten binnen te krijgen, is het waarschijnlijk dat je uit je dieet al voldoende eiwitten haalt. Als je vegan of vegetarisch eet, kan het geen kwaad om na je yogasessie extra eiwitten te nemen om ervoor te zorgen dat je aan je eiwitbehoeften voldoet.

Als je yogasessies zwaar zijn en je merkt dat je constant je spieren aanspant, zal het verhogen van je eiwitinname helpen bij het herstel.

Bericht om mee naar huis te nemen

We willen niet repetitief klinken, maar een uitgebalanceerd dieet met alle drie de macronutriënten en een goede toevoer van micronutriënten zal je lichaam van voldoende energie voorzien en helpen bij het herstel, zodat je binnen no-time weer fris en fruitig op je yogamat kunt zitten.



Shannah Hatch

Shannah Hatch

Schrijver en Expert

Shannah Hatch begon haar carrière op het gebied van voeding na het bijwonen van een Farm to Fork workshop. Ze werkt momenteel als Dietetic Support Worker en geeft voedingsadvies en ondersteuning binnen de gezondheidszorg in Engeland. Shannah heeft eerder gewerkt aan het creëren van nieuwe supplementen om te lanceren en nam haar ideeën daadwerkelijk mee naar de fabriek. Haar leukste leerervaringen zijn onder meer het volgen van andere gezondheidswerkers en het bijwonen van lezingen over een grote hoeveelheid aan onderwerpen, zoals de link tussen onze voeding, vrouwelijke hormonen en sport. Shannah doet veel vrijwilligerswerk, waaronder het werken met voedselbanken, het leiden van sportvoedingsworkshops en het deelnemen aan proefstudies. Ze hoopt door te gaan met het maken van een verschil in de branche, door op te leiden en samen te werken met anderen om zo goede voeding aan te moedigen. In haar vrije tijd geniet Shannah van rotsklimmen, rennen en wat op de piano spelen.