Voeding

Kan onze immuniteit onze huid en darmgezondheid beïnvloeden?

Hier is Catherine Faraday, onze gekwalificeerde voedingsdeskundige en levensstijlbeoefenaar’s gids voor immuniteit, darm- en huidgezondheid.

Kan onze immuniteit onze huid en darmen beïnvloeden?

We weten allemaal dat immuniteit belangrijk is, maar kan het een rol spelen in onze huid en darmgezondheid? Ja, dat kan, en de drie zijn meer met elkaar verbonden dan je zou denken.

70% van onze immuunfunctie bevindt zich in de darm, waardoor de gezondheid van ons spijsverteringsstelsel bijzonder belangrijk is. Maar hoe zit het met onze huid? Welnu, het lymfestelsel is een cruciaal onderdeel van het ontgiftingsnetwerk in ons lichaam, en als gevolg daarvan speelt de huid een belangrijke rol bij de bescherming van ons immuunsysteem.

Wil meer weten? Lees verder voor een gids voor het behouden van de gezondheid van je darmen, huid en op zijn beurt je immuunsysteem.

vrouw aan het uitrekken

Waarom is het zo belangrijk om voor je huid te zorgen?

Onze huidimmuuncellen zijn belangrijk voor verschillende immuniteitsgebieden, waaronder ontstekingsfuncties, immuunrespons en wondgenezing. Het belangrijkste is dat de darm en het huidmicrobioom nauw met elkaar verbonden zijn. Dit betekent dat mensen die lijden aan huidproblemen, waaronder eczeem of huiduitslag, vaak merken dat problemen in de darmen ook moeten worden aangepakt.

Hoe kunnen we onze huidgezondheid verbeteren?

1. Wees voorzichtig met chemicaliën

We absorberen 60% van wat we op de huid smeren, dus het is van cruciaal belang om twee keer na te denken over de crèmes die we elke nacht opsmeren. Het vermijden van agressieve chemicaliën kan de gezondheid van de lever ondersteunen door de interne ontstekings- en ontgiftingsreacties in het lichaam te beschermen. De lever is een van de belangrijkste ontgifters van het lichaam. Daarom kan een overbelasting van gifstoffen uit onze huid leiden tot onevenwichtigheden in het immuunsysteem, zoals psoriasis.

2. Verander je dieet

Onze voedings- en levensstijlgewoonten kunnen onze huidimmuniteit beïnvloeden. Het introduceren van gezonder voedsel om het darmmicrobioom te voeden, kan het immuunsysteem ondersteunen. Elke dag een regenboog aan groenten eten en gefermenteerd voedsel introduceren, zoals zuurkool, miso en bottenbouillon, zal helpen om het microbioom te voeden.

 

Welke supplementen kunnen helpen?

Digestion

Als we een opflakkering van de huid of een periode van stress en angst ervaren, kan ons immuunsysteem in gevaar komen. Wanneer dit gebeurt, verbruikt ons lichaam meer van de in water oplosbare vitamines en mineralen die we normaal gesproken uit voedsel halen. Probeer Digestion om de ontgifting verder te ondersteunen. Ze zijn samengesteld met een mix van gezonde bacteriën om de spijsvertering te ondersteunen.

Vitamine A

Andere in vet oplosbare vitamines waarvan bekend is dat ze je immuunsysteem en de gezondheid van de huid ondersteunen, is vitamine A. Deze vitamine wordt aangetroffen in felgekleurde groenten zoals wortelen, rode en gele paprika’s en zoete aardappelen. Probeer een Vitamine A Supplement om ervoor te zorgen dat je darmfunctie optimaal is en dat je voedingsstoffen uit voedsel optimaal opneemt.

Vitamine D, zink en magnesium

Vitamine D3 en zink zijn ook belangrijk voor de genezing van de darm. Door ervoor te zorgen dat je voldoende zink en magnesium binnenkrijgt, kun je vitamine D beter opnemen. Goede voedingsbronnen van zink en magnesium zijn donkergroene bladgroenten, noten en zaden.

Probeer Vitamine D3 Softgels voor momenten waarop je mogelijk extra vitamine D nodig hebt, zoals tijdens perioden van stress.

Vitamine C

Probeer vitamine C om de immuungezondheid van je huid verder te ondersteunen, je te helpen die insecten te bestrijden en de collageenfunctie te bevorderen. De antioxiderende eigenschappen zijn te vinden in fruit, maar nog meer in donkergroene bladgroenten. Vitamine C wordt gemakkelijk via de urine uitgescheiden, dus het proberen van een supplement kan je niveaus verder ondersteunen.

Onze darm-, huid- en immuungezondheid zijn dus allemaal nauw met elkaar verbonden. Het vermijden van huidverzorgingsproducten die agressieve chemicaliën bevatten en het eten van een dieet dat rijk is aan fruit en groenten kan ons immuunsysteem beschermen en de gezondheid van onze huid en darmen ondersteunen.

Vitaminen en mineralen, waaronder vitamine A, zink, magnesium en vitamine C, zijn allemaal cruciaal voor het behoud van de gezondheid van het immuunsysteem. Als je niveaus hiervan laag zijn, kunnen supplementen helpen.

Vond je dit artikel interessant?

LEES HIER MEER:

5 supplementen voor het versterken van je immuunsysteem

Supplementen

5 supplementen voor het versterken van je immuunsysteem

2020-03-12 09:00:48van Claire Muszalski

De voordelen van het consequent innemen van vitamines

Supplementen

De voordelen van het consequent innemen van vitamines

2021-10-08 07:00:03van Myprotein

Werken vitamines voor haar, huid en nagels echt?

Supplementen

Werken vitamines voor haar, huid en nagels echt?

2021-05-06 07:00:12van Claire Muszalski



Myprotein

Myprotein

Schrijver en Expert