Voeding

Wat is Aspartaam? | Maximale dosering | Is het gezond?

Aspartaam, een woord dat bij veel mensen twijfels op roept. Minder calorieën voor een sterkere zoete smaak. Aspartaam wordt vaak in een slecht daglicht gezet, met een reden zul je denken. Maar is aspartaam wel echt zo slecht? In dit artikel wordt besproken wat aspartaam precies is. Daarnaast wordt bekeken welke hoeveelheden aspartaam als veilig kunnen worden aangemerkt. Tot slot wordt bekeken of aspartaam als gezond kan worden aangemerkt.

Aspartaam

Wat is aspartaam?

Aspartaam is een zoetstof dat gemaakt wordt in de fabriek. Het komt dus niet van nature voor. Als de zoetstof wordt geconsumeerd, dan zal de vertering in het lichaam plaats vinden. Dit zal worden omgezet in de aminozuren fenylalanine en asparaginezuur. Aspartaam wordt veelal in frisdrank gebruikt. Het voegt de smaak toe in frisdrank, zonder dat hiervoor suiker voor nodig is. Het wordt dan ook vaak in ‘light’ of ‘zero’ frisdranken gebruikt, die steeds populairder aan het worden is. Een belangrijke stof die vrijkomt bij de afbraak van aspartaam is methanol.

Methanol

Tijdens het afbreken van aspartaam, kunnen er kleine hoeveelheden methanol ontstaan. Uit één liter light-frisdrank kan 55 miligram methanol gevormd worden. De gevormde methanol is dan niet schadelijk voor het lichaam. Mocht je zover willen gaan dat de gevormde methanol wél schadelijk wordt, dan zul je zo’n 30 liter light-frisdrank moeten drinken.(1) Gelukkig kom je daar niet zo snel aan. We raden echter niet aan om ook maar in de buurt van deze hoeveelheid te komen. Alleen al omdat frisdrank niet bepaald goed is voor ons gebit.

Wat is Fenylalanine?

Fenylalanine is een essentieel aminozuur. Dit wilt zeggen dat het een aminozuur is, dat via de voeding binnen moet komen. We kunnen het namelijk zelf niet aanmaken. Fenylalanine zit in bijna elk eiwit verwerkt. Het aminozuur is dus niet schadelijk voor de mens, met mensen die phelylketonurie (PKU) hebben als uitzondering.  Zij kunnen het aminozuur bij een bepaalde mate van inname, niet goed verwerken. Er kunnen giftige verbindingen in de lever ontstaan waardoor er uiteindelijk vergiftingsverschijnselen kunnen optreden. Elke baby wordt getest op PKU tijdens de hielprik, mocht de uitkomst niet positief zijn, dan zal fenylalanine geen schade leveren.

Asparaginezuur is een aminozuur dat het lichaam wel zelf kan aanmaken. Toch is het ook in grote mate terug te vinden in rundvlees, gekiemde zaden en gevogelte. Ook dit aminozuur kan geen kwaad.

Conclusie

Aspartaam is niet schadelijk voor de gezondheid, mits je geen PKU hebt. Er zal een minder gezond restproduct ontstaan, namelijk methanol. Dit is echter zo’n kleine hoeveelheid dat er geen schade kan ontstaan. Daarnaast zijn de aminozuren waaruit aspartaam bestaat wel van nature aanwezig en essentieel voor het menselijk lichaam. Uiteraard dient aspartaam met mate te worden geconsumeerd. Hoewel je niet snel aan de bovengrens van de maximale dosering zal komen, is teveel frisdrank niet goed voor ons gebit.

Vond je dit artikel interessant?

LEES DIT OOK:

Hoelang doet het lichaam over de vertering van eiwitten?

Voeding

Hoelang doet het lichaam over de vertering van eiwitten?

2022-01-04 11:30:59van Alice Pearson

Wat zijn Bewerkte Producten? | Voordelen & Nadelen

Voeding

Wat zijn Bewerkte Producten? | Voordelen & Nadelen

2022-01-05 08:00:55van Alice Pearson

Olijfolie of kokosolie: welke vetbron is gezonder?

Voeding

Olijfolie of kokosolie: welke vetbron is gezonder?

2022-01-09 13:00:22van Alice Pearson


  1. EFSA. (Z.j.). Aspartame. Geraadpleegd van http://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/aspartame


Jennifer Blow

Jennifer Blow

Schrijver en Expert

Jennifer Blow is onze geregistreerde diëtist. Registered Associate Nutritionist - het Britse register van bekwame en gekwalificeerde voedingsprofessionals. Ze heeft een Bachelor of Science in Nutritional Science en een Master of Science in Research in Nutrition en is nu gespecialiseerd in het gebruik van sportsupplementen voor gezondheid en fitness, ondersteund met wetenschappelijk onderzoek.

Jennifer is geciteerd en genoemd als voedingsdeskundige in grote online publicaties, waaronder Vogue, Elle en Grazia. Dit door haar expertise in voedingswetenschap voor bewegen en gezond leven.

Haar ervaring strekt zich uit van het werken met de NHS (National Health Service) op voedingsinterventieproeven, tot specifiek wetenschappelijk onderzoek naar omega-3 vetzuursupplementen en ook het effect van fastfood op gezondheid, dat ze heeft gepresenteerd op de jaarlijkse Nutrition Society Conferentie. Jennifer is betrokken bij vele professionele ontwikkelingsevenementen om ervoor te zorgen dat haar kennis op het hoogste niveau blijft. Lees hier meer over Jennifer's ervaring.

In haar vrije tijd houdt Jennifer van wandelen en fietsen in de heuvels. In haar artikelen zul je zien dat ze ervan houdt om gezond eten aan te moedigen. Dat betekent echter zeker niet dat je een leven lang honger zult hebben.