Voeding

Açaibes | Hoe gezond zijn deze bessen?

Bessen staan ​​al lang bekend als een voedingskrachtcentrale van vitamines met tal van gezondheidsvoordelen. Naast de typische supermarktaardbeien, bosbessen en frambozen, worden Acai-bessen snel populair vanwege hun potentiële gezondheidsvoordelen. Het is een van de meest populaire functionele voedingsmiddelen die in het Amazonegebied worden geconsumeerd en zijn populariteit heeft zich wereldwijd verspreid.

Recente onderzoeken hebben aangetoond dat de meerderheid van de mensen de aanbevolen inname van groenten en fruit niet haalt. Dit kan ertoe leiden dat veel van onze diëten essentiële vitamines en mineralen missen, en er ook voor zorgen dat we de voordelen mislopen die een dieet rijk aan antioxidanten biedt.

Açaibes gezond

Wat is Açai?

Acai-bessen komen oorspronkelijk uit Zuid- en Midden-Amerika en zijn een hoofdbestanddeel van de mensen die in de Amazone leven vanwege hun heerlijke smaak en textuur. De bessen zijn rijk aan vitamine C en antioxidanten. Acai-bessen hebben een donkerpaarse kleur en lijken qua uiterlijk op een vrucht die lijkt op een druif. Ze groeien in trossen die hoog in de bomen groeien en gekapt moeten worden om ze te verwerken. Acai is genoteerd als een van ’s werelds hoogste ORAC (Oxygen Radical Absorption Capacity) voedingsmiddelen.

ORAC is een meting van hoe goed antioxidanten vrije radicalen kunnen neutraliseren. Hoe hoger de ORAC-waarde, hoe beter het lichaam het gebruikt om vrije radicalen te bestrijden. Acai heeft meer dan twee keer de antioxidanten van bosbessen en bijna tien keer die van druiven. Van oudsher wordt Acai gebruikt voor een reeks gezondheidsdoeleinden, hoewel er maar weinig peer-reviewed onderzoeken zijn die enkele van de beweringen die je online zult vinden, kunnen onderbouwen.

Meer weten over wat een superfood precies is? Lees dit artikel:

Wat is een Superfood?

Voeding

Wat is een Superfood?

2021-05-04 07:00:56van Claire Muszalski

Wat zijn de voordelen van Acai?

Hoge ORAC-score

Zoals eerder vermeld, hebben Acai-bessen een zeer hoge ORAC-score. Dit betekent dat ze een fantastische bron van antioxidanten zijn. Bessen zitten ook boordevol bioactieve bessen die een breed scala aan fytochemicaliën (fytonutriënten) bevatten, variërend van vetoplosbare/lipofiele tot in water oplosbare/hydrofiele verbindingen.

Extracten van Acai bevatten een reeks polyfenolische componenten met antioxiderende eigenschappen, waarvan sommige in grotere hoeveelheden verkrijgbaar zijn isoorientin orientin en vanillinezuur, evenals anthocyanines cyanidin-3-glucoside en ook cyanidin-3-rutinoside. Deze stoffen zijn voornamelijk gekoppeld aan de antioxiderende, antiproliferatieve, ontstekingsremmende en cardioprotectieve activiteiten.

Acai als een goede bron van vezels

Acai-bessen zijn een goede bron van vezels. Vezels zijn essentieel voor een gezond spijsverteringsstelsel en velen van ons hebben niet genoeg inname om een ​​goede gezondheid te bevorderen.

Acai en hartgezondheid

Onderzoek heeft de bessen de afgelopen jaren welverdiende aandacht gebracht ter bevordering van een gezond hart. Dit komt doordat ze een geweldige bron zijn van polyfenolen, vooral micronutriënten, anthocyanines en vezels, zoals hierboven vermeld. Dierstudies met Acai hebben ook aangetoond dat het een positief effect heeft op het cholesterolgehalte, hoewel deze studies moeten worden herhaald met menselijke deelnemers om te bevestigen dat hetzelfde resultaat zal worden bereikt bij mensen die aan het onderzoek deelnemen.

Acai voor het immuunsysteem

Acai is rijk aan vitamine C wat essentieel is voor een gezond en sterk immuunsysteem. Studies hebben potentieel aangetoond, maar er moet meer op mensen gebaseerd onderzoek worden voltooid om erachter te komen welke voordelen deze bes heeft op het immuunsysteem. Onderzoek in 2006 heeft aangetoond dat antioxidanten in Acai het vermogen hebben om menselijke cellen in een volledig functionele vorm binnen te dringen en in zeer kleine doses een zuurstofdovende functie uit te voeren.

Wat vertelt de wetenschap ons over Acai?

Acai-bessen hebben zeker een veelbelovende toekomst in de wereld van antioxidanten. Helaas, wanneer een bepaald voedingsmiddel of supplement populair wordt, worden er vaak beweringen gedaan over voordelen die onbewezen en soms zelfs onwaar zijn. Sommige van de beweringen over Acai Bessen die nog moeten worden bewezen in collegiaal getoetst onderzoek, omvatten beweringen over het vermogen om gewichtsverlies te veroorzaken en ziekten te genezen. Het is belangrijk om te begrijpen dat Acai-bessen geen wondervoedsel zijn en dat suppletie onder geen enkele omstandigheid een gezond, uitgebalanceerd dieet zal vervangen.

Bericht om mee naar huis te nemen

Acai smaakt heerlijk in smoothiebowls en shakes en het is aangetoond dat het boordevol antioxidanten zit vanwege de hoge score op de ORAC-schaal. Raadpleeg altijd je huisarts voordat je Acai gaat nemen, vooral als je al bestaande aandoeningen hebt of medicijnen gebruikt.

Vond je dit artikel interessant?

LEES DIT OOK:

Wat is Kokoswater? | Is het gezond? | De voordelen van kokoswater

Supplementen

Wat is Kokoswater? | Is het gezond? | De voordelen van kokoswater

2022-02-06 09:00:30van Jennifer Blow

11 voordelen van chiazaad | Is het een superfood?

Voeding

11 voordelen van chiazaad | Is het een superfood?

2021-11-19 10:00:35van Claire Muszalski

Wat is Maca? Een echt superfood? Heeft Maca bijwerkingen?

Supplementen

Wat is Maca? Een echt superfood? Heeft Maca bijwerkingen?

2021-11-05 14:50:42van Claire Muszalski


  1. Basu, Arpita, Michael Rhone, and Timothy J. Lyons. “Berries: emerging impact on cardiovascular health.” Nutrition reviews 68.3 (2010): 168-177.
  2. Seeram, Navindra P. “Recent Trends and Advances in Berry Health Benefits Research†.” Journal of agricultural and food chemistry 58.7 (2009): 3869-3870.
  3. de Souza, Melina Oliveira, et al. “The hypocholesterolemic activity of Acai (Euterpe oleracea Mart.) is mediated by the enhanced expression of the ATP-binding cassette, subfamily G transporters 5 and 8 and low-density lipoprotein receptor genes in the rat.” Nutrition research 32.12 (2012): 976-984.
  4. Schauss, Alexander G., et al. “Antioxidant capacity and other bioactivities of the freeze-dried Amazonian palm berry, Euterpe oleraceae mart.(Acai).” Journal of Agricultural and Food Chemistry 54.22 (2006): 8604-8610.


Casey Walker

Casey Walker

Experienced Sports Nutrition Technologist

Ervaren sportvoeding technoloog Casey Walker is een ervaren ontwikkelaar van nieuwe producten voor sportvoeding. Hij heeft een Bachelor of Science in sport- en bewegingswetenschappen en een Master of Science in sportwetenschappen en fysiologie. Het onderzoeksdomein van Casey ligt in de effecten van voedingsnutriënten op de sprintprestaties en door inspanning geïnduceerde spierschade. Hij heeft ook gewerkt als sportwetenschapper voor een medaillewinnaar paralympische baanwielrenner, met als doel zich te kwalificeren voor de Paralympics van Rio 2016. Lees hier meer over Casey's ervaring. In zijn vrije tijd is Casey een enthousiaste middellangeafstandsracer met belangstelling voor de triatlon. Hij is altijd op zoek naar de nieuwste supplementen om zijn half marathon-tijd en herstel te verbeteren.