Training

De voordelen van dansen | Neem dansen op in je training

Velen van ons associëren dansen met een avondje uit, maar de waarheid is dat dansen tevens een effectieve methode kan zijn om wat lichte weerstandstraining en wat (soms behoorlijk veeleisende) cardiovasculaire training in je trainingsregime te introduceren.

Als je niet iemand bent voor de sportschool, maar je wilt wel actief blijven, dan is dansen een perfecte manier om je gezondheid te verbeteren door middel van lichaamsbeweging. Zoals bij elke training in combinatie met een geschikt dieet, kan dansen ook een goede methode zijn om gewichtsverlies en een beter uitziend lichaam te bereiken.

Als je gewoon je dagelijkse calorieverbruik wilt verhogen, dan kan dansen een leuke manier zijn om meer te bewegen, vooral met vrienden.

Hoe komt dansen je gezondheid ten goede?

1. Laat je bloed pompen en je hartslag verhogen

Zoals bij elke cardiovasculaire oefening, is een van de belangrijkste fysiologische effecten een verhoging van je hartslag en metabolische activiteit (wat betekent dat de spieren warmte produceren en dat je waarschijnlijk meer gaat zweten). Als dit effectief wordt gedaan, kan dit leiden tot aanpassingen aan het cardiovasculaire systeem, zoals een groter slagvolume van je hart en dus een grotere efficiëntie. Uiteindelijk kunnen deze aanpassingen enorme voordelen hebben voor je gezondheid, zoals een verminderd risico op de vorming van kalk in de slagaders en vervolgens een verminderd risico op beroertes en hartaanvallen.

2. Mobiel blijven

Nogmaals, lichaamsbeweging in het algemeen zal vergelijkbare effecten hebben, maar dansen stelt ons in staat om dit te doen terwijl we plezier hebben! Bewegen zoals dansen verhoogt de metabolische activiteit in je spieren, waardoor er meer warmte ontstaat. Dit maakt de zachte weefselstructuren (voornamelijk spieren) rondom gewrichten soepeler, waardoor je aan je bewegingsbereik kunt werken. Bovendien zorgt dansen voor een toename van de productie van synoviaal vocht in de gewrichten – een natuurlijk smeermiddel dat ervoor zorgt dat de gewrichten soepel kunnen bewegen. Dit is vooral belangrijk naarmate we ouder worden, omdat de productie van synoviale vloeistof de neiging heeft af te nemen – dus regelmatige lichaamsbeweging, zoals dansen, kan ertoe bijdragen dat er meer wordt geproduceerd.

3. Je spieren versterken

Dansen zal je waarschijnlijk niet voorbereiden om als bodybuilder of powerlifter het podium op te gaan, maar het kan nog steeds helpen om de schadelijke effecten van een zittend leven te bestrijden. Spierverlies, of sarcopenie, is een veelvoorkomend probleem bij sedentaire en ouder wordende bevolkingsgroepen. Door je spieren regelmatig te belasten met activiteiten zoals dansen, kun je deze negatieve effecten voorkomen, zodat je je hele leven sterk en stabiel blijft.

4. Psychologische en mentale gezondheidsvoordelen

Dansen is leuk. Plezier hebben tijdens het sporten kan fantastische psychologische voordelen hebben die kunnen helpen om onze mentale gezondheid te verbeteren. Genieten, gecombineerd met fysieke activiteit (en misschien zelfs sociaal contact tijdens het dansen!), resulteert in een veelvoud aan fysiologische processen in de hersenen. Er zal voornamelijk een verhoogde productie zijn van hormonen en neurotransmitters die je fysiek een goed gevoel geven, zoals dopamine en serotonine. Bovendien kan actief zijn je helpen om een ​​gezonde lichaamssamenstelling te behouden, wat uiteindelijk kan helpen om je zelfrespect te verbeteren, wat een enorme invloed kan hebben op je mentale gezondheid.

5. Het houdt bewegen leuk

Zoals eerder vermeld, is dansen leuk en je kunt altijd een stijl vinden die je leuk vindt. Dit is belangrijk, omdat velen van ons niet willen deelnemen aan lichaamsbeweging waar we niet van genieten, ongeacht de fysiologische en psychologische voordelen die ermee gepaard gaan. Deelnemen aan leuke activiteiten kan de retentie enorm beïnvloeden, wat betekent dat het waarschijnlijk een gewoonte is waar je je aan zult houden.

5 redenen waarom dansen goed voor je lichaam is

Training

5 redenen waarom dansen goed voor je lichaam is

2019-12-15 06:00:53van Evangeline Howarth

De beste dansworkouts voor cardio thuis

Zumba

Zumba gebruikt Latin- en hiphopdansinvloeden om een ​​dansworkout te creëren die een leuke, effectieve en vaak sociale ervaring biedt die uiteindelijk fysiologische aanpassingen aan je cardiovasculaire systeem zal vergemakkelijken. Op youtube vind je Zumba-video’s met richtlijnen voor gebruik in de privacy van je eigen huis. De combinatie van snelle en langzame bewegingen werkt je lichaam in een aerobe routine die vaak behoorlijk uitdagend is.

Hoelahoep dansen

Vaak beschouwd als kinderspeelgoed, kan de hoelahoep een heel leuke manier zijn om je lichaam te bewegen. Je kunt met name een geweldige training krijgen waarbij je je bilspieren, quads, armen en buikspieren gebruikt, waardoor je een uitdagende training voor het hele lichaam krijgt. Dit type training is zo leuk dat je nauwelijks het gevoel hebt dat je aan het trainen bent.

Hoelahoep Training Voor strakke buikspieren | Oefeningen, Voordelen & Tips

Training

Hoelahoep Training Voor strakke buikspieren | Oefeningen, Voordelen & Tips

2021-10-14 17:00:27van Amy Golby

Salsa

Voor een optimale calorieverbranding kun je ook de vele vormen van salsadansen proberen. Salsa is leuk en spannend en levert evenveel voordelen op als andere vormen van cardiodans. Salsa is een geweldige vorm van cardiodans waarvoor je een partner nodig hebt, dus je kunt een vriend uitnodigen om met je mee te gaan dansen..

Bericht om mee naar huis te nemen

Training hoeft niet in de sportschool te worden gedaan – het kan in het comfort van je eigen huis. Het belangrijkste is dat je ervan geniet, en zo kun je vervolgens een gezonde en duurzame gewoonte creëren om in je levensstijl op te nemen. Het uiteindelijke doel is het bevorderen van mentaal en fysiek welzijn, wat leidt tot een lang leven met een goede kwaliteit van leven.



Scott Whitney

Scott Whitney

Schrijver en Expert

Scott ontwikkelde een passie voor sport en prestatie door te concurreren in lange afstand hardlopen en boulderen voordat hij naar de universiteit ging. Scott's academische prestaties omvatten een BSc-graad in sporttherapie en een MSc-graad in kracht en conditionering. Hij is ook lid van The Society of Sports Therapists en CIMSPA. Eerder werkte hij met amateur- en topsporters, variërend van universitaire sportteams tot elite rugby league-atleten en Team GB-roeiers. Hij werkt momenteel met verschillende sportscholen met de ontwikkeling en het verzorgen van trainingsprogramma's voor amateursporters en sportschoolbezoekers. Terwijl passieve behandelingen in zijn arsenaa blijven als sporttherapeut, gebruikt Scott zijn vaardigheden nu om fysieke activiteit te bevorderen voor het bestrijden van overgewicht, lage rugpijn en andere sportblessures, en tegelijkertijd het verstrekken van programma's voor atletische ontwikkeling. Als pas afgestudeerde streeft Scott ernaar om waar mogelijk ervaring op te doen, en onderweg kennis en advies te delen. Hij vindt het belangrijk om in praktijk te brengen wat je zegt,, dus in zijn vrije tijd beoefent Scott Olympisch Gewichtheffen en is hij graag buiten actief in alle weersomstandigheden, hoewel hij het nog steeds belangrijk vindt om voldoende tijd vrij te maken voor sociale activiteiten.