0 Winkelmandje

Er zijn op dit moment geen producten in jouw winkelmandje

Supplementen

Wat is maltodextrine en is het veilig? | Voordelen vs. gevaren

Maltodextrine kan een groot aantal voordelen hebben voor je prestaties in de sportschool. Als je een boost van energie nodig hebt om je door een plateau te duwen, kan maltodextrine het supplement voor je zijn.

Weet je niet zeker wat het is of waar je met dit supplement moet beginnen? Blijf lezen voor een volledig overzicht van de voordelen, de juiste dosering, een vergelijking tussen andere populaire supplementen en mogelijke gevaren.

Wat zijn de voordelen van maltodextrine?

Fitnessfans – hiervoor ben je hier gekomen. Het belangrijkste voordeel van maltodextrine is dat het als een geweldige energiebron wordt gebruikt wanneer je het nodig hebt – we hebben het over hoge calorieën en snelheid. Dus als je aan explosieve kracht werkt, of drop-sets aan het doen bent en je voelt dat je energie aan het dalen is, dan zijn supplementen en sportdranken met maltodextrine perfect.

Maltodextrine is een snel verteerbare suiker. Het levert je 4 calorieën per gram op en omdat het zo gemakkelijk in je systeem wordt opgenomen, geeft het een snelle energieboost, wat vooral gunstig is voor bodybuilders en sporters in het algemeen. Wanneer je energieniveau keldert, helpt maltodextrine je te herstellen voor die extra zware set.

Maltodextrine kan ook worden gebruikt voor een beter uithoudingsvermogen, zodat je door kunt gaan tijdens een langere cardiotraining of HIIT-sessie.

Een ander belangrijk voordeel van maltodextrine is de manier waarop het je helpt te herstellen van een intensieve training.

Dosering

Om je te helpen herstellen voor je volgende trainingssessie en om weer op een hoog niveau te trainen, is het belangrijk om je uitgeputte glycogeenvoorraden aan te vullen. Hoe sneller je je glycogeen kunt aanvullen, hoe sneller het herstel.

Om de glycogeenaanvullingssnelheid te maximaliseren na intensieve training die langer dan 90 minuten duurt, wordt aanbevolen dat je in de eerste 4 uur van herstel 1-1,2 g / kg / uur koolhydraten met een hoge GI (bijv. Maltodextrine) consumeert.

Of je deze aanbeveling moet opvolgen, hangt af van de intensiteit en duur van je trainingssessie en hoe lang je moet herstellen voor de volgende sessie.

Wat zijn de gevaren van maltodextrine?

Het grootste risico van maltodextrine houdt ook verband met het voordeel ervan: het vermogen om je snel veel suiker te geven! Maltodextrine heeft een hoge glycemische index (GI), wat betekent dat het een piek in je bloedsuikerspiegel kan veroorzaken. Het is veilig om in zeer kleine hoeveelheden te consumeren, maar raadpleeg altijd een huisarts als je je zorgen maakt.

Voor iedereen die een koolhydraatarm dieet volgt, moet maltodextrine worden beschouwd als onderdeel van je dagelijkse koolhydraatinname.

Er zijn ook aanwijzingen dat de consumptie van maltodextrine de samenstelling van je darmbacteriën kan beïnvloeden. Een ongezonde darm kan een aantal problemen veroorzaken, dus dit is een ander iets om in gedachten te houden bij het gebruik van maltodextrine.

Maltodextrine versus dextrose

Maltodextrine en dextrose zijn beide koolhydraatsupplementen die in poedervorm worden geleverd. Je vindt beide supplementen in shakes die zijn bedoeld om massa op te bouwen en te helpen bij het herstel.

Hoewel ze veel eigenschappen gemeen hebben, is dextrose de eenvoudigere vorm van suiker van de twee. Je lichaam hoeft het niet zo veel af te breken als maltodextrine voor energie – maltodextrine bevat een reeks glucosemoleculen, die gemakkelijk kunnen worden afgebroken, maar weer niet zo snel als dextrose.

Is maltodextrine suiker?

Ja, maltodextrine is een van nature voorkomende suiker en wordt aangetroffen in plantaardig zetmeel.

Zijn er voedselbronnen met natuurlijke maltodextrine?

Aangezien maltodextrine geen natuurlijk voorkomende suiker is (het is afgeleid van plantaardig zetmeel), zijn er geen natuurlijke voedselbronnen.

Voedselbronnen die typisch maltodextrine bevatten, zijn frisdrank, snoep en ontbijtgranen.

Veelgestelde vragen

Wat is maltodextrine?

Maltodextrine begint als rijst-, maïs-, tarwe- of aardappelzetmeel, dat wordt gekookt en toegevoegd met enzymen en zuren. Je houdt dan het oplosbare maltodextrinepoeder over.

Wat zijn de voordelen van maltodextrine?

Maltodextrine is een geweldige energiebron, omdat het een snel opneembare suiker is, met 4 calorieën per gram. Het is gunstig voor zowel explosieve kracht als uithoudingsvermogen. Het zal je ook helpen herstellen door de glycogeenaanvulling te verhogen.

Wat zijn de gevaren van maltodextrine?

Maltodextrine heeft een hoge GI en veroorzaakt een snelle piek in de bloedsuikerspiegel, wat voor sommigen problematisch kan zijn. Het kan ook problemen veroorzaken als je lijdt aan spijsverteringsproblemen, omdat het het bacterieprofiel van de darmen kan veranderen.

Wat is het verschil tussen maltodextrine en dextrose?

Dextrose is een eenvoudiger suiker dan maltodextrine, wat betekent dat het sneller in het lichaam wordt afgebroken dan maltodextrine.

Is maltodextrine glutenvrij?

Maltodextrine is volledig glutenvrij.

Bericht om mee naar huis te nemen

Maltodextrine is een in water oplosbare, veganistische, snel opneembare verwerkte versie van zetmeel die je een flinke dosis suiker kan geven wanneer je die nodig hebt. Dit is vooral gunstig voor bodybuilders die een extra dosis calorieën nodig hebben om hun laatste sets te doorstaan.

Vanwege zijn aard kan maltodextrine er echter voor zorgen dat de bloedsuikerspiegel stijgt, dus als je je zorgen maakt, spreek dan altijd eerst met je huisarts.

Op zoek naar meer advies van onze experts?

De 10 beste supplementen tegen vermoeidheid

Supplementen

De 10 beste supplementen tegen vermoeidheid

2019-08-20 07:00:45van Claire Muszalski

Zijn eiwitshakes goed of slecht voor je? | Fabels & Feiten

Supplementen

Zijn eiwitshakes goed of slecht voor je? | Fabels & Feiten

2020-11-21 10:00:58van Claire Muszalski

De voordelen van L-glutamine en wanneer je het zou moeten nemen

Supplementen

De voordelen van L-glutamine en wanneer je het zou moeten nemen

2020-10-31 06:00:06van Claire Muszalski

 


  1. Burke, L., van Loon, L. and Hawley, J., 2017. Postexercise muscle glycogen resynthesis in humans.Journal of Applied Physiology, 122(5), pp.1055-1067. 
  1. Nickerson, K. and McDonald, C., 2012. Crohn’s Disease-Associated Adherent-Invasive Escherichia coli Adhesion Is Enhanced by Exposure to the Ubiquitous Dietary Polysaccharide Maltodextrin.PLoSONE, 7(12), p.e52132.
  1. Chassaing, B.andDarfeuille–Michaud, A., 2011. The Commensal Microbiota and Enteropathogens in the Pathogenesis of Inflammatory Bowel Diseases. Gastroenterology, 140(6), pp.1720-1728.e3. 


Liam Agnew

Liam Agnew

Schrijver en Expert

Liam is een gecertificeerde sport voedingsdeskundige bij de International Society of Sport Nutrition en is ingeschreven in het  Sport and Exercise Nutrition-register van de British Dietetics Association. Hij heeft een Bachelor of Science in Sport and Exercise Science en is afgestudeerd aan het ISSN Diploma in Toegepaste Sport en Exercise Nutrition.

Liam is een ervaren personal trainer die klanten helpt hun gezondheids- en fitnessdoelen te bereiken met praktische, op wetenschap gebaseerde oefeningen en voedingsadviezen.

In zijn vrije tijd deed Liam mee aan tal van powerlifting-wedstrijden en geniet hij van heuvelwandelen, voetbal en het uitbreiden van zijn receptenrepertoire in de keuken. Lees hier meer over de ervaring van Liam.