0 Winkelmandje

Er zijn op dit moment geen producten in jouw winkelmandje

Supplementen

Hoe je de beste multivitamine voor jou kiest

Multivitaminen bestaan ​​al jaren en ze zijn erg populair omdat je snel en gemakkelijk je vitamines kunt inslaan. Tot wel ⅓ van de volwassenen neemt dagelijks een (of meer) om zoveel verschillende redenen.(1) Als het om een ​​multivitamine gaat, hoe weet je dan of je er een nodig heeft en hoe kiest je de beste? We hebben uiteengezet met welke factoren je rekening moet houden bij het kiezen van een multivitamine om ervoor te zorgen dat je de maximale positieve impact op je gezondheid en welzijn kunt maken.

Spring naar:

Wat zijn multivitaminen?

Soorten multivitaminen.

Voordelen van multivitaminen.

Wanneer heb je multivitaminen nodig?

Hoe je kunt kiezen welke multivitamine het beste bij jou past.

 

Wat zijn multivitaminen?

Multivitaminen zijn per definitie een supplement dat meer dan één vitamine binnen hetzelfde product bevat. Multivitaminen zijn meestal pillen of capsules, maar nu zijn ze ook verkrijgbaar in vloeibare vormen, poeder vormen en zelfs snoepachtige gumachtige vormen, waardoor ze veel gemakkelijker in te nemen zijn. Ze zijn verkrijgbaar sinds de jaren 40 en zijn gestaag in populariteit gestegen.(1)

Multivitaminen zijn ontwikkeld om eventuele tekortkomingen in je dieet te compenseren. Het kan moeilijk zijn om elke dag je doelen voor fruit, groenten en volle granen te halen,  de multivitamine is ontworpen om ervoor te zorgen dat je consistent voldoende hoeveelheden vitamines krijgt die je lichaam nodig heeft.

Er zijn momenteel drie primaire soorten multivitaminen op de markt:

1. Breed spectrum, of eenmaal daagse multivitaminen

Deze zijn ontworpen om dagelijks te worden ingenomen, ongeacht specifieke voedingsbehoeften of dieetbeperkingen. Ze bevatten doorgaans bijna de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van elke vitamine en elk mineraal.

2. Hoge potentie of mega-multivitaminen

Deze soorten multivitaminen bevatten doorgaans veel meer dan 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van bepaalde vitamines en mineralen, bijvoorbeeld misschien 400% je aanbevolen vitamine A, C en E. Deze zijn bedoeld voor mensen die een bepaalde voedingsstof snel willen verhogen en kan andere supplementen of mineralen bevatten.

Vaak betekent het innemen van veel meer dan je nodig hebt dat je lichaam de extra hoeveelheden gewoon kwijt raakt, echter kunnen extreem hoge niveaus van bepaalde vitamines en mineralen gevaarlijk zijn.

3. Gespecialiseerde of gerichte multivitaminen

Deze soorten multivitaminen worden geclassificeerd op basis van het doel dat ze beweren te ondersteunen, zoals gewichtsbeheersing, energieboost, immuniteit of hormoonbalans. Ze bevatten vaak een hoog gehalte aan een combinatie van vitamines, mineralen en andere supplementen zoals groene thee-extract of aminozuren.

Wat zijn de voordelen?

De voordelen van multivitaminen, zoals ze zijn ontworpen, zijn voor degenen die een boost nodig hebben in een specifieke voedingsstof die ze niet uit hun dieet kunnen halen.

Regelmatig ingenomen, kan een multivitamine zowel vitaminetekorten helpen voorkomen als mogelijk huidige tekortkomingen behandelen om je niveaus terug naar de optimale staat te brengen.

Wanneer heb je multivitaminen nodig?

Op basis van je levensfase, medische aandoeningen, voedingsgewoonten en andere factoren, zijn er veel redenen waarom je een multivitamine nodig hebt om gezond te blijven. Overweeg de onderstaande factoren om te bepalen of je baat zou kunnen hebben bij een multivitamine.

Als je zwanger bent

Als je zwanger bent, maakt je lichaam een ​​ander mens aan die allemaal dezelfde (en zelfs meer van sommige) vitamines en mineralen nodig heeft die jouw lichaam ook nodig heeft. Tijdens de zwangerschap zijn foliumzuur en gezonde vetten uitermate belangrijk voor de ontwikkeling van je baby, en je kunt baat hebben bij wat extra ijzer en B12 op basis van je bloedspiegels. Gelukkig zijn er veel verschillende multivitaminen op de markt – de meeste artsen raden aan om ze gedurende de hele zwangerschap in te nemen en mogelijk zelfs nadat je bent bevallen als je van plan bent om borstvoeding te geven.

Als je ouder wordt

Ons lichaam wordt minder efficiënt in het opnemen van vitamines en mineralen uit ons voedsel naarmate we ouder worden, vooral vitamine D en B12. Vaak bevatten deze “senior” vitamines ook calcium om gezonde botten te ondersteunen, wat erg belangrijk is naarmate we ouder worden.

Allergieën

Als je voedselallergieën hebt waardoor je geen volledige voedselgroepen (zoals zuivel of tarwe) kunt consumeren, kun je baat hebben bij een multivitamine. Veel zuivelalternatieven bevatten ook calcium (een van de belangrijkste voedingsstoffen die we het meest uit zuivelproducten halen), maar in verschillende gehaltes.

Als je alle tarweproducten vermijdt, mis je mogelijk veel van de B-vitamines in je dieet, dus je kunt er dan baat bij hebben om een ​​multivitamine te nemen.

Andere dieetbeperkingen

Als je ervoor kiest om een ​​veganistisch of vegetarisch dieet te volgen, bevat je dieet waarschijnlijk weinig voedingsstoffen die in hoge mate voorkomen in vlees en dierlijke producten, zoals ijzer en B12.

Ook als je een vezelarm dieet moet volgt, zou een gewone multivitamine zeker nuttig kunnen zijn.

Medische omstandigheden

Als je een medische aandoening hebt, overleg dan met je huisarts over mogelijke problemen en zij kunnen je bloedspiegels controleren om je te helpen bepalen welke soorten multivitaminen het meest gunstig zijn.

Hoe je de beste multivitamine voor jou kiest

Geslacht maakt een verschil

Mannen en vrouwen zijn anders gebouwd – vrouwen zijn vatbaarder voor osteoporose en hebben extra calcium nodig, terwijl mannen minder waarschijnlijk extra ijzer nodig hebben. Je kunt misschien een multivitamine kiezen die op je geslacht is afgestemd, maar je kunt ook de etiketten controleren om er zeker van te zijn dat bepaalde voedingsstoffen in de multivitamine zitten.

Leeftijd telt

De behoeften van ons lichaam veranderen in de loop van de tijd – we hebben sommige vitamines in hogere niveaus nodig als kinderen en andere als volwassenen.

Vitamine D en B12 zijn belangrijker naarmate je ouder wordt, maar kinderen en jonge volwassenen kunnen baat hebben bij meer vitamine C en zink om verkoudheid te voorkomen die zich gemakkelijk onder hun vrienden verspreidt.

Bedenk je doel

Werk samen met je huisarts of geregistreerde diëtist om je eetgewoonten te onderzoeken en kies een vitamine die echt is gebaseerd op wat je lichaam nodig heeft.

Als je probeert af te vallen, zorg er dan voor dat je dieet nog steeds qua voedingswaarde toereikend is – en maak het goed als het ontbreekt. B-vitamines en D-vitamines kunnen je energie ondersteunen. Als je de hele tijd ziek wordt, heb je misschien een multivitamine nodig die gericht is op immuunondersteuning. Studeer je voor een belangrijk examen? Probeer een multivitamine te vinden die de gezondheid van de hersenen ondersteunt.

Het belangrijkste is om samen met je huisarts uit te zoeken wat het beste voor jou zal zijn.

Bericht om mee naar huis te nemen

Hoewel er veel redenen zijn om een multivitamine te nemen, zijn er nóg meer opties op de markt. Overweeg alle factoren die we hebben besproken – leeftijd, dieet, gezondheidsgeschiedenis – en werk samen met een professional als je hulp nodig hebt bij het bepalen van de beste multivitamine voor jou.

Vond je dit artikel interessant?

LEES DIT OOK:

Wat is melkeiwit?

Supplementen

Wat is melkeiwit?

2021-01-05 06:00:17van Claire Muszalski

Zijn eiwitshakes goed of slecht voor je? | Fabels & Feiten

Supplementen

Zijn eiwitshakes goed of slecht voor je? | Fabels & Feiten

2020-11-21 10:00:58van Claire Muszalski

De 6 beste supplementen voor spiermassa

Supplementen

De 6 beste supplementen voor spiermassa

2019-08-24 07:00:26van Liam Agnew


1. National Institutes of Health. (2019, October 17). Office of Dietary Supplements – Multivitamin/mineral Supplements. Retrieved January 04, 2021, from https://ods.od.nih.gov/factsheets/MVMS-HealthProfessional/

Share this page



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Schrijver en Expert

Claire is een geregistreerde diëtiste bij de Academie voor Voeding en Diëtetiek en een gecertificeerde gezondheids- en welzijnscoach bij het Internationale Consortium voor Gezondheid en Welzijn Coaching . Ze heeft een Bachelor of Science in Biologie en een Master's degree in Clinical Dietetics and Nutrition van de Universiteit of Pittsburgh.

Praten en schrijven over eten en fitness vormen de kern van Claire's ethos, omdat ze haar ervaring graag gebruikt om anderen te helpen hun gezondheids- en welzijnsdoelen te bereiken.

Claire is ook een gecertificeerde indoor cycling-instructeur en houdt van de mentale en fysieke boost die ze krijgt van runs en yogalessen. Wanneer ze niet aan het sporten is, juicht ze de sportteams van haar woonplaats in Pittsburgh toe of kookt ze voor haar familie.

Lees hier meer over de ervaring van Claire.