Supplementen

Groene Thee Extract | Werking & voordelen

Al eeuwen drinken mensen groene thee. Sommigen omdat ze het lekker vinden, anderen omwille van de vele gezondheidsvoordelen die het met zich meebrengt. In de fitnesswereld wordt groene thee of groene thee extract vaak gebruikt om de vetverbranding te stimuleren. Maar kan groene thee extract de vetverbranding echt stimuleren? En wat zijn de andere voordelen van groene thee extract?

In dit artikel wordt ingegaan op de samenstelling en werking van groene thee extract. Uit welke ingrediënten bestaat groene thee extract precies? Daarnaast worden een aantal voordelen van groene thee extract besproken en gaan we dieper in op groene thee extract en vetverbranding. Lees dus snel verder!

Groene thee extract

De samenstelling van groene thee

Groene thee zoals je die in een kopje drinkt, is afkomstig van de bladeren van de Camellia Sinensis plant. Je laat de groene thee enkele minuutjes trekken in heet water. Afhankelijk van jouw smaakvoorkeur kan je de thee lang of kort laten trekken. Bekende producenten van thee verkopen deze thee in zakjes, maar je kan hem ook los kopen of als poeder waarin de werkzame stoffen hoger geconcentreerd zijn.

Zo’n 30% van het gewicht van de theebladeren zijn favonolen of flavanolen. Flavanolen zijn voornamelijk opgebouwd uit vier soorten catechinen: EGCG, EGC, ECG en EC. Uit studies blijkt dat EGCG (epigallocatechin-3-gallate) de meeste voordelen met zich meebrengt, wat ook meteen verklaart waarom je dit apart als supplement kan verkrijgen.

Groene thee extract bestaat simpelweg uit deze flavanolen. Om meer precies te zijn:

  • Groene thee 5:1 extract
  • Microkristallijne cellulose
  • Di-Calciumfosfaat
  • gemodificeer maïszetmeel
  • Magnesiumstearaat

De voordelen van groene thee extract

Er zijn al talloze gezondheidsvoordelen toegewezen aan groene thee extract. Velen daarvan zijn ook wetenschappelijk onderzocht.

Enkele voordelen zijn:

  • Verlaagt de totale cholesterol en bevordert (de goede) HDL-cholesterol
  • Vermindert te kans op gaatjes in de tanden
  • Geeft je een gezondere huid

Op zoek naar meer voordelen van groene thee? Lees dit artikel:

7 gezondheidsvoordelen van groene thee

Supplementen

7 gezondheidsvoordelen van groene thee

2021-06-11 11:15:47van Claire Muszalski

Het effect op afvallen/vetverbranding

Een ander gekend voordeel van groene thee (extract) is de invloed op afvallen of vetverbranding. Dat is ook vaak de reden waarom veel bodybuilders (en fitness fanaten in het algemeen) groene thee drinken of supplementeren met groene thee extract tijdens de wedstrijdvoorbereiding of de cut-fase.

Studies beweren dat groene thee helpt bij het verminderen van de vetmassa en dat groene thee de oxidatie van vet bevordert (losmaken/afbreken van vetmoleculen) wat kan leiden tot een grotere vetverbranding. Zo was er zelfs een studie die aantoonde dat het innemen van 4 gram groene thee extract leidde tot 30% minder opname van koolhydraten. Maar… toch wordt over het algemeen aangenomen dat dit effect vrij klein is.

Als je dus net ging denken dat je enorm zou afvallen door dagelijks enkele kopjes groene thee te drinken…werkt dit helaas niet zo. Je zal in de eerste plaats op je voeding moeten letten en eventueel extra gaan bewegen. Als extraatje kan je wel enkele kopjes groene thee drinken of kiezen voor een supplement met groene thee extract.

Het effect wordt ook wat groter als je het samen met cafeïne inneemt. Meer informatie daarover vind je terug in dit artikel over de invloed van cafeïne op afvallen.

Wil je meer weten over groene thee en afvallen? Lees dit:

Helpt groene thee je af te vallen?

Voeding

Helpt groene thee je af te vallen?

2021-08-19 14:00:52van Claire Muszalski

Groene thee extract en EGCG

Er zijn verschillende supplementen verkrijgbaar die de werkzame bestandsdelen van groene thee bevatten. Groene thee extract bevat doorgaans de verschillende componenten van groene thee en is dus sowieso een goede keuze. Andere supplementen focussen specifiek rond EGCG. Myprotein heeft onder andere Mega Groene Thee Extract in poedervorm in het assortiment. Zo bevat Mega Groene Thee Extract maar liefst 450mg extract per capsule, waarvan 180mg EGCG.

Je vindt groene thee extract verder ook vaak terug in fat burners of supplementen die het afvallen helpen ondersteunen. Er is dus keuze zat.

Conclusie

Of je nu probeert af te vallen, je algemene gezondheid op peil wil houden of preventief wil optreden tegen bepaalde aandoeningen, kwaaltjes en ziektes … groene thee (extract) is een slimme en interessante keuze. Sommigen houden ervan een warm kopje thee te drinken, anderen nemen het liever in pil- of capsulevorm in. Gelukkig zijn beide opties even effectief voor de meeste voordelen. Onthoud wel dat groene thee ook cafeïne bevat, dus let op met groene thee extract te nemen kort voor het slapengaan.

Als laatste opmerking, maar zeker niet de minste, is het belangrijk om te weten dat EGCG niet altijd zo goed wordt opgenomen door het lichaam. Dit kan je verbeteren door het samen met een Omega-3 bron in te nemen (zoals vette vis of een Omega-3 supplement).

Vond je dit artikel interessant?

LEES DIT OOK:

Wat is Kokoswater? | Is het gezond? | De voordelen van kokoswater

Supplementen

Wat is Kokoswater? | Is het gezond? | De voordelen van kokoswater

2022-02-06 09:00:30van Jennifer Blow

Cafeïne Supplementen | De effecten van drankjes, poeders en tabletten

Supplementen

Cafeïne Supplementen | De effecten van drankjes, poeders en tabletten

2022-02-05 18:00:59van Jennifer Blow

Onverzadigde Vetzuren | Het belang van Omega 3 en 6 voor je gezondheid

Supplementen

Onverzadigde Vetzuren | Het belang van Omega 3 en 6 voor je gezondheid

2022-02-04 17:00:06van Alice Pearson


  1. Becki. (2013). Are green tea capsules good for you? Retrieved from: http://www.green-tea-guide.com/green-tea-capsules.html
  2. Frank, K. (2016). Green Tea Catechins. Retrieved from: https://examine.com/supplements/green-tea-catechins/
  3. University of Maryland Medical Center. (2015). Green tea. Retrieved from: http://umm.edu/health/medical/altmed/herb/green-tea


Alice Pearson

Alice Pearson

Schrijver en Expert

Alice Pearson est une nutritionniste associée agréée par l'UKVRN et conseillère accréditée en matière de lutte contre le dopage, ayant obtenu un Bachelor’s of Science en nutrition et un Master’s of Science. Elle s'intéresse particulièrement à l'utilisation des suppléments sportifs pour améliorer la santé, la condition physique et la performance sportive. Alice a de l'expérience de travail avec des athlètes amateurs et d'élite, notamment en fournissant un soutien nutritionnel au Tranmere Rovers FC et au Newcastle Falcons Rugby Club. Ses conseils en nutrition sont toujours appuyés par des recherches fondées sur des données probantes, qu'elle tient à jour grâce au perfectionnement professionnel continu et à son apprentissage autonome. Dans ses temps libres, Alice aime voyager, faire du sport et se lire un bon livre. Pour en savoir plus sur l'histoire d'Alice, cliquez ici