Supplementen

Wat zijn elektrolyten? | Van essentieel belang?

Tijdens onze trainingen zweten we veel. Met dit zweet verliezen we niet alleen water, maar ook zout, mineralen en elektrolyten. De meeste sporters zijn bekend met de termen zout en mineralen. De term elektrolyt komt echter minder bekend voor.

In dit artikel zal besproken worden wat elektrolyten precies zijn. Ook zal bekeken worden of ze het waard zijn om als supplement te nemen. Voordat op elektrolyten wordt ingegaan, zullen eerst mineralen aan bod komen. Enkele mineralen worden namelijk ook als elektrolyt aangemerkt.

Wat zijn elektrolyten?

Mineralen

Mineralen komen in hele kleine hoeveelheden in ons eten voor. Als mens halen we geen energie uit mineralen, maar zijn ze wel van belang voor het onderhouden van een goede gezondheid. Er valt een onderscheid te maken tussen mineralen en spoorelementen. Van spoorelementen heeft het lichaam micro- of milligrammen nodig. Bij mineralen zijn dat grammen. Er zijn 8 mineralen waarvoor een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is vastgesteld. Dat zijn: zink, magnesium, seleen, ijzer, jodium, koper, fosfor en calcium.

Ontdek hier 4 gezondheidsvoordelen van magnesium:

4 gezondheidsvoordelen van magnesium

Supplementen

4 gezondheidsvoordelen van magnesium

2021-11-06 14:00:09van Liam Agnew

Elektrolyten

Natrium, kalium en chloor zijn naast mineralen, elektrolyten. Maar ook calcium, magnesium, bicarbonaat en fosfaat zijn elektrolyten. Een elektrolyt geleidt elektriciteit wanneer de stof in water is opgelost. Meerdere lichaamsfuncties zijn afhankelijk van elektrolyten. Als mens hebben we elektrolyten dan ook nodig om te overleven. Zo zorgen elektrolyten voor het regelen van de hartslag en de samentrekking van spieren. Bij elektrolyten is een juiste balans van groot belang. Ze interacteren namelijk met elkaar. Vooral ouderen lopen meer risico op een verstoring van de elektrolytenbalans.

Elektrolyt-tekorten kunnen ontstaan wanneer men veel zweet in een korte tijd. Een tekort of verstoorde elektrolytenbalans kan ook ontstaan door hevige ziektes of een verzwakt immuunsysteem. De gevolgen van zo’n tekort kunnen onder andere spiertrekkingen en hartritmestoornissen zijn. Andere nadelige gevolgen van een tekort zijn hoofdpijn, hartkloppingen, diarree en buikkrampen. Tekorten wil je dan ook absoluut voorkomen.

Tekorten komen gelukkig niet al te snel voor. Het nemen van deze moleculen als supplement kan toch zeker gedurende je training voordelen met zich meebrengen. Doordat je tijdens je training veel zweet verlies je naast zout en water dus ook veel elektrolyten. Het aanvullen tijdens de training kan helpen tekorten voorkomen. De elektrolytenbalans wordt ook zo tijdens je training optimaal gereguleerd. Zo kun je efficiënt trainen en zullen er geen elektrolyt- tekorten worden gevormd.

Conclusie

Elektrolyten zijn van groot belang voor diverse lichaamsfuncties. Zo zijn je spieren, waaronder je hart, afhankelijk van deze mineralen. Hoewel tekorten niet snel voorkomen, kunnen tekorten onder bijzondere omstandigheden toch ontstaan. De gevolgen van zo’n tekort zijn erg vervelend. Het nemen van deze magische moleculen als supplement zorgt ervoor dat tekorten niet zomaar tijdens een training kunnen ontstaan.

Vond je dit artikel nuttig?

LEES DIT OOK:

De beste tijd om creatine te nemen | Voor of na het sporten?

Supplementen

De beste tijd om creatine te nemen | Voor of na het sporten?

2021-12-22 10:00:57van Claire Muszalski

Taurine | Wat is het? | Voordelen & Bijwerkingen

Supplementen

Taurine | Wat is het? | Voordelen & Bijwerkingen

2021-11-24 15:40:33van Claire Muszalski

Plantaardig eiwitpoeder versus Wei-eiwitpoeder

Supplementen

Plantaardig eiwitpoeder versus Wei-eiwitpoeder

2021-11-22 11:00:41van Claire Muszalski



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Schrijver en Expert

Claire is een geregistreerde diëtiste bij de Academie voor Voeding en Diëtetiek en een gecertificeerde gezondheids- en welzijnscoach bij het Internationale Consortium voor Gezondheid en Welzijn Coaching . Ze heeft een Bachelor of Science in Biologie en een Master's degree in Clinical Dietetics and Nutrition van de Universiteit of Pittsburgh.

Praten en schrijven over eten en fitness vormen de kern van Claire's ethos, omdat ze haar ervaring graag gebruikt om anderen te helpen hun gezondheids- en welzijnsdoelen te bereiken.

Claire is ook een gecertificeerde indoor cycling-instructeur en houdt van de mentale en fysieke boost die ze krijgt van runs en yogalessen. Wanneer ze niet aan het sporten is, juicht ze de sportteams van haar woonplaats in Pittsburgh toe of kookt ze voor haar familie.

Lees hier meer over de ervaring van Claire.