Supplementen

De wetenschap achter energiegels

De meesten van ons zullen de energiegelzakjes in de winkelrekken hebben zien verschijnen, misschien heb je wielrenners ze zien nemen tijdens de Tour de France of een marathonloper die er een nam zonder een stap te missen, maar wat zijn energiegels en wat doen ze?

Energiegels zijn er in een paar verschillende vormen en maten, maar in de meeste gevallen zitten ze in een klein, gemakkelijk te openen sachet dat gemakkelijk kan worden gedragen en in de mond kan worden geperst zonder de activiteit te onderbreken. Ze zijn een handige bron van koolhydraten en elektrolyten die zijn ontworpen om de brandstof die we tijdens het sporten gebruiken snel aan te vullen.

Wat zijn energiegels?

Ons lichaam gebruikt koolhydraten als primaire brandstofbron voor lichaamsbeweging, maar ons lichaam kan voor de meeste mensen maar een bepaalde hoeveelheid (ongeveer 90 minuten tot 2 uur brandstof) vasthouden, zelfs als we ‘koolhydraten laden’. Dit betekent dat als we deelnemen aan een activiteit die langer dan 90 minuten kan duren, we extreem weinig brandstof meer over hebben.

Niet ideaal als je een marathon loopt of als je voetbalwedstrijd hebt met verlenging. Het idee achter de energiegel is om een ​​gemakkelijk opneembare brandstofbron aan het lichaam te leveren die de glycogeenvoorraden die we door inspanning leegmaken, zal aanvullen en ons in staat stelt om langer presteren.

Een energiezakje is geconcentreerde koolhydraten in de vorm van maltodextrine en fructose die niet alleen het glycogeengehalte in de spieren kunnen verhogen, maar ook het glycogeengehalte in het bloed. Het effect dat dit op het lichaam heeft, is dat het je een mentale ‘pick me up’ geeft.

Als je ooit hebt deelgenomen aan een duursportevenement, ben je misschien bekend met een gebrek aan concentratie op punten of een bijna wazig gevoel als je vermoeid begint te raken. Dit komt door een gebrek aan glycogeen dat gemakkelijk toegankelijk is in het bloed en daarom een ​​gebrek aan koolhydraten die aan de hersenen worden afgeleverd. De energiegel lost dit probleem op, zodat het de spieren niet alleen van meer brandstof voorziet, maar ook de hersenen kan stimuleren.

Wanneer een energiegel consumeren?

Zoals bij de vertering en opname van voedsel of vloeistof, zal iedereen op een iets andere manier reageren, sommige mensen kunnen een energiegel in slechts 3 minuten volledig opnemen, terwijl anderen meer dan 5 keer zo lang moeten wachten, dus het is altijd de moeite waard te oefenen met energiegels voordat je ze in competitie gebruikt om je eigen tolerantie vast te stellen.

Wat echter belangrijk is, is om niet te wachten tot je echt een energiegel nodig hebt (vaak is het dan al te laat), maar probeer er al vroeg in je sportactiviteit (40-45 minuten in) een te nemen, zodat het lichaam het nog kan verwerken zonder al te veel stress. Onder extreme druk kan het lichaam soms de spijsvertering stoppen en het is niet geheel ongewoon om een ​​duursporter een gel of een drankje te zien overgeven als ze het veel te laat in een race consumeren, omdat het lichaam gewoon niet de capaciteit heeft om de maag van voldoende bloed te voorzien om een ​​goede absorptie mogelijk te maken.

Als de eerste gel eenmaal is geconsumeerd, is het belangrijk om gehydrateerd te blijven en probeer dan ongeveer een uur verder in je training nog een gel te consumeren. Het is belangrijk dat je niet alleen gel na gel consumeert, omdat je lichaam ze niet allemaal kan opnemen en je een maag vol gel krijgt, wat niet prettig is als je deelneemt aan een duursportevenement .

Er zijn verschillende soorten energiegels op de markt waarvan een groot deel nu cafeïne bevat. Een cafeïne-energiegel zou geschikt zijn voor een situatie voorafgaand aan het sporten waarbij mentale stimulatie deel uitmaakt van het doel en ervoor zorgt dat de spierglycogeenspiegels op een geschikt niveau zijn voor de sport die je gaat ondernemen.

Bericht om mee naar huis te nemen

Samenvattend, energiegels zijn ideaal voor elk evenement in uithoudingsstijl dat het lichaam van zijn favoriete koolhydraatbrandstof zal afvoeren. Ze worden snel geabsorbeerd en vullen spierglycogeen en bloedglycogeen aan, wat de fysieke en mentale prestaties tijdens het sporten zal helpen. Streef ernaar om 1 energiegel te nemen voor elk uur intensieve training om ervoor te zorgen dat de glycogeenspiegels niet te laag worden en je prestaties negatief beïnvloeden.

Vond je dit artikel interessant?

LEES DIT OOK:

10 beste Vitamines & Supplementen voor Energie

Supplementen

10 beste Vitamines & Supplementen voor Energie

2021-11-04 07:30:18van Claire Muszalski

10 voedingsmiddelen met veel vitamine B12

Voeding

10 voedingsmiddelen met veel vitamine B12

2022-01-17 18:00:20van Jamie Wright

8 beste supplementen voor zwemmers | Moet je eten voordat je gaat zwemmen?

Voeding

8 beste supplementen voor zwemmers | Moet je eten voordat je gaat zwemmen?

2021-04-17 07:00:32van Claire Muszalski



Dawid Lyszczek

Dawid Lyszczek

Productontwikkelaar en voedingstechnoloog

Dawid Lyszczek is onze deskundige nieuwe productontwikkelaar, levensmiddelentechnoloog, voedingsdeskundige en personal trainer. Hij heeft een bachelordiploma in human nutrition, master in voedselinnovatie en niveau 3 certificaat in personal training. Dawid is gespecialiseerd in evidence-based voeding en training voor amateurs en proffesionele atleten. Hij is betrokken geweest bij sportvoeding en krachttraining voor meer dan 15 jaar. Dawid is ook een voormalige competing bodybuilder, UKBFF Britse finalist in "Intermediates Over 90kgs" Class of 2013, zoals te zien in het tijdschrift Flex. Het academische interessegebied van Dawid omvat zowel de rol van maaltijdfrequentie op lichaamssamenstelling, als functionele ontwikkeling, waarover je hier meer te weten kunt komen. In zijn huidige functie overbrugt Dawid de kloof tussen sportvoeding en voedingstechnologie, en brengt hij academische ervaring gecombineerd met ervaring in de praktijk die resultaten oplevert. 

Je kunt hier meer te weten komen over de ervaring van Dawid.