0
Winkelmandje

Er zijn op dit moment geen producten in jouw winkelmandje

Supplementen

4 gezondheidsvoordelen van Chlorella

Een groene smoothie is niet compleet zonder een beetje algen in het. Hoewel spirulina een supplement is waar veel mensen waarschijnlijk van hebben gehoord, is chlorella een andere indrukwekkende groene alg die boordevol nutriënten en veel potentiële gezondheidsvoordelen zit. Dus lees snel verder om te weten te komen of het nemen van dit supersupplement je ten goede zou kunnen komen.

Wat is Chlorella?

Chlorella is een eencellige groene alg – een plant op waterbasis, boordevol met nutriënten. Het heeft verschillende intense omstandigheden overleefd om zichzelf een van de langst overlevende soorten op aarde te maken.(1) Hoewel het eten van algen niet aantrekkelijk is voor de meeste mensen, zijn op algen gebaseerde supplementen erg populair vanwege hun ongelooflijke voedingseigenschappen. Vergelijkbaar met spirulina, een ander populair algensupplement kan iedereen profiteren van deze ongelooflijke plant.

chlorella

 

Wat doet het?

Chlorella is een ‘plant’ op waterbasis, of groene algen, die een hoeksteen is van de voedselketen in het water. Het maakt gebruik van zonlicht en koolstofdioxide om veel zuurstof te produceren om andere planten en dieren te laten groeien.(2) Vele jaren gebruiken veel culturen chlorella al als voedselbron vanwege de gezondheidsvoordelen. Omdat het een plant met celwanden is die mensen niet kunnen verteren, moet het als supplement worden geconsumeerd. Laten we bovendien eens eerlijk zijn, het nemen van een supplement is sowieso veel leuker dan het drinken van vijverwater..

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van Chlorella?

1. Boordevol nutriënten

Chlorella zit vol eiwitten samen met chlorofyl, vezels, vitamines en mineralen. Meer dan de helft van de inhoud is eiwit, maar het bevat ook andere gezondheidsbevorderende voedingsstoffen zoals vitamine C, vitamine B6, ijzer en gezonde vetten.

  • Chlorophyl

Chlorella is een indrukwekkende bron van chlorofyl, een krachtig plantenpigment met veel gezondheidsvoordelen. Chlorofyl kan onze rode bloedcellen gezond houden, wonden genezen en de bloedsuikerspiegel verbeteren.(1)

  • Eiwit

Chlorella is samengesteld uit maximaal 60% eiwit, waardoor het drie keer zo hoog is in eiwitconcentratie als rundvlees.(1) De meeste chlorella-extracten bevatten tot 16 g eiwit per ons, met een breed scala aan essentiële en niet-essentiële aminozuren, waardoor het een uitstekende plantaardige eiwitbron is. (3)

  • IJzer en vitamine C

Chlorella is een geweldige plantaardige ijzerbron die geschikt is voor vegetariërs en vleeseters. De exacte hoeveelheid varieert afhankelijk van het type supplement, maar de meeste plantaardige ijzerbronnen worden niet gemakkelijk opgenomen. In combinatie met de vitamine C in chlorella kan het ijzer een grotere impact hebben door betere absorptie.

  • Vitamine B6

Chlorella is een geweldige bron van verschillende B-vitamines, waaronder vitamine B6. B6 wordt gebruikt voor vele metabole functies, immuniteit en speelt een rol bij de ontwikkeling van de hersenen.(3)

  • Vitamine B9

Chlorella-supplementen zijn ook een bron van vitamine B9 ofwel foliumzuur. Deze vitamine speelt een rol bij de DNA-vorming en celdeling tijdens groei en ontwikkeling.(4) Dit is cruciaal voor zwangere vrouwen en de ontwikkeling van baby’s, waardoor het een gunstig supplement is voor alle vrouwen in hun vruchtbare periode.

  • Omega-3 vetzuren

Omega-3-vetzuren zijn de hart-gezonde onverzadigde vetten die veel gezondheidsvoordelen kunnen hebben en ze zijn aanwezig in chlorella. Deze soorten vetten, gevonden in plantaardige bronnen, kunnen ontstekingen en andere chronische gezondheidsproblemen helpen bestrijden. Ze kunnen helpen het goede cholesterol te verhogen en het slechte cholesterol te verlagen om hartaandoeningen te voorkomen.(2)

2. Kan je immuunsysteem een ​​boost geven

Naast het feit dat het een goede bron van vitamine C en andere vitamines is die helpen de immuniteit te stimuleren, hebben chlorella-supplementen ook bewezen krachtige antioxiderende eigenschappen te hebben.(2) Oxidatieve schade aan de cellen van ons lichaam is de oorzaak van vele ziektetoestanden en ziekten, waardoor antioxidant supplementen cruciaal zijn voor het behoud van een goede gezondheid op lange termijn. Chlorella-supplementen zijn zelfs in verband gebracht met het versnellen van wondgenezing.(1)

Naast het feit dat het een goede bron van antioxidanten is, heeft ander onderzoek aangetoond dat chlorella ook ontstekingsremmende eigenschappen kan hebben, wat een andere manier is om gezondheidsproblemen te voorkomen.(2)

3. Kan cholesterol en bloeddruk verbeteren

Omdat chlorella een goede bron is van omega-3 vetten en vezels die gezond zijn voor het hart, kan het helpen cholesterol te verbeteren. De andere eigenschappen van anti-ontsteking en anti-oxidatie kunnen ook helpen om de schade te voorkomen die een hoog cholesterolgehalte kan veroorzaken aan je hartcirculatie. Chlorella heeft specifiek aangetoond dat het helpt bij het verlagen van LDL of lipoproteïne met lage dichtheid (slechte cholesterol) en heeft een positief effect op de bloeddruk.(1)

4. Help het lichaam te ontgiften

Chlorella-supplementen hebben aangetoond het lichaam te helpen bij het ontgiften van schadelijke niveaus van zware metalen zoals lood en kwik.(1) Chlorella’s eigenschappen helpen door zich aan deze schadelijke metalen te binden en ze uit het lichaam te verwijderen via het spijsverteringskanaal.(1) Veel supplementen en producten claimen te helpen met ontgiften, maar hebben niet zoveel ondersteunend onderzoek als chlorella.

chlorella

 

Is Chlorella gevaarlijk? Mogelijke bijwerkingen en risico’s

Chlorella en andere algensoorten zijn geclassificeerd als voedselbronnen door het Centrum voor voedselveiligheid en toegepaste voeding en worden “algemeen beschouwd als veilig”.(1) Deze classificatie betekent dat, hoewel er negatieve bijwerkingen kunnen zijn in grote doses, gezonde personen geen negatieve gevolgen ondervinden in redelijke doses.

De bijwerkingen van chlorella in onderzoek zijn mild en hebben meestal te maken met spijsverteringsproblemen.(2) Andere mogelijke risico’s zijn het feit dat het gehalte aan chlorella-supplementen sterk varieert, afhankelijk van de soort, de groeiomstandigheden en de manier waarop ze worden verwerkt. Vanwege de potentiële voordelen bij de behandeling van andere gezondheidsproblemen, en zoals alle voedingssupplementen, kan het een wisselwerking hebben met andere medicijnen. De impact van chlorella op het immuunsysteem is uniek en kan potentieel schadelijk zijn voor iedereen met een onderdrukt immuunsysteem. Als je je zorgen maakt, kun je het beste met je arts praten voordat je begint met een supplementroutine.

Hoe moet je Chlorella gebruiken? Dosering en frequentie

Als het gaat om het nemen van Chlorella, hangt het af van hoe je het wilt opnemen in je dieet. Chlorella-supplementen zijn verkrijgbaar in zowel poeder- als pilvorm. Als je liever pillen neemt, zijn de tabletten geschikt, maar het poeder is een eenvoudige toevoeging aan een smoothie of groentesoep. Het feit dat de verwerking van Chlorella zo sterk varieert, betekent dat er geen eenvoudige dosering is die wordt aanbevolen. Volg de richtlijnen van de leverancier en neem contact op met je arts of apotheker als je hulp nodig hebt bij het bepalen van de juiste dosering.

Bericht om mee naar huis te nemen

Als je op zoek bent naar een sterk, groen supplement dat vol zit nutriënten, dan is chlorella misschien iets voor jou. Van een hoog eiwitgehalte tot boordevol vitamines, er is genoeg dat deze oude, groene algen kunnen doen voor je ochtend smoothie of supplement routine.


1. Rani, K., Sandal, N., & Sahoo, P. K. (2018). A comprehensive review on chlorella-its composition, health benefits, market and regulatory scenario. Pharma Innov. J.7, 584-589

2. Panahi, Y., Darvishi, B., Jowzi, N., Beiraghdar, F., & Sahebkar, A. (2016). Chlorella vulgaris: a multifunctional dietary supplement with diverse medicinal properties. Current pharmaceutical design22(2), 164-173.

3. Office of Dietary Supplements. (2016, February 17). National Institutes of Health Office of Dietary Supplements – Vitamin B6. Retrieved from https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB6-Consumer/

4. Office of Dietary Supplements. (2018, December 7). National Institutes of Health Office of Dietary Supplements – Folate. Retrieved from https://ods.od.nih.gov/factsheets/Folate-Consumer/



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Schrijver en Expert

Claire is een geregistreerde diëtiste bij de Academie voor Voeding en Diëtetiek en een gecertificeerde gezondheids- en welzijnscoach bij het Internationale Consortium voor Gezondheid en Welzijn Coaching . Ze heeft een Bachelor of Science in Biologie en een Master's degree in Clinical Dietetics and Nutrition van de Universiteit of Pittsburgh.

Praten en schrijven over eten en fitness vormen de kern van Claire's ethos, omdat ze haar ervaring graag gebruikt om anderen te helpen hun gezondheids- en welzijnsdoelen te bereiken.

Claire is ook een gecertificeerde indoor cycling-instructeur en houdt van de mentale en fysieke boost die ze krijgt van runs en yogalessen. Wanneer ze niet aan het sporten is, juicht ze de sportteams van haar woonplaats in Pittsburgh toe of kookt ze voor haar familie.

Lees hier meer over de ervaring van Claire.