Voeding

Zijn eiwitrepen goed voor je? Healthy of hype?

Ze zijn een gemakkelijke, go-to-snack die de honger op afstand houdt. Je kunt ze bij de meeste supermarkten vinden en ze bij de hand hebben wanneer je maar wilt – en op de verpakking staat ‘hoog in eiwit’. Dus, dan moeten ze wel goed voor je zijn toch?

Niet altijd, is het eerlijke antwoord. Volg deze checklist wanneer je een eiwitreep kiest en je zou er een moeten kunnen kiezen die zowel bevredigend als gezond is.

Spring direct naar onze favoriete gezonde eiwitrepen.

Suiker in eiwitrepen?

Je moet altijd controleren of je eiwitreep weinig suiker bevat als je probeert om af te vallen. Hoge suikerniveaus zorgen ervoor dat je energie eerder piekt en vervolgens daalt, waardoor je minder energie (en vaak meer calorieën) overhoudt dan bij een eiwitreep met een laag suikergehalte.

Suiker staat vermeld onder ‘koolhydraten, waarvan suikers’ op het etiket. Koolhydraten en suikers zelf zijn echter niet per se altijd slecht. Ze leveren de energie om een ​​goede training aan te gaan (of gewoon de rest van je dag op kantoor aan te kunnen) en vullen de glycogeenvoorraden aan na een training (opgeslagen koolhydraten in de spieren). Houd dus ook rekening met wat je met je dag gaat doen als je een eiwitreep neemt.

Hoogcalorische eiwitrepen

Zorg ervoor dat de eiwitreep die je kiest past bij de calorie-inname die je nastreeft. Sommige eiwitrepen kunnen relatief veel calorieën bevatten, en als het je allemaal om de massa (lees: bulken!) gaat, kan dit een pluspunt voor je zijn. Als je je calorieën echter beperkt, schiet je jezelf in de voet.

Een caloriearme eiwitreep is echter een geweldige optie om je aan je dieetplannen te houden terwijl je vol blijft zitten.

Gevuld met zout?

Op dezelfde manier als suiker bevatten sommige eiwitrepen veel te veel zout. Zout in de voeding is essentieel, maar te veel van het spul kan leiden tot een hoge bloeddruk (en verdere complicaties als het te lang aanhoudt).

Iedereen die actief heeft geprobeerd zijn zoutinname te verminderen, weet dat deze stiekeme smaakmaker overal kan opduiken. Dus kijk gewoon op de achterkant van de verpakking en streef naar een lage hoeveelheid zout.

Gevuld met vezels?

Vezels bieden tal van voordelen voor het lichaam, het helpt ons bijvoorbeeld om ons langer een vol gevoel te geven – een belangrijke reden waarom je een vezelrijke eiwitreep zou willen nemen als je probeert af te vallen of een gezond gewicht te behouden.

Bovendien helpen vezels om de wateropname van het lichaam te reguleren, zodat het een opgeblazen gevoel kan helpen voorkomen. Zorg ervoor dat je kiest voor een vezelrijke eiwitreep voor maximale gezondheidsvoordelen.

Waarom ze niet zelf maken?

Het bereiden van je eigen eiwitrepen kan een geweldige manier zijn om precies te bepalen wat je in je lichaam stopt. Eiwitpoeder, haver, notenboter, gedroogde kokosnoot en gedroogd fruit zijn allemaal geweldige ingrediënten voor gemakkelijke snacks met een hoog eiwitgehalte. Zorg er natuurlijk voor dat je rekening houdt met de voedingswaarde van elk ingrediënt en meet de porties af, zodat je de valkuilen voor eiwitrepen kunt vermijden!

Probeer onze High-Protein White Chocolate Peanut Butter Cups voor een heerlijke snack…

High-Protein White Chocolate Peanut Butter Cups

Recepten

High-Protein White Chocolate Peanut Butter Cups

2021-07-14 14:00:39van Lauren Dawes

Bekijk onze favoriete gezonde eiwitrepen…

Beste chocoladereep swap: Layered Protein Bar

Als je op zoek bent naar een snack met een beetje meer bite, dan levert deze stevige eiwitreep een decadente chocolade-wafelhit – je houdt de onbedwingbare trek onder controle en draagt ​​ook bij aan het behoud van spiermassa.

Met 20 g hoogwaardige eiwitten en slechts 2,4 g suiker per reep, is Layered Protein Bar veel en veel beter dan de supermarktalternatieven.

Best sport eiwitreep: Protein Bar Elite

Elke batch van de Protein Bar Elite is gecertificeerd door het Informed-Sport Supplement Testing Programme, wat het hoogste niveau van zekerheid voor atleten biedt.

Met smaken als Toffee Vanilla, Dark Chocolate Berry en Caramel Hazelnut – allemaal bedekt met knapperige toppings en zoete melkchocolade met een zacht hart – zul je het moeilijk vinden om te geloven dat deze repen echt goed voor je zijn.

Beste caloriearme eiwitreep: Lean Protein Bar

De Lean Protein Bar, die wordt geleverd in Chocolate and Cookie Dough of White Chocolate, is superarm aan calorieën en bevat slechts 1,2 g suiker per reep van 80 g.

Zacht en zoet van binnen en bedekt met melkchocolade, deze eiwitreep bevredigt je zoete trek helemaal en bevat maar liefst 18 g hoogwaardige eiwitten.

Bericht om mee naar huis te nemen

Eiwitrepen kunnen een gezonde snack zijn om je spieren na een training van brandstof te voorzien, de honger op afstand te houden of gewoon als een gezonde traktatie. Kies echter je eiwitreep op basis van je doelen – als je probeert af te vallen, ga dan voor een eiwitarme reep met weinig suiker die past in je dagelijkse hoeveelheid calorieën, of als je je spieren wilt voeden na een training, ga dan voor een eiwitreep die ook een goede hoeveelheid koolhydraten bevat.

Vond je dit artikel interessant?

LEES DIT OOK:

Wat zijn geraffineerde koolhydraten? Zijn ze slecht voor je?

Voeding

Wat zijn geraffineerde koolhydraten? Zijn ze slecht voor je?

2021-08-24 14:00:45van Claire Muszalski

Tijdgebonden eten | Wat is het? Hoe doe je het? Wat zijn de voordelen?

Voeding

Tijdgebonden eten | Wat is het? Hoe doe je het? Wat zijn de voordelen?

2021-08-21 07:00:09van Claire Muszalski

Helpt groene thee je af te vallen?

Voeding

Helpt groene thee je af te vallen?

2021-08-19 14:00:52van Claire Muszalski



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Schrijver en Expert

Claire is een geregistreerde diëtiste bij de Academie voor Voeding en Diëtetiek en een gecertificeerde gezondheids- en welzijnscoach bij het Internationale Consortium voor Gezondheid en Welzijn Coaching . Ze heeft een Bachelor of Science in Biologie en een Master's degree in Clinical Dietetics and Nutrition van de Universiteit of Pittsburgh.

Praten en schrijven over eten en fitness vormen de kern van Claire's ethos, omdat ze haar ervaring graag gebruikt om anderen te helpen hun gezondheids- en welzijnsdoelen te bereiken.

Claire is ook een gecertificeerde indoor cycling-instructeur en houdt van de mentale en fysieke boost die ze krijgt van runs en yogalessen. Wanneer ze niet aan het sporten is, juicht ze de sportteams van haar woonplaats in Pittsburgh toe of kookt ze voor haar familie.

Lees hier meer over de ervaring van Claire.