Voeding

Esports-voeding: hoe belangrijk is het?

Esports is een van de snelst groeiende sporten ter wereld, maar de intensieve eisen die aan esports-atleten worden gesteld, zijn minder goed begrepen.

Omdat de sport steeds populairder en competitiever wordt, moeten professionele gamers zich concentreren op hun voeding om hun spel te verbeteren. Hoe je je lichaam van brandstof voorziet, is van cruciaal belang voor hoe je je voelt en functioneert. Net als andere atleten moeten esports-atleten een voedingsprogramma volgen waarmee ze optimaal kunnen presteren.

Er zijn veel verschillende aspecten waarmee je rekening moet houden als het gaat om esports-voeding. Wat en wanneer je eet, kan een grote impact hebben op je energieniveau, focus en algehele prestaties. Het is belangrijk om een ​​balans te vinden die voor jou werkt en om je lichaam te voorzien van de voedingsstoffen die het nodig heeft om te winnen.

In dit artikel gaan we het hebben over alles wat met esports-voeding te maken heeft, en bespreken we welke voedingsmiddelen en voedingsstoffen je wilt opnemen als je het volgende niveau wilt bereiken.

Waarom is voeding belangrijk bij esports-training?

Hoewel de fysieke eisen van esports duidelijk verschillen van die van andere sporten, zijn er bepaalde elementen die elkaar overlappen en in sommige gevallen een grotere vraag vereisen dan andere sporten.

In tegenstelling tot andere sporten zijn er geen echte “gemakkelijke” afbouwsessies voor esports-atleten. In plaats daarvan moeten ze tijdens het gamen gedurende maximaal 12 uur per dag een vergelijkbaar niveau van intense focus en inspanning behouden.

Slaap, beweging en stressmanagement spelen allemaal een belangrijke rol bij prestaties, maar voeding zorgt ervoor dat ze fysiek en mentaal op hun best presteren. Hoe gezonder een speler buiten de sport is, hoe beter hij binnen de sport zal presteren.

De marges van succes zijn flinterdun in esports, dus het is belangrijk om de algehele gezondheid te behouden door zaken als voeding. Besluitvorming in een fractie van een seconde, strategieplanning en probleemoplossing zijn enkele van de constante eisen die aan esports-spelers worden gesteld.

Desondanks begrijpen veel concurrenten de cognitieve eisen van competitieve esports niet en bereiden ze zich niet voor op competitie op een manier die hen de beste kans op succes geeft. (1)

esports voeding

Voordelen van verbeterde voeding bij esports-training

Slechte eetgewoonten worden geassocieerd met een verminderde cognitieve functie. (2) Dit kan gedeeltelijk worden verklaard door een verhoogde hersenontsteking veroorzaakt door diëten met veel vet en veel suiker. (3,4) Aan de andere kant wordt een gezonder voedingspatroon geassocieerd met optimale mentale prestaties. (5)

Gezien de aard van esports en de eisen die eraan worden gesteld, zijn voeding voor wedstrijddagen en dagelijkse voeding ongelooflijk belangrijk. Spelers moeten voor beide strategieën hebben om optimale prestaties te bereiken.

Als esports-atleten hun voedingsprogramma’s perfectioneren, kunnen ze enkele van de volgende voordelen zien:

Concentratie:

Een goed gereguleerde bloedglucosespiegel is een van de belangrijkste bijdragen aan de cognitieve functie en concentratie. (6) Sommige esports-spelers hebben diëten van slechte kwaliteit met veel toegevoegde suikers. Deze suikers kunnen leiden tot grillige schommelingen in de bloedglucosespiegels, die de hersenfunctie kunnen beïnvloeden.

Een goede manier om de bloedsuikerspiegel en -concentratie te reguleren, is door de inname van voedingsmiddelen met veel toegevoegde suikers te minimaliseren en prioriteit te geven aan complexe koolhydraten en vezels. Haver is goed als ontbijt, volkoren koolhydraatbronnen (zoals volkoren pasta of rijst) gedurende de rest van de dag en vezelrijk fruit als tussendoortje (zoals appels, peren, bessen, etc).

Alertheid en focus:

Cafeïne is een stimulerend middel dat je kan helpen alert en gefocust te blijven. Het kan ook je reactietijd verbeteren en je minder moe maken. (7) Dit kan vooral handig zijn tijdens lange esports-toernooien.

Specifiek voor esports is aangetoond dat cafeïne de prestaties direct verbetert. (8) Dit maakt het een ideale keuze voor gamers die een concurrentievoordeel willen.

Als je op zoek bent naar een manier om je esports-prestaties te verbeteren, is cafeïne misschien het overwegen waard. Zorg ervoor dat je het met mate gebruikt en luister naar je lichaam om eventuele negatieve bijwerkingen te voorkomen. Te veel cafeïne kan leiden tot kriebels, angst en slapeloosheid. Het is het beste om met kleine hoeveelheden te beginnen en te kijken hoe je lichaam reageert.

De COMMAND Nootropic-mix is ​​een geweldige keuze voor gamers. Een suikervrije bron van cafeïne met veel vitamines, mineralen en andere ingrediënten ter ondersteuning van de cognitieve functie en prestaties.

Hoe je je voeding kunt verbeteren?

Voeding kan stap voor stap of met een volledige revisie worden bereikt.

Een van de beste diëten om te volgen is het mediterrane dieet. Het bestaat voornamelijk uit volle granen, peulvruchten, groenten, fruit en een bescheiden hoeveelheid vis, zuivel en olijfolie. Het dieet is rijk aan veel voedingsstoffen die verband houden met een goede cognitieve functie. (9)

Lees hier meer over het mediterrane dieet:

Wat is het mediterrane dieet? ​Voedingslijst en Maaltijdplan

Voeding

Wat is het mediterrane dieet? ​Voedingslijst en Maaltijdplan

2021-04-07 07:00:55van Claire Muszalski

Als een volledige herziening van je dieet een beetje teveel lijkt, dan zijn er een paar eenvoudige wijzigingen die je kunt aanbrengen:

Gezonde hersenen, betere prestaties

De kwaliteit van je vetinname via de voeding kan een aanzienlijke invloed hebben op de hersenprestaties. De inname van grotere hoeveelheden “gezonde” vetten (namelijk onverzadigde vetzuren) is in verband gebracht met een betere cognitieve functie in vergelijking met “ongezonde” vetten (verzadigde en transvetzuren). (10)

De inname van transvetzuren is sterk in verband gebracht met een slechter cognitief vermogen en ze kunnen zelfs de beschikbaarheid van omega-3-vetzuren verstoren. (11,12)

Omega-3-vetzuren zijn ongelooflijk belangrijk voor de gezondheid van de hersenen en zijn in verband gebracht met het vermogen om atleten te helpen betere beslissingen te nemen. (13) Door de week veel olie te eten (bijvoorbeeld zalm of makreel), chiazaad aan je ontbijt toe te voegen of zelfs omega-3-vetzuren aan te vullen, zijn allemaal geweldige manieren om je omega-3-inname te verhogen.

Voordelen geven prioriteit aan eiwitten

Eiwit voor gamers is voor sommigen misschien verrassend, maar het is een ongelooflijk belangrijke macronutriënt voor alle wedstrijdsporters. Hoewel esports-spelers misschien niet dezelfde fysieke of hersteleisen hebben als andere sporten, betekent dat niet dat ze niet zullen profiteren van een verhoogde eiwitinname.

Eiwit kan helpen bij het reguleren van de bloedglucosespiegels, waarvan we weten dat het de cognitieve prestaties rechtstreeks beïnvloedt, terwijl het ook helpt om het lichaamsgewicht onder controle te houden. (14,15)

Er zijn veel eiwitbronnen die je kunt eten om je inname te verhogen: eiwitten, eiwitpoeder, yoghurt, mager vlees, magere vis, tofu, bonen en peulvruchten zijn allemaal geweldige opties. Een paar eenvoudige manieren om eiwitten op te nemen, zijn door een bolletje eiwitpoeder toe te voegen aan je ontbijthavermout of om een ​​mager vleesbroodje of bagel te eten als lunch.

Er is ook een hele reeks eiwitrijke snacks op de Myprotein-website die je ook wilt bekijken. Er is ook de SELF REVIVE maaltijdvervangende shake, die het gemakkelijk maakt om de extra eiwitten binnen te krijgen. De SELF REVIVE shake bevat 18 g eiwitten en een hele reeks andere vitamines, mineralen en voedingsstoffen en is ideaal voor hele dagen trainen en wedstrijden.

Waarom is esports-voeding zo belangrijk?

Esports is relatief gezien nog een jonge sport. Naarmate het steeds populairder wordt en toegankelijker wordt, zal de concurrentie alleen maar toenemen.

Daarbij zullen spelers moeten zoeken naar elk mogelijk voordeel dat ze kunnen krijgen, en het is moeilijk om een ​​voordeel te vinden dat belangrijker is dan voeding.

Als je carrière wilt maken in de esports, dan zul je je als een professionele atleet moeten gedragen en veel aandacht moeten besteden aan voeding.

Bericht om mee naar huis te nemen

Jezelf op de juiste manier van brandstof voorzien, kan je een concurrentievoordeel geven ten opzichte van je tegenstanders. Als de marges zo minimaal zijn, moet je er alles aan doen om ervoor te zorgen dat jij degene bent die als beste uit de bus komt.

Wat je in je lichaam stopt, bepaalt uiteindelijk hoe je presteert. Hoe je presteert, zal van invloed zijn op of je als beste uitkomt in spelveranderende situaties – voed jezelf op de juiste manier en jij en je team kunnen vaker wel dan niet als overwinnaars uitkomen.

Vond je dit artikel interessant?

LEES DIT OOK:

Gaming supplementen | Verbeter je Game Skills

Supplementen

Gaming supplementen | Verbeter je Game Skills

2020-12-09 04:00:19van Claire Muszalski

Healthy Gamer Series: de perfecte gaming-setup

Gaming

Healthy Gamer Series: de perfecte gaming-setup

2021-10-12 07:00:58van Myprotein

Beste Gameconsoles

Supplementen

Beste Gameconsoles

2022-09-28 20:00:45van Myprotein


  1. Schütz, M. (2016). Science shows that eSports professionals are real athletes. Retrieved from https://www.dw.com/en/science-shows-that-esports-professionals-are-real-athletes/a-19084993. Accessed: 22/01/2020.
  2. Wright, R. S., Gerassimakis, C., Bygrave, D., Waldstein, S. R. (2017). Dietary Factors and Cognitive Function in Poor Urban Settings. Current nutrition reports, 6(1), 32-40. https://doi.org/10.1007/s13668-017-0186-x.
  3. Pistell, P. J., Morrison, C. D., Gupta, S., Knight, A. G., Keller, J. N., Ingram, D. K., Bruce-Keller, A. J. (2010). Cognitive impairment following high fat diet consumption is associated with brain inflammation. J Neuroimmunol, 219(1-2), 25-32. https://doi.org/10.1016/j.jneuroim.2009.11.010.
  4. Yeomans, M. R. (2017). Adverse effects of consuming high fat-sugar diets on cognition: implications for understanding obesity. Proc Nutr Soc, 76(4), 455-465. https://doi.org/10.1017/s0029665117000805.
  5. Spencer, S.J., Korosi, A., Layé, S. et al. (2017). Food for thought: how nutrition impacts cognition and emotion. npj Sci Food 1, 7 https://doi.org/10.1038/s41538-017-0008-y
  6. Bernard, B. N., Louise, L. C., Louise, D. (2018). The Effects of Carbohydrates, in Isolation and Combined with Caffeine, on Cognitive Performance and Mood-Current Evidence and Future Directions. Nutrients, 10(2), 192. https://doi.org/10.3390/nu10020192
  7. Lorenzo Calvo, J., Fei, X., Domínguez, R., & Pareja-Galeano, H. (2021). Caffeine and Cognitive Functions in Sports: A Systematic Review and Meta-Analysis. Nutrients, 13(3), 868. https://doi.org/10.3390/nu13030868j
  8. Sainz, I., Collado-Mateo, D., & Coso, J. D. (2020). Effect of acute caffeine intake on hit accuracy and reaction time in professional e-sports players. Physiology & behavior, 224, 113031. https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2020.113031
  9. Radd-Vagenas, S., Duffy, S. L., Naismith, S. L., Brew, B. J., Flood, V. M., Fiatarone Singh, M. A. (2018). Effect of the Mediterranean diet on cognition and brain morphology and function: a systematic review of randomized controlled trials. Am J Clin Nutr, 107(3), 389-404. https://doi.org/10.1093/ajcn/nqx070.
  10. Cao, G. Y., Li, M., Han, L., Tayie, F., Yao, S. S., Huang, Z., . . . Xu, B. (2019). Dietary Fat Intake and Cognitive Function among Older Populations: A Systematic Review and Meta-Analysis. J Prev Alzheimer’s Dis, 6(3), 204-211. https://doi.org/10.14283/jpad.2019.9
  11. Golomb, B. A., Bui, A. K. (2015). A Fat to Forget: Trans Fat Consumption and Memory. PLoS One, 10(6), e0128129-e0128129. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0128129
  12. Kaur, N., Chugh, V., Gupta, A. K. (2014). Essential fatty acids as functional components of foods- a review. Journal of food science and technology, 51(10), 2289-2303. https://doi.org/10.1007/s13197-012-0677-0.
  13. Lewis, N. A., Daniels, D., Calder, P. C., Castell, L. M., & Pedlar, C. R. (2020). Are There Benefits from the Use of Fish Oil Supplements in Athletes? A Systematic Review. Advances in nutrition (Bethesda, Md.), 11(5), 1300–1314. https://doi.org/10.1093/advances/nmaa050
  14. Azzout-Marniche, D., Gaudichon, C., & Tomé, D. (2014). Dietary protein and blood glucose control. Current opinion in clinical nutrition and metabolic care, 17(4), 349–354. https://doi.org/10.1097/MCO.0000000000000062
  15. Hansen, T. T., Astrup, A., & Sjödin, A. (2021). Are Dietary Proteins the Key to Successful Body Weight Management? A Systematic Review and Meta-Analysis of Studies Assessing Body Weight Outcomes after Interventions with Increased Dietary Protein. Nutrients, 13(9), 3193. https://doi.org/10.3390/nu13093193


Jamie Wright

Jamie Wright

Schrijver en Expert

Jamie Wright heeft een MSc Degree in Human Nutrition en een BSc (Hons) in Sports and Exercise Science, en werkt nu samen met meerdere organisaties en runt zijn eigen privépraktijk om mensen te helpen met hun voedingsdoelen. Hij is geaccrediteerd bij de Vereniging voor Voeding en heeft honderden klanten, van thuisblijvende moeders tot internationale klanten, geholpen bij het werken met evidence-based, holistische voedingsprogramma's om hun gezondheids- en fitnessdoelen te bereiken. Naast het runnen van zijn praktijk, draagt ​​Jamie regelmatig bij met het presenteren en schrijven over voeding. Hij heeft zijn onderzoek gepresenteerd op het Britse Obesity Congress en op buitenlandse conferenties en heeft verschillende e-books geschreven terwijl hij geeft aan anderen(waaronder goede doelen). Zijn onderzoek richtte zich op gewichtsbeheersing, sport- / bewegingsprestaties en suppletie. Als een enorme sportfanaat, een fervente sportschoolganger en liefhebber van alles wat met honden te maken heeft, wil Jamie de ervaring en kennis die hij academisch en professioneel heeft opgedaan, delen door een bron van duidelijkheid te zijn in de enorme hoeveelheid ""belangrijke informatie en lawaai ""die er bestaat de gezondheids- en fitnessindustrie.