0 Winkelmandje

Er zijn op dit moment geen producten in jouw winkelmandje

Training

Is hardlopen echt goed voor je?

Met steeds meer hardlopers op straat en de groeiende interesse in Park Runs en andere hardloopgroepen, vraag je je misschien af ​​waar dit allemaal precies over gaat en hoe goed hardlopen werkelijk je is.

Als enthousiaste hardlopers wilden we ook graag het antwoord weten. Om een ​​einde te maken aan al onze overpeinzingen en ‘wat als’, hebben we onze bevindingen gedeeld om je geest te helpen ontspannen en die brandende vraag te beantwoorden.

De voordelen van hardlopen

Hoewel we weten dat het een goede gewoonte is om naar beide kanten van het verhaal te kijken, zijn we grote fans van het focussen op de positieve punten, en hardlopen heeft er veel van. Hier zijn 5 voordelen van hardlopen.

1. Cardiovasculaire conditie

De belangrijkste reden dat velen deze fysieke activiteit ondernemen, is om hun cardiovasculaire conditie te verbeteren, en het is waar dat hardlopen de gezondheid van je hart verbetert.

Om er maar een paar te noemen: hardlopen versterkt je hart, verbetert je cardiovasculaire systeem en verhoogt je VO2 max.

2. Verbrandt energie

Het is geen geheim dat hardlopen een goede vorm van lichaamsbeweging is om calorieën te verbranden. Of je nu op zoek bent naar gewichtsverlies, naar je lichaamsvorm wilt kijken of gewoon op zoek bent naar een activiteit om je lichaamsvetpercentage stabiel te houden, hardlopen is een sport die je kan helpen deze doelen te bereiken.

3. Versterkt je gewrichten

We weten dat er veel wordt gesproken over blessures en de preventie ervan, vooral als het om hardlopen gaat. Wist je dat hardlopen daadwerkelijk je gewrichten en botten versterkt, mits je bent uitgerust met goed passende hardloopschoenen die voldoende ondersteuning hebben voor schokabsorptie?

Het is belangrijk dat hardlopers die nieuw zijn in de sport, hun aantal kilometers en hardloopactiviteit elke week geleidelijk verhogen, omdat de kans op blessures groter is als je je lichaam te snel te zwaar belast. Maar het gestaag uitbreiden van je runs met een goed paar schoenen te voet kan je gewrichtsgezondheid enorm verbeteren.

4. Traint je onderlichaam

Deze is een gegeven. Als je op zoek bent naar een training voor het onderlichaam die cardio combineert, hoef je niet verder te zoeken dan hardlopen. Je benen zullen je niet bedanken de dag na een heuvelachtige run wanneer de DOM’s verschijnt…

Kernactivering is essentieel voor een correcte hardlooptechniek, wat betekent dat hardlopen ook op je bovenlichaam is gericht. En als je je armen omhoog pompt bij die stevige hellingen, krijg je zelfs een volledige lichaamstraining.

5. Meditatie

De high van de beroemde hardloper is een feit. Als je nog niet bent begonnen met hardlopen, is deze reden net zo goed als om je benen te bewegen.

Naast de feel-good door inspanning geïnduceerde endorfine die hardlopen produceert, geeft hardlopen veel mensen de hoofdruimte die nodig is om te mediteren en gewoon na te denken. Of het nu gaat om nadenken over wat het leven je die dag te bieden heeft, of nadenken over wat je gaat eten, hardlopen is het perfecte moment om na te denken en even te reflecteren.

De nadelen van hardlopen

Hoewel we niet graag bij de negatieven stilstaan, is het de moeite waard om beide kanten te bekijken. We willen tenslotte weten of hardlopen echt zo goed voor ons is.

1. Blessures

Dit raakt aan een positief punt dat we eerder hebben genoemd. Hoewel hardlopen het lichaam versterkt, is het heel gemakkelijk om jezelf te verwonden.

Als hardlopen nieuw voor je is, is het een goed idee om een ​​beginnersplan te volgen, zelfs als je cardio-conditie redelijk goed is na bijvoorbeeld veel fietsen of zwemmen. Hardlopen is een sport met veel impact en we moeten van in het begin goed voor onze gewrichten zorgen om het risico op blessures te verkleinen.

Scheenbeenspalken, stijve heupen en pijnlijke knieën zijn veel voorkomende blessures bij hardlopers. Als je niet bereid bent om het extra versterkende werk in een sportschool (of thuis) te doen, dan raden we je aan een andere, meer low-impact cardio-sport te kiezen.

2. Onevenwichtigheden in het lichaam

Hoewel dit misschien geen belangrijke reden is om niet met hardlopen te beginnen, is het bekend dat de sport spieronevenwichtigheden veroorzaakt. Als er zoveel beweging door je benen gaat, is het waarschijnlijk dat je bovenlichaam minder kracht heeft, vooral als je trainingssessies voor het bovenlichaam overslaat.

Je kern is een heel belangrijk mechanisme dat betrokken is bij het hardlopen; daarom wordt het ten zeerste aanbevolen om je bovenlichaam te trainen om je runs te bevorderen en spieronbalans te voorkomen.

Bericht om mee naar huis te nemen

We ontdekten dat hardlopen meer voordelen heeft dan redenen waarom we er niet mee zouden moeten beginnen. Maar hardlopen is niet voor iedereen weggelegd en we raden je aan om vooral naar je lichaam te luisteren.

Zolang je je runs aanvult met volledige lichaamstraining, verminder je het risico op blessures en blijf je langer van de sport genieten.

Op zoek naar meer hardloop tips?

LEES DEZE OOK:

Hardloopplezier: 8 eenvoudige manieren om weer van je runs te genieten

Training

Hardloopplezier: 8 eenvoudige manieren om weer van je runs te genieten

2020-06-25 06:00:02van Evangeline Howarth

Waarom je je spieren niet zal verliezen en running robots | De topstudies van deze week

Training

Waarom je je spieren niet zal verliezen en running robots | De topstudies van deze week

2020-04-11 06:00:35van Evangeline Howarth



Shannah Hatch

Shannah Hatch

Schrijver en Expert

Shannah Hatch begon haar carrière op het gebied van voeding na het bijwonen van een Farm to Fork workshop. Ze werkt momenteel als Dietetic Support Worker en geeft voedingsadvies en ondersteuning binnen de gezondheidszorg in Engeland. Shannah heeft eerder gewerkt aan het creëren van nieuwe supplementen om te lanceren en nam haar ideeën daadwerkelijk mee naar de fabriek. Haar leukste leerervaringen zijn onder meer het volgen van andere gezondheidswerkers en het bijwonen van lezingen over een grote hoeveelheid aan onderwerpen, zoals de link tussen onze voeding, vrouwelijke hormonen en sport. Shannah doet veel vrijwilligerswerk, waaronder het werken met voedselbanken, het leiden van sportvoedingsworkshops en het deelnemen aan proefstudies. Ze hoopt door te gaan met het maken van een verschil in de branche, door op te leiden en samen te werken met anderen om zo goede voeding aan te moedigen. In haar vrije tijd geniet Shannah van rotsklimmen, rennen en wat op de piano spelen.