Mindset

Zelfmotivatie vergroten – 10 tips om gemotiveerd te blijven!

Met de start van het nieuwe jaar zullen heel wat mensen terug het goede voornemen bovenhalen om te beginnen sporten en te werken aan een gezondere levensstijl. Iedereen wil zijn lichaam klaarstomen voor het zomerseizoen. Toch verliezen er velen ieder jaar de zelfmotivatie nog voor de eerste zonnestralen te zien zijn. Ze zijn de motivatie om te sporten kwijtgeraakt.

Een streng dieet en té vaak willen sporten is niet de succesformule die jou zal helpen. Integendeel, je zal dat misschien een maand, twee maanden volhouden alvorens te hervallen in oude gewoontes. Ga niet voor een paar maanden diëten maar ga voor een duurzame gezonde levensstijl.

In dit artikel bespreken we de 10 beste tips om je zelfmotivatie te vergroten en ervoor te zorgen dat je gemotiveerd blijft om te blijven sporten!

Gemotiveerd blijven met sporten

Dit artikel is oorspronkelijk geschreven door Jari Desmedt.

1: Mealprep!

Je had een mindere dag op het werk, bent moe van het sporten en je komt thuis met maar één wens: de hele avond lekker op de bank ploffen. In plaats van gezond koken grijp je naar een zak chips, wat restjes van gisteren of kant-en-klare maaltijden. Kan iedereen overkomen, maar het is beter om dit te vermijden.

‘Meal preppen’ is het op voorhand klaarmaken van meerdere maaltijden die je de dag of dagen erna kunt opeten. Door op één moment grotere porties klaar te maken kun je tot enkele dagen reeds voorbereid zijn met je voeding, wat je heel wat tijd kan besparen doordat je uiteraard niet meer hoeft te koken. Je bespaart niet alleen tijd maar ook geld, want door minder vaak boodschappen te doen word je minder verleid om nog andere dingen te kopen die je niet noodzakelijk nodig hebt. Gezond meal preppen is dus de boodschap bij deze eerste tip.

Meal prep inspiratie nodig? Bekijk hier een lijst met onze beste mealprep recepten:

21 gezonde lunchrecepten | Refresh je meal prep

Recepten

21 gezonde lunchrecepten | Refresh je meal prep

2021-01-11 06:00:27van Lauren Dawes

2: Stel realistische doelen

We worden dagelijks beïnvloed door (sociale) media waarin het ‘perfecte’ lichaam wordt gepromoot. Instagram is een schoolvoorbeeld van hoe influencers jouw onrealistische ideaalbeeld kunnen bepalen. Fitness modellen posten dagelijks foto’s van hun gespierde of slanke lichaam waar anderen enkel maar kunnen van dromen. Maar onthoud dit: er zijn heel wat mislukte pogingen nodig om tot die ene perfecte foto te komen. Sociale media is een verzameling van mooiste poses, maar die zijn vaak verre van realiteit.

Het is zeer belangrijk hieraan te denken wanneer je op het punt staat op te geven omdat je iemand anders zoveel mooier, gespierder of slanker vindt. Je kan anderen zien als motivatie, maar nooit als concurrentie. De enige concurrentie ben jij zelf. Stel realistische doelen, werk aan een betere versie van jezelf en ga vooral niet vergelijken met anderen.

3: Maak een goede afspeellijst

Iedereen heeft een voorkeur op basis van muziek of (motivatie) video’s om naar te luisteren voor zelfmotivatie. Vaak herken je jezelf daar ook in. Het maken van een goede, persoonlijke afspeellijst kan jou tijdens een workout meer motiveren dan wat de radio of luidsprekers van de fitnesszaal te bieden hebben. Zorg daarom ook voor een toffe workout playlist die je in de juiste mood brengt voor een super workout.

Check hier onze impact week playlist:

Krijg een Boost Met Onze Nieuwe Impact Week Playlist

Motivatie

Krijg een Boost Met Onze Nieuwe Impact Week Playlist

2021-05-29 10:30:38van Monica Green

4: Leg progressie vast

Het vergelijken van waar je komt en waar je al gekomen bent is een geweldige manier om gemotiveerd te blijven. Door dagelijks in de spiegel te kijken zal je jouw vooruitgang waarschijnlijk niet eens merken, maar voor-en-na foto’s en lichaamsmetingen zijn goede manieren om objectief jouw progressie waar te nemen. Doe dit niet al te vaak maar afhankelijk van jouw doelen.

Wil je in 3 maanden een mooier lichaam om te pronken op het strand? Neem dan niet enkel een foto aan het begin en na 3 maanden, maar ook na 6 weken. Door periodes op te splitsen en de reeds gemaakte vooruitgang op die termijnen te bekijken zal je zien hoe ver je al geraakt bent en waar je nog meer kan aan werken vooraleer je jouw uiteindelijke doel bereikt.

5: Tel af, niet op voor zelfmotivatie

Misschien wel de simpelste tip van allemaal, maar mentaal zó belangrijk: tel dagen, herhalingen, sets, enzovoort af in plaats van ze op te tellen. “Nog maar 1 herhaling” zal je deze gemakkelijker laten doen dan al negen van de tien herhalingen opgeteld te hebben.

6: Let niet op de weegschaal

De weegschaal geeft niet altijd aan wat je dacht bereikt te hebben. Ligt het aan jouw dieet? Train je niet hard genoeg? Geen paniek, in principe kunnen er een heleboel verschillende redenen zijn, afhankelijk van meerdere factoren waarom je weegschaal jou probeert voor te liegen.

Misschien heb je net gegeten, houd je meer vocht vast dan een paar weken voordien of ben je bijgekomen in spiermassa maar afgevallen in vetmassa. Het zijn allemaal mogelijke redenen die jouw gemaakte vooruitgang kunnen verbergen. Een bescheiden voor-en-na selfie liegt echter nooit, en is vaak een betere manier om jouw vooruitgang aan te tonen.

5 manieren om vet te verliezen terwijl je spieren kweekt

Voeding

5 manieren om vet te verliezen terwijl je spieren kweekt

2021-06-26 10:00:01van Claire Muszalski

7: Bouw het rustig op

Al je gewoontes aan de kant gooien om aan je nieuwe levensstijl/dieet/trainingsschema beginnen zal het jezelf moeilijker maken dan nodig. Het is belangrijk rustig op te bouwen. Je mag gerust gemotiveerd beginnen, maar wees niet overmoedig. Het is niet de bedoeling dat je jezelf na enkele weken al uitbrandt. Het is beter om te starten met 1 gymsessie per week en op te bouwen, dan te starten met 5 sessies en stilaan kracht en zelfmotivatie te verliezen.

8: Leer je lichaam kennen

Voortbouwend uit voorafgaande tip: ga niet te snel te veel verwachten. Weinig vooruitgang is beter dan geen vooruitgang. Een gezonde levensstijl is iets waar je dagelijks aan werkt. Ondervind je dat een bepaald dieet of trainingsschema toch niet de resultaten geeft die je verwachtte? Geen probleem, schakel dan gewoon over op iets nieuws, maar laat vooral de moed niet zakken. Ieder lichaam is verschillend en hoe meer je eraan werkt, hoe beter je jouw lichaam leert kennen.

9: Vermijd verleidingen

Vooral in het begin zal je soms hunkeren naar oude gewoontes. ’s Avonds op de bank wat chips eten, snoepen op het werk, een pizza als gemakkelijkste optie om ’s avonds nog iets te eten,… het zijn allemaal gewoontes die je moeilijk maar noodzakelijk moet achterwege laten. Ga ze dus ook niet kopen in de winkel want niemand koopt iets om in de kast te laten liggen. Maak vooraf boodschappenlijstjes met de gezonde voeding die je nodig hebt en laat je in de winkel niet verleiden.

Ontwijk Suiker | 5 Tips om je Suikerinname te verminderen

Voeding

Ontwijk Suiker | 5 Tips om je Suikerinname te verminderen

2021-05-25 12:00:24van Liam Agnew

10: Volharding

Vergeet niet dat motivatie en toewijding doorlopende processen zijn. Het is belangrijk dat je jezelf blijft herinneren waarom je bent begonnen, hoe goed je bezig bent en dus niet mag opgeven! Schrijf daarom om te beginnen neer wat er zo slecht is aan je huidige levensstijl en waarom je wil werken aan een gezonder leven.

Alles waar je jezelf ongelukkig bij voelt kan een motivatie zijn om niet terug daar naartoe te moeten. Het zien van jouw vooruitgang kan daarnaast een goede manier zijn om te zien hoe ver je al gekomen bent, en waarom het belangrijker is door te zetten dan op te geven!

Conclusie

De eerste stap naar succes is eraan beginnen. Dus wacht niet op het ‘perfecte moment’ en ga er gewoon voor. Bovenstaande tips zullen je ongetwijfeld helpen om meer zelfmotivatie op te bouwen en je gemotiveerd houden om te blijven sporten. Het zal niet altijd even gemakkelijk gaan maar het ergste dat je kunt doen is helemaal niks. Alle kleine beetjes helpen. Vergeet nooit waarom je gestart bent en je zult versteld staan waar je met die zelfmotivatie binnen een paar maanden al kunt komen!

Vond je dit artikel nuttig?

LEES DIT OOK:

Pak Genoeg Slaap | Hoeveel uur moet ik slapen? | 5 tips voor een betere nachtrust

Training

Pak Genoeg Slaap | Hoeveel uur moet ik slapen? | 5 tips voor een betere nachtrust

2022-02-11 12:00:06van Alice Pearson

Supersets voor gewichtsverlies & spiergroei

Training

Supersets voor gewichtsverlies & spiergroei

2022-02-09 15:00:41van Myprotein

Wat is Progressive Overload? | 6 progressive overload methodes

Training

Wat is Progressive Overload? | 6 progressive overload methodes

2022-02-07 13:00:44van Myprotein



Myprotein

Myprotein

Schrijver en Expert