0 Winkelmandje

Er zijn op dit moment geen producten in jouw winkelmandje

Voeding

Kan afgeleid snacken je doelen verpesten? | De topstudies van deze week

Ben je hier voor dieet en trainingsinspiratie? Nou, er is geen betere plek om dat te vinden dan door het ontdekken van nieuwste wetenschap en onderzoeken. Of je je nu afvraagt ​​of er een manier is om net dat beetje zwaarder te tillen of net iets sneller te rennen, dan is kijken naar wat andere mensen hebben al hebben uitgeprobeerd een geweldige manier om de fouten zelf over te slaan.

Deze week kijken we naar het belang van sociale connectie bij het vasthouden aan een fitnessroutine en de impact van afgeleid worden terwijl je eet. Laten we erin duiken..

Wat extra motivatie voor training nodig?

Soms is het gewoon te moeilijk om jezelf van de bank te slepen om te trainen. Het enige dat het waarschijnlijker maakt dat het gebeurt? Als je weet dat je daar je vrienden ontmoet. Tijdens de lockdown was dit niet zo eenvoudig, het is dan ook niet verrassend dat sommigen van jullie die periode aardig zijn uitgegleden als het gaat om training.

Dus, wat is het antwoord? Volgens nieuw onderzoek kunnen fitness-apps met een sociale component de ultieme motivator zijn.(1)

De studie keek naar 1300 volwassenen waarvan ongeveer de helft een fitness-app gebruikte en ontdekte dat degenen die zich bezighielden met een sociaal aspect hiervan waarbij ze werden aangemoedigd door anderen, eerder gemotiveerd waren om te blijven trainen.

Ze ontdekten ook dat hoe competitiever je bent, hoe gemotiveerder je ook hierdoor bent. Dit komt echter doordat de apps game-achtige prikkels en beloningen gebruiken die een positieve reactie aanmoedigen.

De onderzoekers waarschuwden echter ook dat deze apps een negatieve impact kunnen hebben, omdat gebruikers hiermee directe vergelijkingen kunnen maken tussen henzelf en andere gebruikers. Ze ontdekten dat degenen die zichzelf het meest vergeleken met anderen, uiteindelijk minder geneigd waren om te sporten.

Vind je het leuk om je voortgang te delen op sociale media of activiteits-apps? Het lijkt erop dat persoonlijkheid een grote rol kan spelen in hoe we gemotiveerd raken om te bewegen.

Snacken terwijl je tv kijkt?

We hebben allemaal naar een geweldige tv-show gekeken en met de hand in een gedeelde zak chips gezeten … en voordat je het weet, is de zak leeg. Dit soort afleiding tijdens het eten is iets waar wetenschappers naar hebben gekeken – en ze hebben ook een aantal interessante resultaten gevonden.(2)

Bij het testen van 120 deelnemers gaven de onderzoekers hen meer én minder calorieën terwijl ze taken voltooiden die zowel weinig als veel aandacht vereisten. Ze kregen toen een tweede snack met chips aangeboden om te zien of de hoeveelheid die ze aten verschilde, afhankelijk van of ze eerder een calorierijk of caloriearm drankje hadden gedronken.

Ze ontdekten dat deelnemers die de hoge aandachtstaak voltooiden, dezelfde hoeveelheid chips aten, ongeacht of ze de calorierijke of de caloriearme drank hadden gedronken. Ondertussen aten de deelnemers die de taak deden die niet zoveel aandacht vereiste, 45% minder chips na de calorierijke drank vergeleken met na de caloriearme drank.

De onderzoekers zeggen dat dit suggereert dat als je betrokken bent bij een zeer boeiende taak, zoals tv kijken of videogames spelen, je minder snel merkt dat je een vol gevoel hebt – en daarom eerder geneigd bent te veel te eten.

Bericht om mee naar huis te nemen

Van motivatie tot lichaamsbeweging tot afleiding door tussendoortjes, er valt veel te leren over wat ons drijft uit de onderzoeken van deze week.

Als je op zoek bent naar een beetje motivatie, dan is een fitness-app misschien iets voor jou. En als je niet helemaal zeker weet waar al die chips naartoe zijn gegaan, dan is het misschien tijd om beter op te letten wanneer je precies aan het eten bent.

Genoten van deze onderzoeken?

LEES DEZE OOK:

Kan later eten leiden tot gewichtstoename? | De topstudies van deze week

Voeding

Kan later eten leiden tot gewichtstoename? | De topstudies van deze week

2020-06-30 14:00:32van Evangeline Howarth

Mentale weerbaarheid voor succes en de ultieme voedingstest | De topstudies van deze week

Voeding

Mentale weerbaarheid voor succes en de ultieme voedingstest | De topstudies van deze week

2020-07-07 06:00:55van Evangeline Howarth


1. Petersen, J. M., Kemps, E., Lewis, L. K., & Prichard, I. (2020). Psychological mechanisms underlying the relationship between commercial physical activity app use and physical activity engagement. Psychology of Sport and Exercise, 101719.

2. Morris, J., Vi, C. T., Obrist, M., Forster, S., & Yeomans, M. R. (2020). Ingested but not perceived: Response to satiety cues disrupted by perceptual load. Appetite, 104813.



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Schrijver en Expert

Evangeline heeft al vanaf jonge leeftijd deelgenomen aan competitieve sporten." Als gekwalificeerde RYA Dinghy Instructor begrijpt ze het belang van goede voeding voor extreme en duursporten, met name door haar ervaring in Team GBR Squads en het aanmoedigen en coachen van haar eerste universiteitsteam.

In haar vrije tijd houdt Evangeline van hardlopen - vooral van marathons. In de weekenden zul je merken dat ze watersporten doet of op een heuvel wandelt. Haar avonden besteden ze aan een HIIT-sessie of squats in de sportschool voordat ze pittig gaat eten met een ton groenten - yum!

Lees hier meer over Evie's ervaring.