Voeding

Geestelijk welzijn van kinderen positief beïnvloed door fruit en groenten

“Volg de schijf van vijf” en “eet je groenten” zijn zinnen die velen van jullie zullen kennen en nu is er wetenschappelijke onderbouwing waarom je ouders ervoor zorgden dat je je broccoli at. Een recent onderzoek aan de University of East Anglia heeft aangetoond dat het eten van groenten en fruit een positieve invloed kan hebben op je mentale en fysieke welzijn.

Het is begrijpelijk waarom een ​​chocoladereep de voorkeur geniet boven fruit, maar onderzoek heeft uitgewezen dat slechte voeding vergelijkbare effecten op je mentale welzijn kan hebben als getuige zijn van regelmatig geweld of ruzie.

De studie

Goed, laten we eens kijken hoe het is onderzocht. 9.000 kinderen hielden een voedingsdagboek bij en ondergingen mentale welzijnstesten die pasten bij hun leeftijdscategorie.

De resultaten

De resultaten hielden rekening met een verscheidenheid aan eetvariaties, waaronder een of twee stukken fruit en groenten, en de impact van een dagelijks voedzaam ontbijt.

Studenten die geen groenten en fruit aten, hadden lagere scores voor mentaal welzijn dan degenen die dat wel deden.(1)

Door elke dag een of twee porties fruit en groenten te eten, stegen de scores voor mentaal welzijn met 1,42 eenheden en bij vijf porties een stijging van 3,73, wat wijst op een sterk verband tussen het eten van fruit en groenten en mentaal welzijn.

Om meer inzicht te krijgen in het effect van voeding op het mentale welzijn van kinderen, zijn ook hun ontbijten en lunches geanalyseerd.

Volgens het eeuwenoude gezegde “is ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag”, en de studie suggereert dat dit niet alleen voor je lichaam geldt, maar ook voor je mentale gezondheid. Uit het onderzoek bleek dat studenten die een traditioneel ontbijt aten in plaats van een snack, hun mentale welzijn hadden verbeterd.

Niets eten was echter beter voor de geestelijke gezondheid dan een energiedrankje als ontbijt.

Bericht om mee naar huis te nemen

Een zesde van de kinderen heeft problemen met de mentale gezondheid, en dat is de afgelopen drie jaar met 50% toegenomen. Het eten van een voedzaam dieet klinkt als een gemakkelijke manier om het mentale welzijn op zijn minst enigszins te verbeteren, vooral omdat de dagelijkse eetgewoonten van 9.000 kinderen een verband lieten zien tussen een grotere inname van fruit en groenten en verbeterde scores voor mentaal welzijn. En met een voedzaam ontbijt is iedereen het toch mee eens? Het zou tenslotte de belangrijkste maaltijd van de dag moeten zijn.

Genoten van dit artikel?

LEES DIT OOK:

Avocado's kunnen de vetverdeling bij vrouwen veranderen, suggereert onderzoek

Voeding

Avocado's kunnen de vetverdeling bij vrouwen veranderen, suggereert onderzoek

2021-10-06 14:00:50van Emily Wilcock

Wetenschap of fictie: het fruitarisch dieet

Voeding

Wetenschap of fictie: het fruitarisch dieet

2021-10-01 14:00:31van Myprotein

Een gezonde boodschappenlijst voor spiergroei & gewichtsverlies

Voeding

Een gezonde boodschappenlijst voor spiergroei & gewichtsverlies

2021-09-30 14:00:04van Liam Agnew


  1. https://www.iflscience.com/health-and-medicine/eating-more-fruit-and-vegetables-linked-to-better-childhood-mental-health/


Emily Wilcock

Emily Wilcock

Schrijver en Expert

Emily is studying Business Management & Marketing at the University of Birmingham and is currently on her intern year. She has a keen interest in both writing and fitness, so is happy she can now combine the two. She likes to spend time with her friends, both in & out of the gym.