Voeding

7 verrassende voordelen van een veganistisch dieet

Veganistische diëten lijken voor sommigen misschien beperkend, maar als ze goed worden uitgevoerd, zitten ze juist vol met voedzaam voedsel en kunnen ze heel gezond zijn. Hoewel veganistische diëten geen dierlijke of geproduceerde producten bevatten (geen zuivel, vlees, varkensvlees, vis, kip, enz.), kunnen ze toch aan al je dagelijkse voedingsbehoeften voldoen als ze een verscheidenheid aan fruit, groenten, peulvruchten en volkoren granen bevatten. Lees verder om meer te weten te komen over enkele voordelen van veganistische diëten waar je misschien nog niet aan hebt gedacht.

Voordelen van een veganistisch dieet

1. Vermindert het risico op het metabool syndroom

Metabool syndroom is een term voor een groep symptomen die samenhangen met de ontwikkeling van diabetes type 2 en hartaandoeningen, en wordt ook meestal in verband gebracht met overgewicht. Eén onderzoek toonde aan dat het vermijden van vetrijke en sterk bewerkte voedingsmiddelen en het focussen op een volledig plantaardig veganistisch dieet, deze risico’s kan helpen beheersen.(1)

2. Is beter voor het milieu

Dezelfde studie die een verminderd risico op het metabool syndroom aantoonde, ondersteunde ook het feit dat een veganistisch dieet duurzamer is voor het milieu.(1) Het fokken van dieren voor menselijke consumptie vereist aanzienlijk meer hulpbronnen (water, energie, dierlijk voedsel) dan het oogsten van plantaardig voedsel.

3. Kan ontstekingen verminderen

Van de hoge antioxidant- en fytonutriëntengehaltes in een veganistisch dieet is aangetoond dat ze ontstekingen in het lichaam kunnen bestrijden.(2) Met zoveel ziekten en symptomen die verband houden met ontstekingen, is het gebruik van een dieet als preventief middel een andere reden om een ​​veganistisch dieet te proberen.

4. Kan gewichtsverlies ondersteunen

Studies tonen aan dat veganistische diëten effectief kunnen zijn voor gewichtsverlies.(3) Dit kan te wijten zijn aan de vezelrijke, hoge volume- of verzadigende effecten van het eten van veel plantaardig voedsel, in combinatie met het feit dat veel veganistische voedselbronnen van nature weinig calorieën bevatten. Hoewel je nog steeds een calorietekort moet hebben om af te vallen, kan het eten van een veganistisch dieet dit gemakkelijker maken.

5. Van sommige voedingsmiddelen kun je grotere hoeveelheden eten

Een van de redenen dat veganistische diëten gekoppeld zijn aan gewichtsverlies, is omdat zelfs grote hoeveelheden van sommige veganistische voedingsmiddelen (zoals bladgroenten of fruit met een hoog watergehalte) nog steeds weinig calorieën kunnen bevatten. Het kiezen van deze voedingsmiddelen met een hoog volume en weinig calorieën kan erg vullend zijn en je niet het gevoel geven dat je probeert calorieën te verminderen of bevredigende maaltijden misloopt.

6. Kan de productiviteit verbeteren

Eén studie werd uitgevoerd op een werkplek om de impact van het volgen van een veganistisch dieet te leren kennen, en toonde aan dat werknemers productiever waren bij het volgen van een plantaardig dieet.(4) Dit voordeel van een veganistisch dieet is niet alleen aantrekkelijk voor diegenen die willen uitblinken op werk, maar ook voor werkgevers die hun werknemers gezond en top willen houden. Dit kan te wijten zijn aan minder stress of een betere geestelijke gezondheid, maar er moet meer onderzoek op dit gebied worden gedaan.

7. Kan het risico op chronische ziekten verminderen

Misschien wel het belangrijkste voordeel van een veganistisch dieet is het feit dat is aangetoond dat het chronische ziekten helpt voorkomen.(5) Of het nu gaat om diabetes, hartaandoeningen, hoge bloeddruk – veel van deze ziekten kunnen worden voorkomen door een gezond, plantaardig dieet en actieve levensstijl. Als een lang leven jouw doel is, zorg er dan voor dat je meer plantaardig voedsel in je dieet opneemt om je lichaam gezond te houden en klaar te maken om je doelen te bereiken.

Bericht om mee naar huis te nemen

Hoewel sommigen denken dat veganistische diëten erg beperkend zijn, kunnen ze juist heel bevredigend zijn, veel eiwitten bevatten en een heleboel voordelen hebben. Zelfs als je er nog niet klaar voor bent om de sprong te wagen om veganist te worden, probeer dan een paar veganistische maaltijden aan je week toe te voegen en kijk of je een van deze voordelen opmerkt.

Vond je dit artikel interessant?

BEKIJK DIT OOK:

5 eiwitrijke veganistische snacks om je spieren te voeden

Supplementen

5 eiwitrijke veganistische snacks om je spieren te voeden

2021-08-03 16:00:42van Monica Green

5 eenvoudige veganistische maaltijden voor beginners

Recepten

5 eenvoudige veganistische maaltijden voor beginners

2021-06-30 07:00:21van Monica Green

8 supplementen & snacks waarvan je niet wist dat ze vegan waren

Supplementen

8 supplementen & snacks waarvan je niet wist dat ze vegan waren

2021-01-16 11:30:14van Lauren Dawes


  1. Marrone, G., Guerriero, C., Palazzetti, D., Lido, P., Marolla, A., Daniele, F. D., & Noce, A. (2021). Vegan Diet Health Benefits in Metabolic Syndrome. Nutrients13(3), 817. 2.
  2. Shah, B., Newman, J. D., Woolf, K., Ganguzza, L., Guo, Y., Allen, N., … & Slater, J. (2018). Anti‐inflammatory effects of a vegan diet versus the American Heart Association–recommended diet in coronary artery disease trial. Journal of the American Heart Association7(23), e011367. 
  3. Turner‐McGrievy, G. M., Barnard, N. D., & Scialli, A. R. (2007). A two‐year randomized weight loss trial comparing a vegan diet to a more moderate low‐fat diet. Obesity15(9), 2276-2281. 
  4. Katcher, H. I., Ferdowsian, H. R., Hoover, V. J., Cohen, J. L., & Barnard, N. D. (2010). A worksite vegan nutrition program is well-accepted and improves health-related quality of life and work productivity. Annals of Nutrition and Metabolism56(4), 245-252. 
  5. Hever, J., & Cronise, R. J. (2017). Plant-based nutrition for healthcare professionals: implementing diet as a primary modality in the prevention and treatment of chronic disease. Journal of geriatric cardiology: JGC14(5), 355. 


Monica Green

Monica Green

Schrijver en Expert

Monica komt oorspronkelijk uit het zuiden van Londen en studeerde af aan de Universiteit van Leeds met een graad in filosofie. Nadat ze tijdens haar studie haar liefde voor de sportschool ontdekte, voelde Monica zich aangetrokken tot krachttraining, wat haar enorm hielp tijdens stressvolle tijden als student. Ze schreef voor een populaire studentensite, en ontwikkelde haar vaardigheden als auteur en schreef dan ook regelmatig trending stukken. Ze vindt het geweldig dat ze haar liefde voor schrijven kan combineren met haar passie voor de sportschool. In haar vrije tijd houdt Monica van koken, nieuwe restaurants uitproberen met vrienden en nieuwe wandelpaden verkennen.