0 Winkelmandje

Er zijn op dit moment geen producten in jouw winkelmandje

Training

Verbeter de gezondheid van je hart met warme baden, althans volgens dit onderzoek

Kaarsen, bubbels en een glas wijn. Drie dingen die we gewoonlijk niet associëren met lichaamsbeweging. Maar recentelijk zijn experts dieper ingegaan op de effecten van een warm bad en hoe deze zich verhouden tot onze trainingen. En de resultaten zijn behoorlijk veelbelovend gebleken, met aanwijzingen voor vergelijkbare fysiologische effecten tussen training en het nemen van een warm bad.

Maar laten we het volledig voor je opsplitsen, hier lees je wat het laatste bewijs heeft gevonden, en of dat betekent dat je in plaats daarvan je wekelijkse hardloopsessie kunt inruilen voor een bubbelbad.

De studie

Onderzoekers van Coventry University vergeleken passieve verwarming (de minder glamoureuze naam voor een warm bad) met lichaamsbeweging door deelnemers in een bubbelbad te laten zitten en op wat matige intensiteit te laten fietsen, beide gedurende dezelfde tijd.(1)

In termen van calorieverbranding of energieverbruik, zoals je zou verwachten, komt lichaamsbeweging als beste uit de bus en is het veel efficiënter. Voor zaken als verhoogde lichaamstemperatuur en hartslag zijn de twee echter zeker vergelijkbaar.(1)

Bovendien vonden onderzoekers, na echografie van de slagaders van de deelnemers, een vergelijkbare toename van andere belangrijke voordelen van lichaamsbeweging: de bloedstroom.(1)

Als onderdeel van hun onderzoek hebben de onderzoekers van Coventry University ook eerdere onderzoeken naar de effecten van “passieve verwarming” beoordeeld.(2) Met name uit een onderzoek in 2015 dat ontdekte dat “saunabaden” resulteerde in een verminderd risico op verschillende hartaandoeningen en algemene mortaliteit.(2) Hoewel saunabaden (tijd in een vochtige sauna doorbrengen in plaats van in een droge) anders zijn dan een normaal bad, zijn de effecten die het risico verminderen hetzelfde, namelijk verhoogde hartslag en zweten.

Deze studie uit 2015 vond echter dat er meer onderzoek nodig is naar het exacte mechanisme dat het risico op hartaandoeningen vermindert. De resultaten lieten echter duidelijk zien dat saunabaden het risico op hartaandoeningen verlaagt.(2)

Wat nu?

Dus ja, meerdere keren per week een warm bad nemen heeft zeker voordelen. Je hartslag gaat omhoog, je gaat zweten, en regelmatig baden zou positieve effecten moeten hebben op de gezondheid van je hart.(1) De onderzoekers uit Coventry benadrukken echter dat je wekelijkse bad je sportschoollidmaatschap niet mag vervangen, omdat niet alle van de positieve effecten van lichaamsbeweging kan worden gerepliceerd door een bad.(1)

Je kunt bijvoorbeeld geen spieren opbouwen of vet verliezen door je badfrequentie te verhogen, maar het hebben van een paar hete baden per week kan zeker de gezondheid van je hart bevorderen en je op zijn beurt mogelijk helpen meer uit je trainingen te halen. .

Bericht om mee naar huis te nemen

Het lijkt erop dat er zeker meer onderzoek naar dit onderwerp gaat komen, maar de resultaten die we hebben zijn al veelbelovend. Een paar keer per week een warm bad nemen, helpt je niet alleen om te ontspannen na een drukke dag, maar het bevordert ook de gezondheid van je hart.

Laat je gebruikelijke sportschoolschema zeker niet achterwege.. Het is echter zeker de moeite waard om een paar baden per week aan je routine toe te voegen.

Op zoek naar meer wetenschappelijke studies?

BEKIJK DIT OOK:

Roze drankjes laten je sneller en verder rennen, volgens deze studie

Voeding

Roze drankjes laten je sneller en verder rennen, volgens deze studie

2021-06-08 07:00:13van Evangeline Howarth

Wandelen met je partner kan je vertragen, zegt een nieuwe studie

Training

Wandelen met je partner kan je vertragen, zegt een nieuwe studie

2021-05-09 14:00:14van Monica Green

Sporten of Mindfulness voor een betere mentale gezondheid? | Een Cambridge studie heeft de antwoorden

Mentale kracht

Sporten of Mindfulness voor een betere mentale gezondheid? | Een Cambridge studie heeft de antwoorden

2021-02-12 07:00:30van Evangeline Howarth


  1. Charles James Stuard (University of Coventry PhD candidate & researcher),“Can’t face running? Have a hot bath or a sauna – research shows they offer some similar benefits”, 26/05/2021, https://theconversation.com/cant-face-running-have-a-hot-bath-or-a-sauna-research-shows-they-offer-some-similar-benefits-158552
  2. Jari A. Laukkanen, MD, PhD, Institute of Public Health and Clinical Nutrition, University of Eastern Finland,“Association between sauna bathing and fatal cardiovascular and all-cause mortality events”, February 23, 2015. doi:10.1001/jamainternmed.2014.8187. 


Monica Green

Monica Green

Schrijver en Expert

Monica komt oorspronkelijk uit het zuiden van Londen en studeerde af aan de Universiteit van Leeds met een graad in filosofie. Nadat ze tijdens haar studie haar liefde voor de sportschool ontdekte, voelde Monica zich aangetrokken tot krachttraining, wat haar enorm hielp tijdens stressvolle tijden als student. Ze schreef voor een populaire studentensite, en ontwikkelde haar vaardigheden als auteur en schreef dan ook regelmatig trending stukken. Ze vindt het geweldig dat ze haar liefde voor schrijven kan combineren met haar passie voor de sportschool. In haar vrije tijd houdt Monica van koken, nieuwe restaurants uitproberen met vrienden en nieuwe wandelpaden verkennen.