0 Winkelmandje

Er zijn op dit moment geen producten in jouw winkelmandje

Training

Kan je trainen als je verkouden bent?

Er is niets vervelender dan helemaal op schema zijn en precies wanneer je vooruitgang begint te zien, je verkouden wordt. Dat kietelen in je keel dat leidt tot een flinke verkoudheid – een dik pluspunt voor jou als je een sportschoolsessie overweegt wanneer je je zo slecht voelt. Dus, moet je gaan trainen, of jezelf wat rust geven? Dit is wat je moet weten.

Boven of onder de nek?

Als het gaat om weten of je de verkoudheid kunt uitzweten, moet je altijd eerst naar je lichaam luisteren. Als je absoluut uitgeput bent, zal het missen van een sessie of twee op de lange termijn echt niet een verschil maken.

De tweede regel is: “Zijn je symptomen onder of boven uw nek?”

Voelt je je overbelast en heb je een zere keel? Je bent dan waarschijnlijk prima in staat om wat lichte oefeningen te doen. Als je een HIIT-sessie of een sessie met zware gewichten hebt gepland, kan je waarschijnlijk beter kiezen voor iets eenvoudigers. Te hard gaan kan je herstel vertragen en je alleen maar zieker maken. Bestrijd in plaats daarvan je symptomen met vitaminesupplementen. Je zou je goed genoeg moeten voelen voor een lichte training.

Als je symptomen onder de nek zijn, is dit een heel ander verhaal. Hoesten, ademhalingsproblemen, misselijkheid of stevige pijnen betekenen dat je die training absoluut moet overslaan en in bed moet blijven.

 

Stop de verspreiding

Als je ziek bent, maar toch van plan bent om te trainen, probeer dan te voorkomen dat de ziekte verspreidt door je handen te wassen en apparatuur schoon te maken als je klaar bent. Het is waarschijnlijk ook beter om piekmomenten of drukke lessen te vermijden, zodat je niet over andere sportschoolbezoekers hoest en niest.

Je kunt altijd een lichte lichaamsgewichttraining proberen vanuit je eigen huis, of wat yoga doen- houd de intensiteit laag totdat je je beter voelt.

Bericht om mee naar huis te nemen

Onthoud dat geen enkele training de moeite waard is om je nog slechter te laten voelen – neem een ​​pauze van je routine als je het echt nodig hebt. Je zult ook voorkomen dat je sportmaatjes een griepje te pakken krijgen. Als je het gevoel hebt dat het gewoon een verkoudheid is, is er niets dat je tegenhoudt om naar buiten te gaan voor wat lichte oefeningen. Het belangrijkste is om te luisteren naar wat je lichaam nodig heeft.



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Schrijver en Expert

Evangeline heeft al vanaf jonge leeftijd deelgenomen aan competitieve sporten." Als gekwalificeerde RYA Dinghy Instructor begrijpt ze het belang van goede voeding voor extreme en duursporten, met name door haar ervaring in Team GBR Squads en het aanmoedigen en coachen van haar eerste universiteitsteam.

In haar vrije tijd houdt Evangeline van hardlopen - vooral van marathons. In de weekenden zul je merken dat ze watersporten doet of op een heuvel wandelt. Haar avonden besteden ze aan een HIIT-sessie of squats in de sportschool voordat ze pittig gaat eten met een ton groenten - yum!

Lees hier meer over Evie's ervaring.