Supplementen

Vitaminen voor verlichting van allergieën

Stuifmeel is overal tijdens de zomermaanden, wat betekent dat allergenen uiterst moeilijk te vermijden zijn. Gelukkig zijn er vitamines voor het verlichten van allergieën die kunnen helpen om sommige symptomen op natuurlijke wijze te verlichten.

vitaminen tegen allergiën

Dit artikel is geschreven door Katie Lambert.

Wat zijn allergieën?

Er lijden in Nederland meer dan 400.000 mensen aan minstens één allergie, en het aantal blijft jaar na jaar stijgen! Allergieën worden veroorzaakt door een overdreven immuunrespons op stoffen die niet echt schadelijk zijn voor het lichaam, zoals pollen, schimmels en stof. Zowel genetische als omgevingsfactoren spelen een rol bij deze overgevoelige immuunrespons die jeuk, zwelling van de huidirritatie/huiduitslag, hoesten, loopneuzen en spierspasmen veroorzaakt.

Hoe symptomen behandelen?

Het allergeen zelf vermijden is de beste manier om symptomen te voorkomen, maar dit kan ongelooflijk moeilijk zijn als het allergeen stof of stuifmeel is dat je onvermijdelijk in je dagelijks leven zult tegenkomen. Als je naar je huisarts gaat, zal deze je waarschijnlijk een antihistaminicum voorschrijven (deze kunnen ook zonder recept worden gekocht). Ze kunnen worden ingenomen als tabletten, in vloeibare vorm, een neusspray of oogdruppels, afhankelijk van de allergie en de bijbehorende symptomen.

Antihistaminica werken door histamine te blokkeren, een stof die wordt afgegeven door de cellen van het immuunsysteem, die zich vervolgens hecht aan de receptoren in bloedvaten, waardoor ze groter worden. Histamine bindt zich ook aan andere receptoren en veroorzaakt andere symptomen zoals roodheid, zwelling en jeuk. Door histamine te blokkeren en te voorkomen dat het zich aan receptoren bindt, voorkomen antihistaminica deze symptomen.

Hoewel antihistaminica effectief kunnen zijn bij het behandelen van de symptomen van met name milde en seizoensgebonden allergieën, zijn er een aantal mogelijke bijwerkingen of problemen die samenhangen met het gebruik ervan. Ze kunnen ervoor zorgen dat je je slaperig voelt en het denken vertroebelt, maar belangrijker is dat ze het probleem niet voorkomen, ze maskeren alleen de symptomen.

Er is echter een natuurlijk alternatief in de vorm van vitamines voor het verlichten van allergieën.

Vitaminen voor verlichting van allergieën

Traditionele westerse geneeskunde en alternatieve gezondheidswerkers zijn het erover eens dat de beste eetbare antihistaminica van de natuur in voedingsmiddelen worden aangetroffen. De top twee aanbevolen vitamines voor verlichting van allergieën zijn te vinden in voedingsmiddelen zoals vis en citrusvruchten.

Vitamine C

Vitamine C wordt beschouwd als een natuurlijk antihistaminicum. Het werkt door de moleculaire structuur van histamine te vernietigen, waardoor de hoeveelheid histamine in het bloed afneemt.

Er is ook gesuggereerd dat het nemen van bioflavonoïden naast vitamine C de werking van deze vitamine daadwerkelijk verbetert, wat betekent dat de symptomen van allergieverlichting nog groter zullen zijn. Bioflavonoïden kunnen worden toegevoegd aan een supplementvorm van vitamine C en komen ook voor in rozenbottels.

De opname van vitamine C is sterk afhankelijk van de ingenomen hoeveelheid, daarom wordt aanbevolen om meer dan 500 mg per dag te nemen. Voor iedereen die niet graag tabletten tafelt, zijn er ook kauwtabletten en poeder verkrijgbaar.

Omega-3

Als essentieel vetzuur heeft Omega 3 ontstekingsremmende effecten. Van natuurlijke ontstekingsremmers, zoals Omega 3, wordt aangenomen dat ze de immuunrespons die gepaard gaat met allergieën verminderen.

Men denkt dat Omega 6 minder helpt bij het beheersen van allergische symptomen. Dat komt omdat het de productie van arachadonzuur kan stimuleren, wat ertoe leidde dat uw immuunsysteem reageerde met allergische ontstekingen. Dus een dieet met weinig Omega 6 maar rijk aan Omega 3 wordt aanbevolen.

Een supplement, zoals levertraan, is een handigere (en mogelijk minder stinkende) manier om de inname van Omega 3 te verhogen en tegelijkertijd de inname van Omega 6 te vermijden. Als vegan-vriendelijk alternatief is Algenolie een geweldige bron van Omega 3.

Vond je dit artikel interessant?

LEES DIT OOK:

Wat is Omega-3? | Voordelen, bijwerkingen en dosering

Supplementen

Wat is Omega-3? | Voordelen, bijwerkingen en dosering

2021-12-08 16:00:58van Grant Koch

Alles over vitamine C | Wat is het? | Symptomen bij een tekort? Voordelen? Bronnen?

Supplementen

Alles over vitamine C | Wat is het? | Symptomen bij een tekort? Voordelen? Bronnen?

2022-02-10 12:00:17van Claire Muszalski

De voordelen van het consequent innemen van vitamines

Supplementen

De voordelen van het consequent innemen van vitamines

2021-10-08 07:00:03van Myprotein


  1. Cathcart, R. F. (1986). The vitamin C treatment of allergy and the normally unprimedstate of antibodies. Medical Hypotheses 21(3) 307-321.
  2. Kompauer,I.,  Heinrich, J., Wolfram, G., & Linseisen, J. (2007). Association of carotenoids, tocopherols and vitamin C in plasma with allergic rhinitis and allergic sensitisation inadults. Public Health Nutrition 9 (4) 472-479.
  3. Willers,S. M., Wijga, A. H., Brunekreef, B., Scholtens, S. (2010). Childhood diet and asthma and atopy at 8 years of age: the PIAMA birth cohort study. European Respiratory Journal, 37 (5) 1060-1067


Myprotein

Myprotein

Schrijver en Expert