Voeding

Reverse Dieting | De gebrekkige methode om calorieën te verhogen met weinig vettoename

Januari is nu voorbij, dus op dit moment is het nog vers in ons geheugen wat een dieet is – of dat nu is omdat je er zelf een hebt gevolgd of gewoon hebt moeten horen hoe hongerig je partner de hele maand is. Maar wat is dat “reverse dieting”?  Is het wat voor jou?

Onze favoriete voedingsdeskundige, Richie Kirwan, is weer aanwezig om het onderwerp aan te pakken en de voedings- en fysiologische wetenschap erachter uit te leggen, zodat je over alle feiten beschikt om een ​​weloverwogen beslissing te nemen.

Reverse Dieting

“Geleidelijk proces om iemands calorieën te verhogen zonder het lichaamsgewicht of lichaamsvet sterk te verhogen.”

Laten we ons bijvoorbeeld voorstellen dat iemand zich voorbereidt op een bodybuildingshow. Ze zijn waarschijnlijk tot zes maanden op dieet geweest om hun lichaamsvet zo laag mogelijk te krijgen. Ze consumeren al maanden minder calorieën en hun lichaam vecht terug door hun stofwisseling te verlagen om te proberen zoveel mogelijk lichaamsvet en zoveel mogelijk calorieën vast te houden.

Het is het vermelden waard op dit punt dat Richie zulke extreme diëten niet aanbeveelt zonder de inbreng van een professional en tenzij het voor een bepaalde show is.

Hun lichaamsgewicht is gedaald en hun lichaamsvet is erg laag. Maar er zijn ook enorme reducties geweest in hormonen zoals leptine, testosteron en schildklier, wat heeft geleid tot een daling van de stofwisseling. Met andere woorden, hun lichaam is all over the place en ze hebben de hele tijd honger.

Zoals je je kunt voorstellen, eten bodybuilders uiteindelijk al het voedsel dat ze te pakken kunnen krijgen na een wedstrijd. Het is net een scène uit een film: dozen op dozen met afhaalrestaurants. Uiteraard resulteert dit in gewichtstoename (zoals voor bijna iedereen het geval zou zijn), maar omdat hun stofwisseling zo laag is, is de gewichtstoename die ze ervaren veel hoger dan bij andere mensen.

Dus om dit te compenseren, hebben we een reverse diet. Dit verhoogt langzaam je calorie-inname over een reeks van weken en maanden na een lange periode van diëten.

Voeg de eerste week 100 calorieën per dag toe en zo een paar weken door totdat je weer bent waar je moet zijn. Idealiter vermindert dit de vettoename van het soort dat de meeste bodybuilders na een show ervaren.

Metabole aanpassing

Dit verwijst naar de daling van de stofwisseling die wordt ervaren door mensen met een extreem dieet, vaak als gevolg van de vermindering van hun hormonen.

Maar wat is je stofwisselingssnelheid precies?

Hoe een calorietekort in 3 stappen te berekenen

Voeding

Hoe een calorietekort in 3 stappen te berekenen

2022-01-31 09:00:40van Claire Muszalski

Als je je calorie-inname gedurende een aanhoudende periode met een constante snelheid verhoogt, zal je uiteindelijk ook je stofwisseling verhogen.

“In theorie kun je iemand van weinig calorieën en een laag metabolisme naar hogere calorieën met een hoger metabolisme brengen met heel weinig veranderingen in lichaamsgewicht.”

Klinkt goed, in theorie. Maar sommige mensen hebben een zeer adaptief metabolisme, wat betekent dat dit voor hen mogelijk is. Voor anderen misschien niet.

Is het gezond?

Tot nu toe klinkt alles goed. Verhoog langzaam je calorieën na een periode van strikt diëten. Elke toename van calorieën zal een traktatie zijn, toch?

Helaas verlengt reverse dieting in wezen je dieetperiode. En in Richie’s woorden, een persoon op het reverse diet zal zich waarschijnlijk “behoorlijk waardeloos” voelen. Hun hormonen zullen weer veranderen, wat een enorme impact zal hebben op hun humeur.

Terwijl Richie zegt dat er niets mis is met het dieet, zou hij het niet aanraden. Hij stelt liever het hersteldieet voor.

Hersteldieet

Het doel is om je calorieën te verhogen tot een klein overschot. Tijdens het dieet kom je opzettelijk wat lichaamsgewicht aan, zodat je lichaam weet dat het niet meer verhongert. Je hongerniveaus, hormonale systemen en libido zullen veel sneller terugkeren naar normale niveaus, waardoor de innerlijke onrust in je lichaam wordt verminderd.

Bericht om mee naar huis te nemen

Richie is geen grote fan van reverse dieting en suggereert dat een hersteldieet in plaats daarvan een veel betere optie is. Maar het is volledig aan jou. Wat zal het zijn?

En zoals altijd, als je overweegt een verandering in je dieet aan te brengen, moet je altijd eerst een gekwalificeerde professional raadplegen.

Vond je dit artikel interessant?

BEKIJK DIT OOK:

Hoe een calorietekort in 3 stappen te berekenen

Voeding

Hoe een calorietekort in 3 stappen te berekenen

2022-01-31 09:00:40van Claire Muszalski

Dieetsupplementen | Moet ik eiwitshakes drinken tijdens het cutten?

Supplementen

Dieetsupplementen | Moet ik eiwitshakes drinken tijdens het cutten?

2021-04-13 07:00:00van Liam Agnew

Een gezonde boodschappenlijst voor spiergroei & gewichtsverlies

Voeding

Een gezonde boodschappenlijst voor spiergroei & gewichtsverlies

2021-09-30 14:00:04van Liam Agnew



Emily Wilcock

Emily Wilcock

Schrijver en Expert

Emily is studying Business Management & Marketing at the University of Birmingham and is currently on her intern year. She has a keen interest in both writing and fitness, so is happy she can now combine the two. She likes to spend time with her friends, both in & out of the gym.