Voeding

Chocolade | Is het gezond?

Chocolade is een beetje een controversiële voedingsgroep – veel mensen geloven ten onrechte dat het dé oorzaak is van vettoename, en schrappen het onmiddellijk uit hun dieet begin januari, maar wat als ik je zou vertellen dat veel goed presterende atleten er echt enorm veel baat bij hebben? Je hoeft bovendien niet gelijk een top atleet te zijn om van deze voordelen te profiteren, gebruik het gewoon op een intelligente manier als onderdeel van je dieet. Is chocola gezond? We bespreken het in dit artikel.

Chocola gezond

Gezonde micronutriënten

Chocolade bevat veel macronutriënten (koolhydraten en vet), wat het zo’n hoge calorische waarde geeft (dit komt later aan de orde). Daarnaast is chocolade ook rijk aan vezels (ongeveer 11 gram per 100 g) en bevat het ook grote hoeveelheden mineralen -67% ADH ijzer/58% ADH magnesium/ 89% koper/98% ADH mangaan.

Er wordt zelfs gedacht dat het hoge gehalte aan magnesium de oorzaak kan zijn van cravings naar chocolade (moderne diëten zijn vaak arm aan deze voedingsstof).(1) Hoewel er voedingsstoffen in chocolade zitten die negatieve gezondheidseffecten kunnen veroorzaken als ze te veel worden gegeten (ik heb het over het gehalte aan suikers/verzadigd vet), kan chocolade, als het met mate wordt gegeten, een boost geven aan bepaalde ‘goede’ voedingsstoffen die je misschien mist in je dieet, zoals mangaan, ijzer en magnesium.

Herstel

Naast de bovengenoemde mineralen is chocolade (vooral pure chocolade) rijk aan flavonoïden. Deze werken als antioxidanten – die de toxische effecten van zuurstofradicalen die tijdens inspanning in hogere niveaus worden geproduceerd, tegengaan! (3) Bovendien is er nog een aan beweging gerelateerd voordeel van chocolade: er werd gevonden dat flavonol (een subklasse van flavonoïden) stikstof verhoogt oxidebeschikbaarheid in bloedvatweefsels (4). Stikstofoxide zorgt ervoor dat bloedvaten zich ontspannen(5), wat de doorbloeding verbetert. Dit kan leiden tot een verhoogde beschikbaarheid van voedingsstoffen in je spieren, waardoor je harder kunt trainen!

Er is ook het feit dat hoge niveaus van calorieën, in verhouding tot wat je verbrandt, kunnen helpen bij het herstel door je lichaam in staat te stellen snel verloren spierglycogeen na de training opnieuw te synthetiseren en de hoge metabolische kosten van spierweefselherstel te dekken.

Calorieën

Atleten hebben vaak calorierijke diëten nodig om hun training kracht bij te zetten – er zijn geruchten dat Michael Phelps ongeveer 10.000 kcal per dag eet wanneer zijn training het meest extreem is. Denk je echt dat al deze calorieën allemaal volledig “clean” zijn? Door chocolade tactisch te gebruiken, kan een atleet gemakkelijk de calorieën binnenkrijgen die hij nodig heeft om te presteren. Met tactisch bedoel ik: eet niet rondom je training – het vetgehalte is namelijk te hoog om snel te verteren en kan problemen veroorzaken.

Chocolade kan ook helpen bij het opbouwen van spierweefsel – het bevat veel calorieën en kan daarom een ​​moeilijke eter helpen om calorieën aan te vullen, zodat ze een calorie-overschot bereiken. Nogmaals, dit moet op een slimme manier worden gebruikt – houd rekening met de calorieën (meestal is het spieropbouwende bereik ongeveer 300-500 kcal overschot aan wat je dagelijks verbrandt).

Conclusie

Zolang er rekening wordt gehouden met het hoge gehalte aan calorieën, suiker en vet in je dieet (zoals in, de rest van je dieet moet relatief minder calorieën, suiker en vet bevatten om negatieve gevolgen voor de gezondheid te voorkomen), kan chocolade je helpen door stress te verminderen, enkele subtiele gezondheidsvoordelen te bieden en je in staat te stellen gemakkelijk grotere hoeveelheden calorieën binnen te krijgen.

Vond je dit artikel interessant?

LEES DIT OOK:

Een gezonde boodschappenlijst voor spiergroei & gewichtsverlies

Voeding

Een gezonde boodschappenlijst voor spiergroei & gewichtsverlies

2021-09-30 14:00:04van Liam Agnew

10 gemakkelijke post-workout snacks om je spieren van brandstof te voorzien

Voeding

10 gemakkelijke post-workout snacks om je spieren van brandstof te voorzien

2022-01-06 15:30:50van Myprotein

13 voedingsmiddelen met een hoog ijzergehalte

Voeding

13 voedingsmiddelen met een hoog ijzergehalte

2022-03-11 20:00:22van Claire Muszalski


  1. Martin F et al., (2009) Metabolic effects of dark chocolate consumption on energy, gut microbiota, and stress-related metabolism in free-living subjectsJournal of Proteome Research, (pages unknown)
  2. Bruinsma K., et al (1999) Chocolate: Food or DrugJournal of the American Dietetic Association, pp 1249- 1256
  3. Serafini M., et al (2003) Plasma Antioxidants from Chocolate, Nature, pp1013
  4. Fisher N., (2003) Flavonol-Rich Cocoa Induces Endothelial Function and Increases Plasma Epicatechin, Journal of Hypertension, pp 2281-2286
  5. Karim M., et al (2000) Effects of cocoa extracts on endothelium-dependent relaxationJournal of Nutrition(pages unknown)


Casey Walker

Casey Walker

Experienced Sports Nutrition Technologist

Ervaren sportvoeding technoloog Casey Walker is een ervaren ontwikkelaar van nieuwe producten voor sportvoeding. Hij heeft een Bachelor of Science in sport- en bewegingswetenschappen en een Master of Science in sportwetenschappen en fysiologie. Het onderzoeksdomein van Casey ligt in de effecten van voedingsnutriënten op de sprintprestaties en door inspanning geïnduceerde spierschade. Hij heeft ook gewerkt als sportwetenschapper voor een medaillewinnaar paralympische baanwielrenner, met als doel zich te kwalificeren voor de Paralympics van Rio 2016. Lees hier meer over Casey's ervaring. In zijn vrije tijd is Casey een enthousiaste middellangeafstandsracer met belangstelling voor de triatlon. Hij is altijd op zoek naar de nieuwste supplementen om zijn half marathon-tijd en herstel te verbeteren.