0 Winkelmandje

Er zijn op dit moment geen producten in jouw winkelmandje

Mentale kracht

Geef je stemming een boost met deze mindfulness-oefeningen

Het lijdt geen twijfel dat aandacht voor je fysieke welzijn ook kan helpen om je mentale toestand te verbeteren, maar het is even belangrijk om dezelfde hoeveelheid energie in je mentale gezondheid te steken. Mindfulness-oefeningen kunnen een goede plek zijn om hiermee te beginnen!

Wat is mindfulness?

Mindfulness is een vorm van meditatie waarbij de deelnemer zich concentreert op zijn gedachten en wat hij op dat moment voelt. Mindfulness kan uiteindelijk bijdragen aan een verbeterde mentale toestand en algehele vermindering van stress, en kan daarom worden beschouwd als een nuttig hulpmiddel bij het verbeteren van de algehele gezondheid.

Wat zijn de voordelen van mindfulness-oefeningen?

Door je te concentreren op wat je op een bepaald moment precies voelt, kun je bepalen welke emoties je mogelijk voelt en vervolgens waarom je ze misschien voelt. Uiteindelijk helpt dit proces je om je emotionele toestand en gemoedstoestand te verwerken en te beheren, stress te verminderen en je mentale toestand tijdens het proces te verbeteren (dat wil zeggen dat je je misschien niet per se ‘gelukkig’ voelt, maar je bent in staat om negatieve emoties beter te verwerken, om je te helpen terugkeren naar een meer neutrale gemoedstoestand).

Mindfulness-oefeningen die je kunt proberen:

1. Mindful ademen

Bij mindful ademen, concentreer je je uitsluitend op het in- en uitademen van je ademhaling, waarbij je al het andere om je heen negeert. Begin in een comfortabele en ontspannen houding en adem gewoon normaal, en let goed op elke ademhaling. Als je merkt dat je gedachten afdwalen, richt je aandacht dan weer op je ademhaling.

Doe dit ongeveer 5-10 minuten. Dit proces zou je moeten helpen om gevoelens van stress en angst te verminderen.

2. Mindful bewegen of lopen

Net als bij mindful ademen, is het doel hier om je uitsluitend te concentreren op de activiteit die wordt uitgevoerd. Dit kan bestaan ​​uit wandelen, hardlopen, krachttraining of wat je ook maar wilt doen. Richt je aandacht tijdens het sporten direct op de activiteit, de spieren, de bewegingen en je ademhaling.

Hoewel het misschien ingewikkeld klinkt, laat je je geest in wezen gewoon niet nadenken over dingen die niet precies zijn wat je op dat moment doet. Gecombineerd met de positieve effecten van lichaamsbeweging kan deze vorm van mindfulness je helpen om je verfrist te voelen, stress en andere negatieve emoties te verminderen.

3. Mindful meditatie

Het doel van elke vorm van mindfulness-techniek is om een ​​staat van verhoogde alertheid te bereiken, waardoor negatieve gevoelens in het proces worden verminderd. Mindful meditatie kan technieken omvatten zoals focussen op je ademhaling, het ophalen van beelden en andere methoden. Mindfulmeditatie wordt meestal gedaan terwijl je stilzit, met een rechtopzittend bovenlichaam.

Merk op hoe je lichaam aanvoelt, waar het in contact is met de grond of je stoel, en concentreer je op je ademhaling, in- en uit. Doe dit ongeveer 10 minuten, merk op wanneer je gedachten afdwalen, en concentreer je dan weer op je ademhaling. Dit proces zal je uiteindelijk helpen om je negatieve emoties op dat moment te beheersen en stress te verminderen.

4. Rekken

Zoals eerder is erkend in de yogabeoefening, kan rekken of stretchen als een hulpmiddel voor mindfulness zeer effectief zijn, omdat het niet alleen helpt om negatieve emoties te verlichten, maar ook het lichaam in beweging brengt en je flexibiliteit verbetert – het proces hiervan zorgt er ook voor dat je lichaam een ​​goed gevoel krijgt. De sleutel is om een ​​rekoefening te kiezen (of ‘pose’) en deze een bepaalde tijd vast te houden (meestal is 30-60 seconden voldoende) en je tijdens het hele proces te concentreren op je ademhaling, net als bij andere mindfulness-technieken.

5. Aandachtig luisteren

Deze methode kan een handig hulpmiddel zijn om de emoties van anderen om je heen te helpen begrijpen en je daardoor in staat te stellen je emoties daarop af te stemmen. Aandachtig luisteren houdt in dat je luistert zonder de ander te veroordelen, zonder hem te bekritiseren of hem te onderbreken. Dit proces kan uiteindelijk helpen om de communicatie tussen twee partijen te verbeteren, wat op zijn beurt stress en andere negatieve emoties kan verminderen.

Bericht om mee naar huis te nemen

We erkennen allemaal het belang van het behouden van een goede mentale gezondheid en de impact ervan op het algehele welzijn van het individu. Het gebruik van mindfulness-technieken kan helpen om met negatieve emoties om te gaan en gevoelens van stress en angst te verminderen, en daarom wordt het beschouwd als een nuttig hulpmiddel om het mentale welzijn te verbeteren.



Scott Whitney

Scott Whitney

Schrijver en Expert

Scott ontwikkelde een passie voor sport en prestatie door te concurreren in lange afstand hardlopen en boulderen voordat hij naar de universiteit ging. Scott's academische prestaties omvatten een BSc-graad in sporttherapie en een MSc-graad in kracht en conditionering. Hij is ook lid van The Society of Sports Therapists en CIMSPA. Eerder werkte hij met amateur- en topsporters, variërend van universitaire sportteams tot elite rugby league-atleten en Team GB-roeiers. Hij werkt momenteel met verschillende sportscholen met de ontwikkeling en het verzorgen van trainingsprogramma's voor amateursporters en sportschoolbezoekers. Terwijl passieve behandelingen in zijn arsenaa blijven als sporttherapeut, gebruikt Scott zijn vaardigheden nu om fysieke activiteit te bevorderen voor het bestrijden van overgewicht, lage rugpijn en andere sportblessures, en tegelijkertijd het verstrekken van programma's voor atletische ontwikkeling. Als pas afgestudeerde streeft Scott ernaar om waar mogelijk ervaring op te doen, en onderweg kennis en advies te delen. Hij vindt het belangrijk om in praktijk te brengen wat je zegt,, dus in zijn vrije tijd beoefent Scott Olympisch Gewichtheffen en is hij graag buiten actief in alle weersomstandigheden, hoewel hij het nog steeds belangrijk vindt om voldoende tijd vrij te maken voor sociale activiteiten.